Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Religionsvetenskap – Sekulära livsåskådningar

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Religionsvetenskap
Tema: Sekulära livsåskådningar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll:
– “Orientering om sekulära livsåskådningar och livshållningar, till exempel humanism och ateism.”
– “Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven utformas så här:
1. Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.
2. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en sekulär livsåskådning?
A) Katolicism
B) Humanism
C) Islam
D) Buddhism

2. Vad betonar humanismen främst?
A) Människans värde och förmåga att tänka kritiskt
B) Gudomlig uppenbarelse
C) Reinkarnation
D) Profetiska budskap

3. Vilket av följande påståenden gäller ateism?
A) Tro på en gud
B) Avsaknad av tro på gudar
C) Solekologi
D) Absolutism

4. Vilken av följande ideologier är vanligtvis icke-religiös?
A) Buddhism
B) Secularism
C) Hinduism
D) Kristendom

5. Enligt humanismen, vad är meningen med livet?
A) Att leva ett meningsfullt och etiskt liv
B) Att följa religiösa föreskrifter
C) Att förbereda sig för nästa liv
D) Att sträva efter materiellt välstånd

6. Vilken relation har sekulära livsåskådningar till traditionella religioner?
A) De kan kritiskt granska och ifrågasätta dem
B) De bör enbart acceptera dem
C) De är alltid i konflikt med dem
D) De strävar efter att införliva dem

7. Inom humanismen, vilken roll spelar etik?
A) Den är oviktig
B) Den baseras enbart på religion
C) Den är central för mänskligt liv
D) Den är enbart en social konstruktion

8. Vad innebär det att leva sekulärt?
A) Att följa religiösa traditioner
B) Att fokus ligger på mänskliga värden över religiösa
C) Att kritisera religion utan skäl
D) Att avstå från alla former av tro

9. Vem anser ofta att vetenskap kan förklara det som religion tidigare förklarat?
A) Sekulära filosofer
B) Religiösa ledare
C) Mystiker
D) Traditionalister

10. Sekulära organisationsformer inkluderar ofta:
A) Etiska och sociala rörelser
B) Religiösa ritualer
C) Gudstjänster
D) Heliga platser

Resonerande frågor

1. Diskutera hur sekulära livsåskådningar kan påverka samhällets moral.
(Syftet är att ge elever möjlighet att resonera kring sekulariseringens inflytande på etik och moral i samhället.)

2. Jämför och kontrastera sekulära livsåskådningar med en religion efter eget val.
(Här kan elever visa på bredare förståelse för skillnaderna mellan sekulära och religiösa perspektiv.)

3. Reflektera över hur humanismen kan bidra till en gemensam etik i ett mångkulturellt samhälle.
(Eleven kan visa insikter i hur sekulära värderingar kan främja samförstånd och samexistens.)

4. Hur kan lärande om sekulära livsåskådningar ge oss verktyg för kritiskt tänkande?
(Denna fråga utmanar elever att tänka på värdet av kritiskt tänkande utifrån sekulära perspektiv.)

5. Vad ser du som fördelar och nackdelar med sekulära livsåskådningar i dagens samhälle?
(Syftet är att elever ska kunna diskutera olika perspektiv och analysera konsekvenserna av sekulär filosofi.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 10 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng där varje utförligt svar ger 2 poäng.

Betyg E: Minst 8 poäng totalt.
Betyg C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
Betyg A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×