Prov: Världsreligioner i Sverige
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Världsreligioner i Sverige
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om hur de stora världsreligionerna är representerade och praktiseras i Sverige, samt deras påverkan på svensk kultur och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att eleven får möjlighet att utforska hur de stora världsreligionerna är representerade och praktiseras i Sverige, samt deras påverkan på svensk kultur och samhälle.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven innefattar att eleven kan beskriva hur olika religioner är representerade i Sverige och ge exempel på hur religiösa traditioner och värderingar påverkar det svenska samhället.
Prov
Faktafrågor
- Vilka av följande är de stora världsreligionerna som finns i Sverige?
- Budism
- Kristendom
- Shintoism
- Daoism
- Vilken religion har störst antal utövare i Sverige?
- Islam
- Judaism
- Kristendom
- Buddhism
- Vad innebär religionsfrihet?
- Rätten att tro på och utöva vilken religion man vill.
- Rätten att följa enbart en religion.
- Rätten att kritisera alla religioner.
- Rätten att inte ha en religion.
- Hur påverkar religioner det svenska samhället?
- Genom ekonomisk påverkan.
- Genom traditioner, kulturer och värderingar.
- Genom lagar och förordningar.
- Genom politiska partier.
- Vilka helgdagar är kopplade till kristendomen i Sverige?
- Ramadan
- Påsk
- Jul
- Pesach
- Vilken religion firar Ramadan?
- Islam
- Judendom
- Buddhism
- Kristendom
- Vilken av följande traditioner är kopplad till judendom?
- Diwali
- Nyår
- Pesach
- Jul
- Vilken världsreligion grundades i Indien?
- Hinduism
- Judendom
- Kristendom
- Buddhism
- Vad innebär interreligiös dialog?
- Diskussion mellan utövare av olika religioner.
- Främja förståelse och respekt mellan olika religiösa grupper.
- Debatt om vilken religion som är bäst.
- Konversationer enbart om historia.
- Vilka är de huvudsakliga inriktningarna inom kristendomen?
- Katolicism och protestantism.
- Buddhism och hinduism.
- Judendom och islam.
- Shintoism och taoism.
- Vilken av följande är en buddhistisk helgdag?
- Hanukkah
- Vesak
- Ramadan
- Advent
- Vad summariserar den svenska folktro?
- Traditioner kring olika religioner.
- Övertygelser och legender om natur och andar.
- Politiska traditioner.
- Moderna livsåskådningar.
- I Sverige, hur kan religioner bidra till samhällets värderingar?
- Genom lagar.
- Genom konkurrens.
- Genom traditioner och sociala normer.
- Genom inkomstskatter.
- Vad är typiskt för svenskt samhälle när det gäller religion?
- Religiös mångfald.
- Monoteism.
- Ateism.
- Enendigare religion.
- Vilken av följande påståenden är sann när det gäller buddhismen?
- Det finns en Gud.
- Det fokuserar på upplysning och medvetenhet.
- Det är en monoteistisk religion.
- Det har en skapargud.
Resonerande frågor
- Diskutera vilken påverkan religioner har på människors vardag i Sverige. Detta ger eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse för religionens roll i samhället.
- Reflektera kring vikten av religionsfrihet i ett mångkulturellt samhälle. Frågan öppnar för diskussion om mänskliga rättigheter och samhällsklimat.
- Hur kan interreligiös dialog bidra till minskad konflikt? Denna fråga ger möjlighet för eleverna att analysera relationer mellan olika grupper.
- Vilka utmaningar möter religiösa grupper i Sverige idag? Här får eleverna chansen att reflektera och kritiskt tänka kring aktuella händelser.
- Hur kan man främja förståelse och acceptans mellan olika religiösa traditioner? Eleverna kan resonera kring praktiska åtgärder för att öka toleransen.
- Vad säger svenska lagar om religionsfrihet och hur påverkar det det dagliga livet för medborgarna? Denna fråga öppnar för diskussion om lag och moral.
- Jämför traditionell svensk folktro med organisera religioner. Eleverna får möjlighet att kritiskt analysera skillnader och likheter.
- Fundera över hur unga människor i Sverige förhåller sig till religion idag. Frågan kan stimulera till djupgående reflektion och insikter kring nutida samhällsfrågor.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje välgrundat svar kan ge upp till 3 poäng.
För betyg E: Minst 8 poäng totalt.
För betyg C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).