Prov Religionskunskap
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religiösa helgdagar och deras betydelse
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för olika religiösa helgdagar, deras traditioner och betydelse, samt att analysera hur dessa helgdagar påverkar både individ och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Syftar till att utforska olika religiösa helgdagar, deras ursprung, traditioner och betydelse samt hur dessa helgdagar formar och förstärker identitet och gemenskap inom olika religiösa grupper.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och beskriva betydelse och traditioner kring olika religiösa helgdagar och analysera deras påverkan på samhället och individens liv.
Prov
Faktafrågor
1. Vad firas under Ramadan inom islam?
A) Försoning
B) Att hellre äta kött
C) Att splittra familjer
D) **Att fasta**
2. Vilken helgdag firas till minne av utvandringen från Egypten inom judendomen?
A) Yom Kippur
B) **Pesach**
C) Hanukkah
D) Rosh Hashanah
3. Vilken dag firar kristna Jesu uppståndelse?
A) Jul
B) **Påsk**
C) Pingst
D) Alla helgons dag
4. Vad symboliserar julgranen enligt traditionen?
A) Krig
B) **Liv och hopp**
C) Död
D) Förbannelse
5. Under vilken helgdag är det vanligt att äta sedermåltid?
A) Eid al-Fitr
B) **Pesach**
C) Diwali
D) Eid al-Adha
6. Vilken av följande är en högtid inom Buddhismen?
A) Christmas
B) **Vesak**
C) Ramadan
D) Eid al-Adha
7. Vad handlar Eid al-Adha främst om?
A) Att att fira skördetid
B) **Att minnas Abrahams villighet att offra sin son**
C) Att fira nyår
D) Att åminnas profeter
8. Vilken sekulär tradition är kopplad till nyårsfirande i många kulturer?
A) **Fyrverkerier**
B) Att utföra ritualer
C) Att fasta
D) Att ge gåvor
9. Vilken är den mest betydelsefulla dagen inom judendomen för försoning?
A) Yom Kippur
B) **Yom Kippur**
C) Rosh Hashanah
D) Sukkot
10. Vilken högtid markerar slutet av Ramadan?
A) **Eid al-Fitr**
B) Eid al-Adha
C) Diwali
D) Hartalika Teej
11. Vad är huvudsyftet med helga jul inom religionen?
A) **Att fira Jesu födelse**
B) Att ära uråldriga gudar
C) Att fira vårens ankomst
D) Att samlas för festligheter
12. Vilken symbol använder kristna ofta under påsk?
A) Att hänga kransar
B) **Korset**
C) Mörka kläder
D) Ljus
13. Vilken helgdag firar hinduer ljusets seger över mörkret?
A) **Diwali**
B) Holi
C) Durga Puja
D) Makar Sankranti
14. Vad kallas den judiska nyårsfesten?
A) **Rosh Hashanah**
B) Yom Kippur
C) Sukkot
D) Shavuot
15. Vilken helgdag anses vara den viktigaste inom kristendomen?
A) Pingst
B) **Påsk**
C) Jul
D) Alla helgons dag
Resonerande frågor
1. Diskutera hur religiösa helgdagar kan skapa gemenskap inom en familj. (Ger möjlighet att visa förståelse för helgdagars sociala betydelse.)
2. Analysera skillnader och likheter mellan hur olika kulturer firar nyår. (Uppmanar till jämförande analys av kulturella traditioner.)
3. Reflektera över hur traditioner förändras över tid och vad som kan påverka dessa förändringar. (Visar förmåga att se historiska och samtida påverkan.)
4. Hur kan man se helgdagar som en del av en identitet? Ge exempel. (Ger möjlighet att knyta personliga erfarenheter till teori.)
5. Jämför firandet av Eid al-Fitr och julen. Vilka är de centrala skillnaderna och likheterna? (Testar förmågan att göra jämförande analyser.)
6. Diskutera betydelsen av att återkoppla till traditioner i en föränderlig värld. (Uppmuntrar djup reflektion och kritik av nutiden.)
7. Hur påverkar religiösa högtider samhället i stort? Ge exempel från olika religioner. (Kräver insikt i samband mellan religion och samhälle.)
8. Vilken roll spelar sekularisering i firandet av religiösa helgdagar i dagens samhälle? (Ökar medvetandet om samhällsfrågor och changes in religiosity.)
Bedömning
Faktafrågor ger max 15 poäng (1 poäng per fråga).
Resonerande frågor ger max 8 poäng (1 poäng per fråga).
Totalt kan provet ge 23 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).