“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Migration och religion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur migration påverkar religiösa gemenskaper och hur religiös mångfald formas i ett samhälle, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Syftar till att utforska hur migration påverkar religiösa gemenskaper och hur religiösa mångfald formas i ett samhälle. Fokus läggs på förståelsen av hur olika religioner samexisterar och hur de kan påverka varandra genom migration.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur migration påverkar religiösa gemenskaper och normer samt diskutera konsekvenserna av religiös mångfald i ett samhälle.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär migration?
A) Att stanna i ett land
B) Att flytta från ett land till ett annat
C) Att besöka släktingar utomlands
D) Att flytta från en region till en annan
2. Hur kan migration påverka religiösa gemenskaper?
A) Genom att införa nya traditioner och skapa mångfald
B) Genom att göra religioner mer lika varandra
C) Genom att förhindra nya medlemmar
D) Genom att dela upp grupper efter etnicitet
3. Vilken religiös grupp har migrerat till Sverige?
A) Kristna
B) Muslimer
C) Hinduer
D) Buddister
4. Vad kan vara en utmaning med religiös mångfald?
A) Ökad förståelse mellan grupper
B) Konflikter mellan olika trosuppfattningar
C) Möjlighet till interreligiös dialog
D) Förbättrad samhällsstruktur
5. Vilka tre religioner är exempel på de som finns i Sverige?
A) Kristendom, Buddhism, Sikhism
B) Judendom, Islam, Hinduism
C) Islam, Judendom, Asiatisk religion
D) Kristendom, Islam, Judendom
6. Vad är en positiv aspekt av religiös mångfald?
A) Färre traditioner
B) Enhetliga normer
C) Mindre kulturell utbyte
D) Berikande av samhällslivet
7. Vad betyder interreligiös dialog?
A) Samtal mellan medlemmar av samma religion
B) Samtal mellan olika religiösa grupper
C) Att undvika religiösa frågor i samtal
D) En typ av religiös tjänst
8. Vilka faktorer kan påverka religiös integration?
A) Enbart språk
B) Politisk situation
C) Ekonomiska förutsättningar och sociala relationer
D) Endast utbildningsnivå
9. Vad innebär sekularisering?
A) Ökad religiös dominans
B) Minskad religiös påverkan i samhället
C) Högre antal troende
D) Religionsbråk
10. Vad kan religion erbjuda migranter?
A) Ingen hjälp
B) Konflikter med lokala grupper
C) Stöd och gemenskap
D) Ensamhet
11. Vilken av följande påståenden är falskt?
A) Migration kan leda till kulturell berikning
B) Religiös mångfald skapar aldrig konflikter
C) Utmaningar kan uppstå i mångfald
D) Religiösa grupper kan samexistera
12. Vilken term beskriver när människor lämnar sitt hemland?
A) Integration
B) Emigration
C) Immigraion
D) Diaspora
13. Hur påverkar migration religiösa normer?
A) Ingen påverkan
B) Dödar kulturer
C) Kan förändra och berika normer
D) Förhindrar nya domar
14. Vad är en vanlig orsak till religiös migration?
A) Utbildning
B) Ekonomiska skäl
C) Förföljelse och konflikt
D) Resor
15. Vad betyder pluralism i religiös kontext?
A) Endast en religion är tillåten
B) Många religioner samexisterar
C) Enbart sekularism
D) Motstånd mot religion
Resonerande frågor
1. Hur kan migration påverka en religiös grupps identitet?
Syftet är att låta eleverna reflektera över den djupare påverkan av migration på identitetsformation.
2. Vilka strategier kan användas för att främja interreligiös förståelse?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på konkreta exempel och strategier som kan minska spänningar.
3. På vilket sätt kan religiösa ledare spela en roll i migrationsfrågor?
Denna fråga syftar till att få eleverna att överväga hur ledare kan agera brobyggare i samhällen.
4. Hur kan religiös mångfald berika det svenska samhället?
Genom att diskutera detta kan eleverna visa förståelse för mångfaldens värde.
5. Vad innebär det för ett samhälle att vara religiöst tolerant?
Här uppmanas eleverna att analysera begreppet religiös tolerans och dess konsekvenser.
6. Hur kan religiösa traditioner anpassas i mötet med nya kulturer?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över traditionens dynamik i ett globalt samhälle.
7. Vilka risker finns det med religiös segregation?
Frågan syftar till att få eleverna att aktivt tänka på negativa konsekvenser av segregation.
8. Hur kan migrationspolitik påverka relaterade religiösa grupper?
Elever får möjlighet att diskutera hur politiska beslut kan ha direkta konsekvenser på religiösa gemenskaper.
Bedömning
Provets faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyget C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyget A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
“`