Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Digitalisering och Samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om digitaliseringens inverkan på samhället och individens liv, samt att utvärdera deras förmåga att diskutera och resonera kring frågor av etik, integritet och cybersäkerhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för digitaliseringens påverkan på samhället och individens liv. Fokus ligger på både möjligheterna och utmaningarna som digitaliseringen medför, inklusive frågor kring integritet, etik, och cybersäkerhet.”
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur digitalisering förändrar samhället och diskutera konsekvenserna av denna förändring, samt föra resonemang kring frågor om etik och integritet kopplat till digitala medier.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär digitalisering?
- A) En övergång från digitala till analoga processer
- B) En ökning av analoga verktyg
- C) En övergång från analoga till digitala processer
- D) En förbättring av analoga processer
2. Vilken av följande är en fördel med digitalisering?
- A) Ökad tillgång till information
- B) Minskad kommunikation
- C) Mer tidskrävande processer
- D) Ökad isolering
3. Vilken risk är förknippad med digitalisering?
- A) Ökad tillgång till utbildning
- B) Cyberbrottslighet
- C) Bättre kommunikation
- D) Ökad social interaktion
4. Hur kan digitalisering påverka integriteten?
- A) Genom att öka fysisk säkerhet
- B) Genom insamling av personlig information
- C) Genom att begränsa informationsdelning
- D) Genom att främja personlig integritet
5. Vilken av följande frågor är viktig att diskutera gällande digitalisering?
- A) Ökningen av analoga medier
- B) Konsekvenser för individens rättigheter
- C) Antal digitala enheter
- D) Kostnaden för teknologi
6. Vad är en negativ konsekvens av sociala medier?
- A) Förbättrad kommunikation
- B) Desinformation
- C) Ökad social interaktion
- D) Mer tillgång till information
7. Vilken typ av övervakning kan digitalisering medföra?
- A) Fysisk övervakning
- B) Digital övervakning
- C) Ingen övervakning
- D) Social övervakning
8. Vilken grupp kan påverkas mest av digitalisering?
- A) Ungdomar
- B) Endast vuxna
- C) Endast äldre
- D) Ingen påverkan kan ses
9. Hur kan digital teknik underlätta utbildning?
- A) Genom tillgång till online resurser
- B) Genom att stänga skolor
- C) Genom mindre kommunikation
- D) Genom att öka kostnader
10. Vilken av följande teknologier har störst inverkan på samhället?
- A) Internet
- B) Papper
- C) Telefonkatalog
- D) Filmarkiv
11. Vad kan vara en utmaning med digitalisering?
- A) Ökad informationsdelning
- B) Cyberhot
- C) Förbättrad samhällsservice
- D) Bättre kommunikation
12. Vilken roll spelar etisk diskussion i digitalisering?
- A) Ingen roll
- B) Viktig för att skydda individens rättigheter
- C) Endast för företag
- D) Bara i akademiska sammanhang
13. Hur bör man hantera information och integritet i den digitala världen?
- A) Genom att ignorera säkerhetsåtgärder
- B) Genom att vara medveten och informerad
- C) Genom att dela allt gratis
- D) Genom att inte använda digital teknik
14. Vilken är en av de största fördelarna med digitalisering i arbetslivet?
- A) Flexibilitet och distansarbete
- B) Ökad pappersanvändning
- C) Minskad kommunikation
- D) Tidskrävande processer
15. Hur kan digitalisering påverka unga människors relationer?
- A) Genom att öka fysisk interaktion
- B) Genom att förändra sättet de kommunicerar
- C) Genom att minska sociala nätverk
- D) Genom att skapa mer isolering
Resonerande frågor
1. Diskutera hur digitalisering har påverkat dina egna liv. Vad är både positiva och negativa aspekter?
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att koppla teori till personlig erfarenhet och reflektera över digitaliseringens inverkan.
2. Reflektera över hur digitaliseringen kan påverka beslutsfattande i samhället. Vad kan vara konsekvenserna?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och analysera digitaliseringens påverkan på samhällsstrukturer.
3. Hur kan man som individ agera säkert och etiskt i den digitala världen? Ge exempel.
Syftet är att få eleverna att formulera konkreta handlingar som kan skydda deras integritet och säkerhet online.
4. Vilken roll spelar utbildning i att förbereda unga för en digital värld?
Eleverna får möjlighet att reflektera över vikten av utbildning för att navigera digitala utmaningar.
5. Hur påverkar sociala medier våra relationer? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
Frågan uppmuntrar en djupare diskussion kring individers sociala liv och digital teknikens dubbla karaktär.
6. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med digital teknik? Ge exempel på situationer.
Eleverna kan visa sin förståelse för komplexiteten i digital etik och dess konsekvenser.
7. Hur kan samhället skydda sig mot negativa effekter av digitalisering? Vilka strategier skulle vara effektiva?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring lösningar på digitaliseringens utmaningar.
8. Diskutera framtiden för digitalisering. Vilka trender ser du och hur kan de påverka samhället?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka framåt och föreställa sig framtida scenarier kopplade till digitalisering.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger sammanlagt 12 poäng. Totalt finns det 27 poäng att erhålla.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).