Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Religion och identitet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera hur religion och livsåskådningar påverkar identitet och livsfrågor, samt att reflektera över hur dessa kan variera mellan olika kulturer och individer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Innehållet syftar till att utforska hur religioner och livsåskådningar bidrar till individers och gruppers identitet, samt hur frågor kring liv, kärlek, sexualitet och meningen med livet kan relateras till dessa identiteter.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera hur religion och livsåskådningar influerar identitet och livsfrågor, samt redogöra för och reflektera över hur dessa frågor kan variera mellan olika kulturer och individer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande aspekter kan påverka en persons identitet?
    A) Klädval
    B) **Religion**
    C) Husdjur
    D) Sportintressen
  2. Vad förstås med termen “sekularisering”?
    A) Ökad religion i samhället
    B) **Minskad betydelse av religion**
    C) Ökad religiositet
    D) Inga förändringar i tro
  3. Vilken livsfråga rör sig kring moraliska ställningstaganden?
    A) Kärlek
    B) **Sexualitet**
    C) Arbete
    D) Vänskap
  4. Vilken av följande traditioner är kopplad till religion?
    A) **Dop**
    B) Födelsetid
    C) Företagsmöte
    D) Sportevenemang
  5. Vilken påverkan kan man säga att religion har på identitet?
    A) Inga påverkningar
    B) **Starka värderingar och normer**
    C) Endast sociala aktiviteter
    D) Ekonomiska faktorer
  6. Hur kan livsfrågor definieras?
    A) **Frågor om meningen med livet**
    B) Praktiska frågor om arbete
    C) Frågor om teknik
    D) Hälsorelaterade frågor
  7. Vad innebär att vara troende?
    A) Sekulär identitet
    B) **Att ha en religiös övertygelse**
    C) Att avstå från alla värderingar
    D) Att variera sina trostanser
  8. Vad är en av utmaningarna med religiösa normer?
    A) De skapar alltid harmoni
    B) De är alltid tydliga
    C) **De kan stå i konflikt med modern moral**
    D) De gäller endast för vissa kulturer
  9. Vilken känsla är ofta kopplad till identitet?
    A) **Tillhörighet**
    B) Ensamhet
    C) avund
    D) Värdelöshet
  10. Vad syftar kulturell identitet på?
    A) **Identitet formad av kulturella normer och värderingar**
    B) Identitet uteslutande baserad på personliga intressen
    C) Identitet utan påverkan av omvärlden
    D) Enbart ekonomiska faktorer
  11. Vad handlar diskussioner om livsfrågor ofta om?
    A) **Meningar och värderingar**
    B) Arbetsplacering
    C) Formella utbildningar
    D) Arbetslöshet
  12. Hur kan en sekulär livssyn påverka en individ?
    A) Öka religiösa aktiviteter
    B) **Minska religiös synlighet**
    C) Alltid leda till tvivel
    D) Skapa fler traditioner
  13. Vad bidrar en gemensam religiös tro till?
    A) Ökat individuellt ansvar
    B) **Sammanhållning inom en grupp**
    C) Fler konflikter
    D) Mindre kommunikation
  14. Hur kan man beskriva religiösa traditioner?
    A) Ointressant
    B) **Som normerande och vägledande**
    C) Utan betydelse
    D) Enbart historiska
  15. Vilket av följande är ett exempel på en livsfråga?
    A) **Meningen med livet**
    B) Karriärval
    C) Matlagning
    D) Resor

Resonerande frågor

  1. Diskutera vad som menas med identitet och ge exempel på hur den kan formas av olika faktorer.
    Syftet med frågan är att elever kan visa djupare förståelse för begreppet identitet och dess komplicerade natur.
  2. Hur kan en religiös identitet påverka en individs livsval? Ge konkreta exempel.
    Detta ger eleverna möjlighet att demonstrera sin förmåga att analysera och köra paralleller mellan tro och livsval.
  3. Reflektera över hur olika kulturer hanterar livsfrågor och identitet. Vilka likheter och skillnader finns?
    Denna fråga tillåter ett kritiskt synsätt runt kulturell variation och identitet.
  4. På vilket sätt kan förändringar i samhället (t.ex. ökning av sekularisering) påverka individers identitet?
    Detta ger eleverna utrymme att resonera kring aktuella samhällsfenomen och dess påverkan på identitet.
  5. Vad innebär det att vara troende och hur kan det påverka en persons upplevelse av livsfrågor?
    Elever kan här koppla tro till personliga livserfarenheter och reflektera över dess betydelse.
  6. Diskutera vikten av att förstå olika livsåskådningar och dess inverkan på identitet och kultur.
    Detta hjälper elever att förstå betydelsen av mångfald i trosuppfattningar.
  7. Hur kan etiska och moraliska överväganden i en religiös kontext påverka individers beslut?
    Elever ges möjlighet att klargöra komplexiteten bakom beslut fattade i en religiös miljö.
  8. Reflektera över vilka utmaningar en religiös identitet kan medföra i en sekulär värld.
    Detta ger en djupare förståelse av konflikterna mellan personlig tro och samhälleliga normer.

Bedömning

Faktafrågorna är värda totalt 15 poäng (1 poäng vardera). För resonerande frågor kan max 3 poäng ges per fråga, vilket ger en total av 24 poäng för provet. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).