En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Religionskunskap – Islam och dess Kännetecken

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Islam och dess Kännetecken

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om islam, inklusive grundprinciperna och de fem pelarna, samt att mäta deras förståelse av Koranens betydelse och islams påverkan på samhälle och kultur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på grundprinciperna inom islam, inklusive de fem pelarna, tron på en Gud (Allah) och betydelsen av Koranen samt islams påverkan på samhälle och kultur.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva centrala tankar och traditioner inom islam samt ge exempel på hur dessa präglar och påverkar livet för troende muslimer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken är islams heliga skrift?
    • A) Bibeln
    • B) Talmud
    • C) Veda
    • D) Koranen
  2. Vad innebär de fem pelarna inom islam?
    • A) Ritualer som praktiseras av muslimer
    • B) Traditioner från profeten Muhammed
    • C) Författningar inom islamisk rätt
    • D) Grundläggande handlingar som praktiseras av muslimer
  3. Nämn två av de fem pelarna.
    • A) Trosbekännelsen och bönen
    • B) Bönen och fastan
    • C) Allmosan och pilgrimsfärden
    • D) Inga
  4. Vem är islams profet?
    • A) Jesus
    • B) Moses
    • C) Davids son
    • D) Muhammed
  5. Hur påverkar islam troendes vardag?
    • A) Genom att utföra hemliga ritualer
    • B) Genom ritualer, moraliska riktlinjer och gemenskap
    • C) Genom ekonomiska regler
    • D) Genom att följa västerländska traditioner
  6. Vad kallas den första pelaren inom islam?
    • A) Allmosan
    • B) Fastan
    • C) Pilgrimsfärden
    • D) Trosbekännelsen
  7. Vilken stad har avgörande betydelse för muslimer?
    • A) Kairo
    • B) Teheran
    • C) Mekka
    • D) Madinah
  8. Vad innebär fastan under Ramadan?
    • A) Att inte läsa Koranen
    • B) Att avstå från mat och dryck under dagsljus
    • C) Att delta i böner på plats
    • D) Att ge pengar till fattiga
  9. Vad syftar allmosan till?
    • A) Att bygga moskéer
    • B) Att hjälpa de behövande
    • C) Att fira högtider
    • D) Att be för de döda
  10. Hur många gånger om dagen ska muslimer be?
    • A) Fem gånger
    • B) Tio gånger
    • C) Tre gånger
    • D) En gång
  11. Vad kallas den resa muslimer gör till Mekka?
    • A) Bokhyllan
    • B) Vandringen
    • C) Pilgrimsfärden
    • D) Utflykten
  12. Vilken av följande är en av Koranens uppgifter?
    • A) Att ge ekonomiska instruktioner
    • B) Att vägleda muslimer i tro och rättfärdighet
    • C) Att skriva lagar
    • D) Att förklara traditioner från profeten
  13. Vad betyder ordet “Islam”?
    • A) Krig
    • B) Underkastelse (till Gud)
    • C) Enighet
    • D) Frid
  14. Vilken av följande böner är särskilt betydelsefull?
    • A) Morgonbönen
    • B) Fredagsbönen
    • C) Kvällsbönen
    • D) Nattbönen
  15. Vad är syftet med moskén?
    • A) Att vara en plats för handel
    • B) Att vara en plats för gemenskap och tillbedjan
    • C) Att förvara religiösa böcker
    • D) Att vara en skola

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur de fem pelarna påverkar muslimer i deras dagliga liv.

    Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över individens relation till tro och hur detta påverkar vardagen.

  2. Beskriv betydelsen av Koranen inom islam och i vardagen för troende.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera Koranens centrala roll och dess praktiska tillämpning.

  3. Vilka är några vanliga missuppfattningar om islam och hur kan dessa övervinnas?

    Frågan öppnar upp för diskussion om källor och vikten av utbildning för att motverka fördomar.

  4. Argumentera för varför det är viktigt att förstå olika kulturer och religioner, inklusive islam.

    Eleverna ges här möjlighet att visa förståelse för interkulturell kommunikation och tolerans.

  5. Hur kan traditionerna inom islam bidra till samhällsutveckling?

    Denna fråga uppmanar till en djupare reflektion över religionens påverkan på samhälle och kultur.

  6. diskutera hur islam kan ses i olika kulturella kontexter.

    Att reflektera kring kulturens inverkan på religion ger en djupare förståelse för komplexiteten i både islam och samhället.

  7. Vilken roll spelar förståelse av islam för dagens globala samhälle?

    Eleverna får möjlighet att yttra sig om aktuell samhällsdiskussion och islamofobi.

  8. Beskriv vad som krävs för att bygga broar mellan olika religioner.

    Denna fråga uppmanar eleverna att formulera tankar kring tolerans och dialog mellan olika tro och kulturer.

Bedömning

Faktafrågorna kommer att bedömas med 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna kommer att bedömas med upp till 3 poäng varje.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×