En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Religionskunskap – Introduktion till religioner och livsåskådningar

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Introduktion till religioner och livsåskådningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för centrala tankar och begrepp inom stora världsreligioner samt livsåskådningar. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan redogöra för dessa och förklara skillnader och likheter mellan dem.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Innehållet avser att belysa centrala tankegångar och begrepp inom stora världsreligioner såsom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism, samt livsåskådningar som humanism och sekularism.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala tankar och begrepp i olika religioner och livsåskådningar och kan förklara skillnader och likheter mellan dessa.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en av de fem stora världsreligionerna?
A) Humanism
B) **Kristendom**
C) Ateism
D) Sekularism

2. Vad menas med en helig text?
A) En text som beskriver historiska händelser
B) **En text som anses vara speciellt betydelsefull och helig inom en religion**
C) En text som är öppen för tolkning
D) En text utan författare

3. Nämn ett centralt begrepp inom religion.
A) Ekonomi
B) **Tro**
C) Vetenskap
D) Politik

4. Vad är humanism?
A) En tro på gudar
B) **En sekulär livsåskådning som betonar värdet av människor och mänsklig erfarenhet**
C) En ritual
D) En religiös text

5. Vilken funktion har ritualer i en religion?
A) De är en personlig reflektion
B) **De skapar gemenskap och hjälper till att sätta in individen i en religiös kontext**
C) De är endast kulturella aktiviteter
D) De upphäver religiösa skrifter

6. Vilken religion är känd för familjetraditioner och återfödelse?
A) Islam
B) **Hinduism**
C) Judendom
D) Buddhism

7. Vilken symbol är oftast förknippad med kristendomen?
A) Stjärna
B) **Kors**
C) Måne
D) Lotusblomma

8. Vad kännetecknar sekularism?
A) En strikt tro på en gud
B) **Åtskillnad mellan religion och stat**
C) En kulturell tradition
D) En ceremoniell praktik

9. Vilken av följande handlingar är en religiös ritual?
A) **Dop**
B) Sportevenemang
C) Födelsedagskalas
D) Familjemiddag

10. Vilken tro betonar livets värde och etik utan religion?
A) Kristendom
B) Buddhism
C) **Humanism**
D) Judendom

11. Vilken religion har uppkommit från Asien och har många grenar?
A) **Buddhism**
B) Kristendom
C) Islam
D) Judendom

12. Vem anses vara grundaren av Islam?
A) Buddha
B) Jesus
C) **Muhammed**
D) Moses

13. Vilken typ av tro baseras på vetenskaplig förklaring till livets uppkomst?
A) **Ateistisk tro**
B) Kristen tro
C) Judisk tro
D) Islamisk tro

14. Vad syftar en bön till?
A) Att utföra dagliga sysslor
B) **Att kommunicera med det gudomliga**
C) Att diskutera politik
D) Att undervisa andra

15. Vilken av följande är ett exempel på en religiös ledare?
A) **Präst**
B) Lärare
C) Mötesledare
D) Journalist

Resonerande frågor

1. Diskutera hur religionerna påverkar individers identitet. Denna fråga ger elever möjlighet att koppla teorier till personliga erfarenheter och reflektera djupt.

2. Jämför och kontrastera ritualernas roll i två olika religioner. Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att analysera och syntetisera information.

3. Reflektera över skillnaderna mellan tro och vetande. Denna fråga uppmuntrar till djupare filosofisk diskussion och uppvisar elevernas kritiska tänkande.

4. Hur kan humanism och religion samexistera i samhället? Eleverna kan här visa sin förmåga att tänka pluralistiskt och inkluderande.

5. Vilken betydelse har heliga texter för en religions utövare? Eleverna kan kritiskt bedöma vikten av tradition och text inom olika religioner.

6. Diskutera den roll som religiösa traditioner och ritualer spelar i moderna samhällen. Frågan kräver att eleverna kan göra kopplingar mellan dåtid och nutid.

7. Hur påverkar kulturella skillnader uppfattningar om religion? Eleverna får här möjlighet att sätta in religion i en bredare samhällelig och kulturell kontext.

8. Vilka utmaningar kan sekularismen möta i ett mångreligiöst samhälle? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring aktuella samhällsfrågor.

Bedömning

Provets faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).


×