En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Religionskunskap – Världsreligioner och livsåskådningar



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om världsreligioner och livsåskådningar samt deras förståelse för hur dessa påverkar individ och samhälle, i enlighet med förberedelserna inför det nationella provet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för de olika världsreligioner och livsåskådningar som finns samt deras betydelse för individ och samhälle. Eleverna kommer även att få möjlighet att förbereda sig inför det nationella provet genom att repetera viktiga begrepp, teman och frågeställningar.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva centrala tankegångar och perspektiv inom olika religioner och livsåskådningar. Eleven kan också förklara hur dessa påverkar människors liv och värderingar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande religioner är monoteistisk?

  • A) Hinduism
  • B) Buddhism
  • C) Judendom
  • D) Dawism

2. Vad kallas den heliga staden inom islam?

  • A) Kairo
  • B) Mecka
  • C) Jerusalem
  • D) Varanasi

3. I vilken religion är karma en central begrepp?

  • A) Judaism
  • B) Islam
  • C) Hinduism
  • D) Kristendom

4. Vad är en av de fem pelarna inom islam?

  • A) Bön
  • B) Zakat
  • C) Medititation
  • D) Fasta

5. Vilken symbol är kopplad till buddhismen?

  • A) Kors
  • B) Dharma-hjulet
  • C) Stjärna
  • D) Om-symbolen

6. Vilken av följande är inte en del av de fyra ädla sanningarna inom buddhismen?

  • A) Existensen av lidande
  • B) Transmigration
  • C) Orsakerna till lidande
  • D) Vägen till befrielse

7. Vad kallas den judiska lagen som styr många aspekter av livet?

  • A) Talmud
  • B) Halakha
  • C) Mishnah
  • D) Torah

8. Vem är den centrala profeten inom islam?

  • A) David
  • B) Muhammed
  • C) Moses
  • D) Jesus

9. Vilken av följande skrifter är helig inom kristendomen?

  • A) Koranen
  • B) Bibeln
  • C) Veda
  • D) Tripitaka

10. I vilken religion finns begreppet “samsara”?

  • A) Kristendom
  • B) Judendom
  • C) Hinduism
  • D) Islam

11. Vad kallas den period av fasta som är viktig inom islam?

  • A) Lent
  • B) Ramadan
  • C) Yom Kippur
  • D) Diwali

12. Vilken världsreligion har sina rötter i det antika Persien?

  • A) Kristendom
  • B) Zoroastrism
  • C) Judendom
  • D) Buddhism

13. Vilken symbol representerar kristendomen?

  • A) Moské
  • B) Kors
  • C) Star of David
  • D) Ljus

14. Vad kallas den hinduistiska gud som ofta avbildas som elefant?

  • A) Vishnu
  • B) Ganesha
  • C) Shiva
  • D) Kali

15. Vilken av följande riter är central inom judendomen?

  • A) Krucifixion
  • B) Bar Mitzvah
  • C) Dop
  • D) Bön

Resonerande frågor

1. Diskutera hur religioner och livsåskådningar kan påverka individens värderingar och livsval. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring påverkan av religion.)

2. Hur kan skillnader i religiösa traditioner leda till konflikter mellan grupper? (Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring religionernas roll i konflikter.)

3. Resonera om betydelsen av interreligiös dialog i dagens samhälle. (Syftet är att bedöma förmågan att diskutera möjliga lösningar på sociala problem.)

4. Ge exempel på hur en specifik religion har påverkat ett samhälle historiskt. (Eleverna får visa kunskap om religionernas samhällsroll genom tiderna.)

5. Hur kan tro och tvivel samexistera hos individen? (Frågan öppnar för djupgående reflektioner kring individuella trostraditioner.)

6. Diskutera vikten av att vara källkritisk när man undersöker religiösa traditioner. (Syftet är att stärka elevernas förmåga att värdera informationskällor.)

7. På vilket sätt kan moderna värderingar påverka traditionella religiösa uppfattningar? (Denna fråga uppmuntrar till förståelse för förändringar inom religion.)

8. Resonera kring vikten av ritualer i olika religioner och deras betydelse för troende. (Syftet är att underlätta djuppedagogiska diskussioner kring ritualernas roll.)

Bedömning

Provet bedöms med en poängskala: 1 poäng per korrekt faktafråga och 2 poäng för varje resonerande fråga. Minst 8 poäng krävs för E, 12 poäng för C (minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för A (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×