Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Judendomens Traditioner och Historia
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om judendomens traditioner, historia och dess centrala begrepp. Provets frågor syftar till att utforska elevernas förmåga att beskriva och resonera kring judisk tro och livsstil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska judendomens historiska utveckling, dess centrala traditioner och begrepp, samt dess betydelse och påverkan på kultur och samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva centrala tankar, traditioner och heliga skrifter inom judendomen, samt ge exempel på hur dessa präglar livet för troende judar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken är den heliga skriften inom judendomen?
- A) Bibeln
- B) Koranen
- C) Vedas
- D) Tanakh
- Vilka två högtider är centrala i judendomen?
- A) Påsk och Yom Kippur
- B) Ramadan och Jul
- C) Kristi Himmelsfärd och Midsommar
- D) Nyår och Diwali
- Vad innebär det att vara kosher?
- A) Att fira sabbat
- B) Judiska kostregler som reglerar vilken mat som är tillåten
- C) Att följa judiska lagar
- D) Att läsa Talmud
- Vad är sabbat?
- A) En judisk fest
- B) En vilodag som firas varje vecka på lördag
- C) En tystnadens tid
- D) En gemenskapshandling
- Vilken roll har judendomen haft på andra religioner?
- A) Ingen roll
- B) Bidragit till monoteistiska koncept inom kristendomen och islam
- C) Endast påverkat hinduismen
- D) Har en liknande tro som buddhismen
- Vad firas under Rosh Hashana?
- A) Judiskt nyår
- B) Försoningsdagen
- C) Påsk
- D) Chanukka
- Vad innebär Yom Kippur?
- A) En fest som firas i tre dagar
- B) Försoningsdagen och den viktigaste dagen i judisk tro
- C) En dag för att fira skördefest
- D) En dag för att minnas döda
- Vilken text utgör den viktigaste lagen för judar?
- A) Talmud
- B) Torahn
- C) Koransuror
- D) Gamla Testamentet
- Vad beskriver judendomens diaspora?
- A) Judarnas återvändande till Jerusalem
- B) Judarnas spridning över världen
- C) Etniska reningar
- D) Judendomens utrotning
- Hur ofta firas sabbat?
- A) Varje månad
- B) Varje år
- C) Varje vecka
- D) Varje dag
- Vad är Talmud?
- A) En religiös boklära
- B) En samling av judiska lagar och traditioner
- C) En helig skrift i kristendomen
- D) En historisk bok
- Vad representerar Änglarna i judendomen?
- A) Guds budbärare
- B) Den gudomliga skapelsen
- C) Halsband i heliga ceremonier
- D) Symboler för människans sökande av Gud
- Vilken symbol används ofta inom judendomen?
- A) Davidstjärnan
- B) Korset
- C) Halvmånen
- D) Lotusblomman
- Vad innebär koshers kostregler?
- A) Att äta allt
- B) Specifika regler för vad som får ätas och hur
- C) Att följa ett strikt vegetariskt kosthåll
- D) Ingen mat får ätas på sabbat
- En viktig tradition under högtiderna i judendomen är att?
- A) Lämna hushållet
- B) Att samlas inom familjen och be
- C) Att inte arbeta
- D) Att tända ljus
Resonerande frågor
- Diskutera betydelsen av sabbaten i judiskt liv.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska och resonera kring sabbatens roll i judisk tradition och livsstil.
- Hur påverkar judiska traditioner identiteten för troende judar?
Genom denna fråga kan eleverna reflektera över hur traditioner formar identiteter och samhällen.
- På vilket sätt har judendomen påverkat det västerländska samhället?
Här ges eleven möjlighet att koppla judendomen till kulturella och sociala strukturer i det västerländska samhället.
- Resonera kring hur historiska händelser har påverkat judiska traditioner och rättigheter idag.
Denna fråga möjliggör en djupgående analys av historiska konsekvenser på nuvarande traditioner.
- Vad kan andra religioner lära av judendomen?
Elever kan diskutera och analysera hur judisk tro kan inspirera och informera andra religiösa traditioner.
- Reflektera över sambandet mellan judendom och monoteism.
Denna fråga ger möjlighet att resonera kring judendomens grundläggande tro och dess inverkan på andra religioner.
- Vilken funktion har de heliga skrifterna i judisk tro?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera skrifternas betydelse och deras roll i livet för troende judar.
- Hur ser relationen ut mellan judiska traditioner och moderna värderingar?
Eleverna kan diskutera och resonera om hur traditioner harmonierar eller kolliderar med nuvarande sociala normer.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar. För resonerande frågor ges 2 poäng när svaret är korrekt och ger en djupgående analys.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).