Prov. Åk. 9. Religionskunskap – Etiska teorier och modeller






Prov: Etiska teorier och modeller

Prov: Etiska teorier och modeller

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Etiska teorier och modeller

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av centrala etiska teorier samt deras förmåga att analysera och diskutera etiska dilemman i relation till olika livsåskådningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Innehållet syftar till att eleverna ska förstå och kunna tillämpa centrala etiska teorier, såsom konsekvensetik, pliktetik och dygdetik, samt analysera och diskutera etiska dilemman i relation till olika livsåskådningar.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa centrala etiska begrepp och modeller i diskussioner om etiska dilemman och kan motivera sina ställningstaganden.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande teorier fokuserar på konsekvenserna av handlingar?
A) Dygdetik
B) Pliktetik
C) Konsekvensetik
D) Utilitarism

2. Vad kännetecknar pliktetik?
A) Fokuserar på regler och plikter
B) Fokuserar på utfallet av handlingar
C) Fokuserar på dygder och karaktär
D) Fokuserar på individuell frihet

3. Vilken teori betonar individens karaktär?
A) Konsekvensetik
B) Pliktetik
C) Dygdetik
D) Relativism

4. Vilket av följande är ett etiskt dilemma?
A) Att äta en måltid
B) Att välja kläder för dagen
C) Abort
D) Att ta en promenad

5. Vad innebär dygdetik?
A) Fokus på handlingars konsekvenser
B) Fokus på individens dygder
C) Fokus på plikter och regler
D) Fokus på sociala normer

6. Hur skiljer sig etik från moral?
A) Etik är en teori, medan moral är praktisk tillämpning
B) Etik och moral är samma sak
C) Moral handlar om lagar, etik om känslor
D) Moral handlar om normer, etik om regler

7. Vilken teori skulle anse att “det största goda för det största antalet” är viktigast?
A) Dygdetik
B) Pliktetik
C) Konsekvensetik
D) Virtuetik

8. Vad betyder etik?
A) En teori om moral
B) En lag
C) Läran om vad som är rätt och fel
D) En personlig åsikt

9. Vilken teori används för att diskutera plikter och regler?
A) Pliktetik
B) Dygdetik
C) Konsekvensetik
D) Normativ etik

10. Vad handlar konsekvensetik om?
A) Att följa regler
B) Att bedöma utfallet av handlingar
C) Att utveckla dygder
D) Att tolka lagar

11. Vilken av följande påståenden handlar om pliktetik?
A) Fokus på resultat
B) Fokus på skyldigheter
C) Fokus på konsekvenser
D) Fokus på känslor

12. Dygdetik handlar främst om:
A) Lagstiftning
B) Individens karaktär
C) Regler och plikter
D) Grupper och samfund

13. Vad innebär begreppet utilitarism?
A) Att fokusera på dygder
B) Att följa plikter
C) Att maximera lycka för det största antalet
D) Att diskutera livsåskådningar

14. Vilken teori skulle kunna stödja ett beslut om dödshjälp utifrån lidandesminimering?
A) Pliktetik
B) Dygdetik
C) Konsekvensetik
D) Naturalism

15. Vilken fråga bör man ställa för att diskutera dygdernas roll?
A) Vad är rätt att göra?
B) Vilka regler gäller?
C) Vem vill jag vara?
D) Vad blir konsekvenserna?

Resonerande frågor

1. Vad innebär det för individen att följa pliktetik i sina beslut?
Syftet är att låta eleverna reflektera över pliktetikens praktiska tillämpning.

2. Hur kan konsekvenserna av ett beslut påverka ens moraliska ansvar?
Eleverna uppmuntras att diskutera ansvaret kopplat till konsekvenser.

3. Vilka dygder anser du är viktigast i etiska beslut, och varför?
Detta ger möjlighet att utforska personlig värdering och dygder.

4. Hur kan olika livsåskådningar påverka tolkningen av ett etiskt dilemma?
Eleverna ges möjlighet att analysera mångfalden av perspektiv.

5. På vilket sätt kan etik och moral påverka samhällsnormer?
Syftet är att koppla teori till samhälleliga effekter.

6. Kan dygder vara olika beroende på kulturell kontext? Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att diskutera kulturella skillnader.

7. Hur skulle du använda dygdetik för att diskutera ett etiskt dilemma som rör familj?
Syftet är att applicera teoretiska kunskaper i en konkret situation.

8. Vilka etiska teorier skulle kunna tillämpas för att motivera abort och varför?
Ger eleverna möjlighet att argumentera utifrån flera teorier.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng.
Totalt krävs: E: 8 poäng, C: 12 poäng (minst 3 från resonerande), A: 18 poäng (minst 5 från resonerande).



Modern Tillbaka-knapp