Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Religionskunskap – Islam

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Islam

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om islam och dess centrala begrepp, traditioner och den påverkan som religionen har på individer och samhälle. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan resonera kring likheter och skillnader inom och mellan religionerna, samt att kritiskt granska hur islam framställs i olika medier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
  • Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner. [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 9]

Betygskriterier

– Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.

– Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor. [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 9 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en av islams fem grundpelare?
    • A. Tro på de heliga skrifterna
    • B. **Trosbekännelsen (Shahada)**
    • C. Välgörenhet (Zakat)
    • D. Pilgrimsfärd (Hajj)
  2. Vad hette profeten som grundade islam?
    • A. Jesus
    • B. Musa
    • C. **Muhammed**
    • D. Ibrahim
  3. Vilken av följande är en viktig helig skrift inom islam?
    • A. Bibeln
    • B. **Koranen**
    • C. Talmud
    • D. Vedas
  4. Vilken rättslig riktning inom islam följer majoriteten av muslimer?
    • A. Zoroastrism
    • B. **Sunni**
    • C. Shia
    • D. Bahá’í
  5. Vilken av följande månader firas Ramadan?
    • A. Januari
    • B. **Ramadan**
    • C. Muharram
    • D. Safar
  6. Vad innebär halal inom islam?
    • A. Förbjudet
    • B. **Tillåtet**
    • C. Obligatoriskt
    • D. Ingen av ovanstående
  7. Vem anses vara den rättmätiga efterträdaren till Muhammed bland shia-muslimer?
    • A. Abubakr
    • B. **Ali**
    • C. Umar
    • D. Uthman
  8. Vilken av följande högtider firas för att avsluta fastan under Ramadan?
    • A. **Eid al-Fitr**
    • B. Eid al-Adha
    • C. Ashura
    • D. Mawlid
  9. Vad är syftet med Zakat?
    • A. Att be
    • B. **Att ge gåvor till de behövande**
    • C. Att fasta
    • D. Att pilgrimsfärda
  10. Vad kallas det riktiga böneredskapet i islam?
    • A. Stola
    • B. Kappa
    • C. **Matsalla**
    • D. Sünnet
  11. Vilket av följande påståenden om Koranen är sant?
    • A. Den är skriven av flera författare
    • B. **Den anses vara Guds ord**
    • C. Den är endast en berättelse
    • D. Den är en historisk roman
  12. Vilken av nedanstående traditioner är knuten till islam?
    • A. Jul
    • B. **Hajj**
    • C. Diwali
    • D. Pesach
  13. Vad beskriver begreppet “Umma” i islam?
    • A. Helliga skrifter
    • B. **Det muslimska samfundet**
    • C. Religiösa ledare
    • D. Heliga platser
  14. Vilken av följande är en typ av religiös ledare inom islam?
    • A. **Imam**
    • B. Rabbi
    • C. Präst
    • D. Munk
  15. Vilken lagar styr sharia-lagen?
    • A. Sekulära lagar
    • B. **Religiösa lagar ur Koranen**
    • C. Internationella lagar
    • D. Statliga lagar

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur islams fem grundpelare påverkar en troendes vardag och beslut. Detta ger elever möjlighet att koppla teoretiska kunskaper till praktiska aspekter av liv som troende.
  2. Reflektera över hur media påverkar vår syn på islam och muslimer. Här kan elever visa sin förmåga att kritiskt granska källor och motivera sina åsikter.
  3. Diskutera vilken roll religion spelar för att skapa gemenskap i ett samhälle präglat av mångfald. Eleverna kan använda konkreta exempel för att belysa gemenskapens betydelse.
  4. Analysera skillnaderna mellan sunni- och shia-islam och hur dessa skillnader påverkar relationerna mellan muslimer. Frågan öppnar för djupgående resonemang om diversitet inom religiösa grupper.
  5. Reflektera över hur din egen uppfattning om islam har förändrats efter att ha studerat ämnet. Här kan elever uttrycka personlig tillväxt och insikter.
  6. Vilka likheter och skillnader kan man se mellan islam och en annan religion som ni studerat? Eleverna ges möjlighet att visa komplexitet i sina analyser av olika religioner.
  7. Hur kan förståelsen av islam bidra till att minska fördomar i samhället? Genom att resonera kring detta kan elever bidra med lösningar på samhällsfrågor.
  8. Diskutera hur traditioner och värderingar inom islam kan påverka individens identitet. Detta ger en djupare insikt i individens relation till religion och samhälle.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp