Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Introduktion till Världsreligionerna
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om de fem stora världsreligionerna, deras grundläggande begrepp, gemensamma drag och unika egenskaper. Eleverna ska visa sin förmåga att beskriva och ge exempel på centrala tankar, traditioner och ritualer i olika religioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion omfattar en övergripande introduktion till de fem stora världsreligionerna: kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism. Fokus läggs på deras grundläggande begrepp, gemensamma drag och unika egenskaper.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala tankar, traditioner och ritualer i olika religioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka är de fem stora världsreligionerna?
- A) Buddhism, taoism, jingjism, hinduism, judendom
- B) Kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism
- C) Kristendom, islam, judendom, hinduism och sikhism
- D) Kristendom, islam, buddism, judendom och new age
2. Vad är en gemensam rit som finns i många religioner?
- A) Sjunga
- B) Böner
- C) Bada
- D) Dansa
3. Varför är det viktigt att förstå andra religioner?
- A) För att kunna argumentera bättre
- B) För att främja tolerans och respekt mellan människor
- C) För att vinna debatter
- D) För att kunna göra skillnad
4. Vilken världsreligion är störst?
- A) Islam
- B) Judendom
- C) Kristendomen
- D) Hinduism
5. Nämn ett exempel på hur religioner kan påverka kultur.
- A) Ingen påverkan
- B) Traditionella högtider påverkar firandena inom kulturer
- C) Endast negativa effekter
- D) Tekniska framsteg
6. Vad kallas platsen för bön inom islam?
- A) Synagoga
- B) Moské
- C) Tempel
- D) Kloster
7. Vilken högtid firar judar för att minnas utsläppningen från Egypten?
- A) Yom Kippur
- B) Passover
- C) Hanukkah
- D) Rosh Hashanah
8. Vad betyder ordet “karma” inom hinduismen?
- A) En plats där man belönas
- \B) En handling eller gärning som får konsekvenser
- C) En speciell rit
- D) Ett heligt skriftspråk
9. Vad är “nirvana” inom buddhismen?
- A) En plats i himlen
- B) Ett tillstånd av upplysning och befrielse
- C) Ett heligt skriftspråk
- D) En ritual
10. Vad kallas den religiösa ledaren inom kristendomen?
- A) Lärjunge
- B) Guru
- C) Präst
- D) Rabbi
11. Vilken helgdag är central för kristna att fira?
- A) Diwali
- B) Jul
- C) Eid
- D) Hanukkah
12. Vilken religion har sina rötter i Abraham?
- A) Judendom
- B) Buddhism
- C) Hinduism
- D) Taoism
13. Vad är en av de fem pelarna inom islam?
- A) Tempelbyggande
- B) Trosbekännelsen (Shahada)
- C) Meditation
- D) Offer
14. Vilken ritual utövas av många hinduer som en del av deras tro?
- A) Pilgrimsfärd till Mecka
- B) Puja (tillbedjan)
- C) Doppning
- D) Bön vid moskén
15. Vad innebär polyteism?
- A) Tro på en gud
- B) Tro på flera gudar
- C) Tro på ingen gud
- D) Tro på en högsta makt
Resonerande frågor
1. Hur kan de olika världsreligionerna bidra till en ökad förståelse mellan människor? Detta syftar till att bedöma elevens förmåga att reflektera över hur religioner kan skapa dialog och samverkan.
2. Diskutera vikten av tolerans inom och mellan olika religioner. Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka komplexa tankar och reflektera över betydelsen av respektfullt bemötande.
3. Vilken roll spelar traditioner och riter i människors liv och hur kan de påverka samhälleliga normer? Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring traditioners samhälleliga betydelse.
4. Jämför och kontrastera en högtid från två olika religioner. Detta ger eleverna en möjlighet att visa djup förståelse för likheter och skillnader mellan religionerna.
5. Hur påverkar globaliseringen världsreligionerna och deras utövning? Denna fråga stimulerar eleverna att tänka på hur religioner interagerar i en förändrad värld.
6. Reflektera över hur personlig tro och tradition påverkar vår uppfattning om verkligheten. Denna fråga erbjuder en djupare insikt i hur individers upplevelser forme sin tro.
7. Vilka etiska dilemman kan uppstå mellan olika religioner? Denna fråga ger eleverna ett tillfälle att diskutera komplexa frågor som rör etik och moral.
8. Hur kan utbildning om religioner främja fred och förståelse? Denna fråga syftar till att utmana eleverna att tänka på utbildningens roll i att skapa ett harmoniskt samhälle.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).