En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Carl Bildt och Sverige under 1990-talet

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Carl Bildt och Sverige under 1990-talet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för Carl Bildts tidsperiod och hans påverkan på Sveriges politik, ekonomi och relationer under 1990-talet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Studier av politiska förändringar och deras effekter på samhället, med fokus på förhållandet mellan ESL och dess aktörer.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]

Betygskriterier

“Eleven kan förklara och kritiskt granska aktuella samhällsfrågor.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad var en av huvudåtgärderna som Carl Bildt vidtog för att hantera den ekonomiska krisen?
A. Ökad statlig budget
B. Införande av privatiseringar
C. Höjning av skatter
D. Sänkning av offentliga utgifter

2. Vilken internationell organisation var Carl Bildt starkt engagerad i under sin tid som statsminister?
A. FN
B. EU
C. NATO
D. WHO

3. Vad kännetecknade Bildts utrikespolitik?
A. Strävan efter EU-medlemskap
B. Isolering av Sverige
C. Neutralitet i alla konflikter
D. Ingenstans engagemang i internationella avtal

4. Vilken typ av reformer initierade Bildt för att förbättra svensk ekonomi?
A. Ekonomisk stagnation
B. Minskning av arbetslöshet genom statliga anställningar
C. Införande av skatter på internationella företag
D. Strukturella reformer för privat sektor

5. Vilket år blev Sverige medlem i EU?
A. 1989
B. 1995
C. 2000
D. 1990

6. Vilken fråga diskuterades flitigt under Bildts tid angående Sveriges ekonomi?
A. Hur man skulle öka skuld
B. Återhämtning efter en recession
C. Att finna nya skatter
D. Utrikeshandel

7. Vad kallas den kris som Sverige genomgick under slutet av 80-talet och början av 90-talet?
A. IT-krisen
B. Finanskrisen
C. Den ekonomiska krisen
D. Inflationskrisen

8. Hur beskriver man Bildts roll under den ekonomiska krisen?
A. Passiv
B. Motstridig
C. Ledande
D. Ingen alls

9. Vad betyder termen “reform” i relation till Bildts politik?
A. Att bli kvar i den gamla strukturen
B. Introduktion av nya lagar utan förändringar
C. Förändringar i lagar och politik för att förbättra samhället
D. Omstrukturering av befintliga system

10. Vilken av följande faktorer bidrog mest till Sveriges introduktion i EU?
A. Politisk isolering
B. Ökad internationell öppenhet
C. Intern konflikt
D. Ekonomisk stagnation

11. Hur påverkades relationerna med andra länder under Bildts tid?
A. De förvärrades
B. De förbättrades
C. Ökade med konflikter
D. Förblev oförändrade

12. Vilken av följande reformer är tydligt kopplad till Bildts ekonomiska politik?
A. Oktobermanteln
B. Maxuttag av bidrag
C. Billigare bostadslån
D. Avreglering av kreditmarknaden

13. Vilken av följande var inte en del av Bildts fokus under sin tid?
A. Ekonomisk tillväxt
B. Reform av välfärden
C. Utrikespolitik
D. Avskaffande av jämlikhet

14. Vilka var de viktigaste aktörerna i Sveriges EU-förhandlingar under Bildts tid?
A. Enbart politiker
B. Företag såväl som känsliga ekon

omiska intressen

C. Politisk och ekonomisk enhet

15. Vilken fråga debatterades även i relation till Sveriges EU-inträde?
A. Miljöfrågor
B. Ekonomisk stabilitet
C. Utrikeskonflikter
D. Inrikespolitik

Resonerande frågor

1. Hur har Bildts politik påverkat Sveriges ekonomiska landskap idag?
Syftet är att få eleverna att reflektera över långsiktiga konsekvenser av politiska beslut.

2. Vilka likheter och skillnader finns det mellan Sveriges tidigare och nuvarande relation till EU?
Eleverna får analysera både historiska och nuvarande förhållanden, vilket visar på djupare kunskap.

3. I vilken utsträckning anser ni att en statsminister kan påverka internationaliseringen av ett land?
Denna fråga kräver en kritisk granskning av ledarskap och internationella relationer.

4. Vilka är de största utmaningarna Sverige står inför idag som kan kopplas till Bildts reformer?
Syftet är att förstå hur historia formar nutid genom ekonomiska och sociala frågor.

5. Hur kan diskussionerna om Bildts politik vara relevanta för dagens samhälle?
Denna fråga uppmanar elever att koppla historiska händelser till nuvarande frågor.

6. Hur påverkar utrikespolitik den inhemska ekonomin, med fokus på Bildts tid?
Eleverna får möjlighet att resonera kring sambandet mellan utrikes- och inrikespolitik.

7. Vilka jämförelser kan göras med andra länders ekonomiska strategier under 90-talet?
Syftet är att vidga perspektivet och få elever att se på andra aktörers erfarenheter.

8. Vilken roll spelar politiska ledare i nationella kriser?
Frågan syftar till att uppmuntra en djup reflektion över ledarskapets betydelse.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).