En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Psykologi – Psykisk hälsa och omvårdnad

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om psykisk hälsa och omvårdnad, inklusive vanliga psykiska sjukdomar, deras symptom och omvårdnadsåtgärder. Provets mål är att främja medvetenhet och förståelse för psykisk ohälsa och att eleverna ska kunna tillämpa sina kunskaper i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge kunskap om psykisk hälsa och vanliga psykiska sjukdomar, såsom depression, ångeststörningar och schizofreni. Det centrala innehållet omfattar också omvårdnad och stöd som behövs för människor med psykisk ohälsa, samt betydelsen av att skapa en trygg och stöttande miljö.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för några vanliga psykiska sjukdomar och deras typiska symptom samt visar förståelse för omvårdnadsinsatser och viktiga begrepp för att stödja personer med psykisk ohälsa.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande psykiatriska sjukdomar kännetecknas av långvariga känslor av nedstämdhet?

A) Bipolär sjukdom

B) Schizofreni

C) **Depression**

D) Ångeststörning

2. Vad är ett vanligt symptom vid ångeststörningar?

A) Förbättrad koncentration

B) **Ökad oro**

C) Ingen aptit

D) Ökad energinivå

3. Vilket omvårdnadssätt är viktigt vid stöd till personer med psykisk ohälsa?

A) Avvisande attityd

B) **Stödjande samtal**

C) Kritiskt bemötande

D) Undvikande kommunikation

4. Vilken metod används för att hjälpa personer att hantera stress?

A) **Stresshanteringstekniker**

B) Censur

C) Övervakning

D) Ignorerande

5. Vad kan skapa stigma kring psykisk ohälsa?

A) Information och utbildning

B) **Fördomar och okunskap**

C) Öppen diskussion

D) Vetenskaplig forskning

6. Vilken av följande är en vanlig behandlingsmetod för depression?

A) **KBT (Kognitiv beteendeterapi)**

B) Kirurgi

C) Dialektisk beteendeterapi

D) Grupptryck

7. Vilken av följande påståenden är sant angående psykisk hälsa?

A) Det handlar bara om avsaknad av sjukdom.

B) **Det innefattar även välbefinnande och livskvalitet.**

C) Det är statiskt och förändras inte.

D) Enbart medicinering är tillräckligt.

8. Vilken känsla är ofta associerad med schizofreni?

A) **Förvirring**

B) Eufori

C) Lugn

D) Kärlek

9. Vad innebär begreppet “omvårdnad” vid psykisk ohälsa?

A) Att ge mediciner.

B) **Att stödja och hjälpa personen att hantera sin sjukdom.**

C) Att ignorera patientens behov.

D) Att kontrollera patientens agerande.

10. Vilken är en viktig del av omvårdnad för personer med psykisk ohälsa?

A) **Skapa en trygg och stöttande miljö.**

B) Ställa krav på individen att förändras.

C) Undanhålla information.

D) Minimera kontakt.

11. Vad är en typisk symptom på en ångeststörning?

A) Trötthet

B) **Ökad oro**

C) Förhöjd självkänsla

D) Diarré

12. Vad är en typisk respons på trauma?

A) **Posttraumatisk stressreaktion**

B) Kognitiv stabilitet

C) En helt normal livssituation

D) Okunskap

13. Vilken roll har socialt stöd vid psykisk ohälsa?

A) Det är oviktigt.

B) **Det kan främja tillfrisknande.**

C) Det skapar beroende.

D) Det är en begränsning.

14. Vilka känslor kan förknippas med depression?

A) **Sorg och hopplöshet**

B) Lycka

C) Entusiasm

D) Förälskelse

15. Vilken av följande metoder är effektiv vid behandling av ångest?

A) **Meditation och avslappningstekniker**

B) Barliv

C) Aggressiv terapi

D) Ge plats till negativa känslor

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av att förstå psykisk hälsa i dagens samhälle. (Denna fråga uppmuntrar till kritisk reflektion över psykisk hälsa och dess påverkan på individen och samhället.)

2. Resonera kring hur stigma kring psykisk ohälsa kan motverkas. (Eleven får möjlighet att uttrycka sina tankar om hur man kan förändra attityder och skapa mer kunskap.)

3. Beskriv skillnaderna mellan olika former av psykisk ohälsa och deras behandling. (Denna fråga ger utrymme för djupgående analys och jämförelse av psykiska sjukdomar.)

4. Argumentera för varför det är viktigt att ha god omvårdnad för människor med psykiska sjukdomar. (Eleven uppmuntras att diskutera konsekvenserna av bristande omvårdnad.)

5. Hur kan professionella aktörer bidra till att minska stigma kring psykisk ohälsa? (Denna fråga möjliggör en diskussion om roller och ansvar i vårdsystemet.)

6. Vilka strategier kan användas för att skapa en trygg miljö för personer med psykisk ohälsa? (Eleven får möjlighet att formulera och utvärdera olika strategier.)

7. Hur kan media påverka allmänhetens syn på psykisk ohälsa? (Ger möjlighet till kritisk granskning av mediepåverkan och dess effekter på stigma.)

8. Beskriv sambandet mellan psykisk ohälsa och sociala faktorer. (Eleven får möjlighet att undersöka hur sociala omständigheter påverkar psykisk hälsa.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng vardera) och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng vardera). För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).