Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Religiös mångfald

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om religiös mångfald i Sverige, inklusive olika religioner, deras traditioner och påverkan på samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på religiös mångfald i Sverige, inklusive de viktigaste religionerna i landet, deras historiska utveckling och hur de påverkar det svenska samhället och kulturen idag.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på olika religioner som finns i Sverige, beskriva deras grundläggande läror och traditioner samt diskutera konsekvenserna av religiös mångfald i samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande religioner är den största i Sverige?

A) Judendom

B) Buddhism

C) Hinduism

D) Kristendom

2. Vilken av följande högtider firas i samband med islam?

A) Id al-Fitr

B) Jul

C) Pesach

D) Midsommar

3. Vad innebär religionsfrihet?

A) Att staten bestämmer religion

B) Att ingen får utöva religion

C) Rätten för individer att utöva sin religion eller ingen religion alls

D) Att alla måste följa en religion

4. Vilken annan religion är vanlig i Sverige förutom kristendom?

A) Sikhism

B) Islam

C) Jainism

D) Zoroastrism

5. Vilken av följande byggnader är en plats för kristen tillbedjan?

A) Moské

B) Katedral

C) Tempel

D) Synagoga

6. Vilken av följande religioner kommer ursprungligen från Indien?

A) Hinduism

B) Kristendom

C) Judendom

D) Islam

7. Vilken tradition eller högtid är kopplad till judendomen?

A) Ramadan

B) Pesach

C) Diwali

D) Halloween

8. Vilket land var en stor influens på spridningen av kristendomen till Sverige?

A) Tyskland

B) Frankrike

C) Italien

D) Portugal

9. Vad kallas det när två eller flera religioner samexisterar?

A) Sekularism

B) Pluralism

C) Monoteism

D) Polyteism

10. Vilken religion i Sverige återfinns i de flesta skolor genom ämnet religionskunskap?

A) Buddhism

B) Kristendom

C) Sikhism

D) Islam

11. Vilken av följande faktorer bidrog mest till religionsmångfalden i Sverige?

A) Ekonomisk tillväxt

B) Immigration

C) Kolonisation

D) Internationella konflikter

12. Vad kallas studien av religioner och deras inverkan på kulturen?

A) Religionsvetenskap

B) Historiografi

C) Sociologi

D) Filosofi

13. Vilken religion kommer främst att fira Diwali?

A) Hinduism

B) Buddhism

C) Judendom

D) Islam

14. Hur många av de mest kända religionerna praktiseras i Sverige enligt den aktuella statistiken?

A) 2

B) 5

C) 4

D) 3

15. Vilken av följande påståenden om religös mångfald är korrekt?

A) Alla religioner är likadana

B) Det är olagligt att utöva religion i Sverige

C) Religiös mångfald berikar kulturen

D) Endast en religion är tillåten i Sverige

Resonerande frågor

1. Hur kan religiös mångfald bidra till samhällsutveckling?

Syftet är att fördjupa förståelsen för hur olika perspektiv kan berika samhällelig innovation och samarbete.

2. Diskutera hur traditioner från olika religioner kan påverka sociala normer och värderingar i ett samhälle.

Frågan ger möjlighet att reflektera över kulturella influenser och dess långsiktiga effekter.

3. Vad betyder det att vara intolerant mot en annan religion?

Eleven kan visa förståelse för de sociala och kulturella konsekvenser av intolerans.

4. Vilka positiva och negativa effekter kan upplevas av religiös mångfald i en skola?

Möjlighet att analysera komplexiteten i religionsutövande i skolmiljöer.

5. På vilket sätt kan interreligiös dialog främja fred i ett samhälle?

Eleven kan diskutera vikten av samtal och förståelse mellan olika religiösa grupper.

6. Vilka utmaningar kan religiös mångfald medföra i relationer mellan individer?

Möjlighet att reflektera över personliga och kollektiva konflikter i mångkulturella sammanhang.

7. Hur kan man arbeta för att öka respekten för olika religioner i ett samhälle?

Fokus på åtgärder och strategier för att skapa en mer inkluderande miljö.

8. Vilken roll spelar utbildning i att förstå och respektera religiös mångfald?

Eleven kan analysera utbildningens påverkan på samhällelig förståelse och tolerans.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp