Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för Europeiska unionens struktur, funktion och roll, samt Sveriges deltagande och påverkan inom EU. Provets frågor syftar till att ge en översikt över centrala begrepp och aktuella frågor kopplade till EU och Sveriges medlemskap.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar kunskap om EU:s institutioner, beslutsprocesser och Sveriges roll i EU-samarbetet.
Kunskapskrav
Provets inriktning följer kunskapskraven avseende att beskriva EU:s institutioner och deras roller samt att redogöra för Sveriges roll och aktuella frågor inom EU.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är EU:s syfte?
A) Att främja krig mellan medlemsländerna
B) Att främja fred, stabilitet och samarbete mellan medlemsländerna
C) Att skapa en central regering för Europa
D) Att eliminera alla gränser mellan medlemsländerna
2. Vilken institution representerar medborgarna i EU?
A) Ministerrådet
B) Europaparlamentet
C) Europakommissionen
D) Europeiska råd
3. Hur många medlemsländer finns det i EU idag?
A) 25
B) 27
C) 28
D) 30
4. Vilken av följande uppgifter har Europakommissionen?
A) Att leda förhandlingar med andra länder
B) Att föreslå nya lagar
C) Att godkänna budgeten
D) Att genomföra valet till Europaparlamentet
5. Vilket av följande är ett av EU:s grundläggande värden?
A) Respekt för människovärdet
B) Slaveri
C) Militära allianser
D) Endast ekonomiskt samarbete
6. Vilken institution har makten att godkänna lagar i EU?
A) Europaparlamentet
B) Europas råd
C) Ministerrådet
D) Europakommissionen
7. Vad är lagstiftningsprocessens första steg inom EU?
A) Förslag från medborgarna
B) Förslag från Europakommissionen
C) Beslut av Europaparlamentet
D) Ratificering av medlemsländer
8. Vilken roll har Sverige i EU:s beslutsfattande?
A) Sverige har ingen roll
B) Sverige deltar genom sina representanter
C) Sverige kan ensamt besluta om EU:s lagar
D) Sverige får endast observera besluten
9. Vad handlar EU:s miljöpolitik om?
A) Att stödja industrier
B) Att ta bort miljölagar
C) Att skydda miljön och bekämpa klimatförändringar
D) Att öka utsläpp från medlemsländerna
10. Vad innebär det att vara en EU-medborgare?
A) Att man kan bo i vilket land som helst i världen
B) Att man kan bo, arbeta och studera i något medlemsland utan visum
C) Att man inte behöver följa regler i sitt hemland
D) Att man måste tala engelska
11. Vilken institution förbereder lagförslag på EU-nivå?
A) Europakommissionen
B) Ministerrådet
C) Tänkarna i Europaparlamentet
D) Nationella parlamenten
12. När bildades EU?
A) 1945
B) 1965
C) 1993
D) 2004
13. Vad innebär “subsidiaritetsprincipen” inom EU?
A) Att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt
B) Att alla beslut fattas centralt i EU
C) Att medlemsländerna alltid ska följa EU:s regler
D) Att stora beslut alltid går till Europaparlamentet
14. Vilken typ av lagar kan EU stifta?
A) Bara rekommendationer
B) Förordningar och direktiv
C) Endast ekonomiska lagar
D) Inga lagar överhuvudtaget
15. Vad kan medborgare i EU göra för att påverka beslut?
A) Endast rösta i nationella val
B) Delta i framtagandet av medborgarinitiativ
C) Ingenting
D) Följa med i medierna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur EU:s beslut påverkar vanligas medborgares liv. Syftet är att uppmana eleverna att reflektera över konkret påverkan av EU.
2. Vad ser ni som de största fördelarna och nackdelarna med EU-samarbetet för Sverige? Här kan eleverna visa en djup förståelse för olika perspektiv av medlemskapet.
3. Hur skulle ni beskriva Sveriges roll i EU jämfört med andra medlemsländer? Frågan ger elever möjligheten att analysera och jämföra Sveriges position.
4. Vilka förändringar skulle ni vilja se inom EU och varför? Här kan eleverna argumentera för egna idéer och framtidsvisioner.
5. Diskutera hur EU kan hantera globala utmaningar som klimatförändringar. Denna fråga utmanar elever att tänka kritiskt kring EU:s roll i de stora frågorna.
6. Hur påverkar EU:s lagar den svenska demokratin? Syftet är att uppmana till djupare reflektion över lagstiftningens påverkan.
7. Vilken betydelse har EU för ekonomin i medlemsländerna? Frågan syftar till att låta eleverna resonera över ekonomiska aspekter.
8. Diskutera vad ni tycker är mest intressant med EU och varför. Denna fråga ger utrymme för elever att uttrycka egna intressen och åsikter.
Bedömning
Provets poängsättning är baserad på antalet rätta svar på faktafrågorna samt kvaliteten och djupet i de resonerande frågorna. Totalt fler än 30 poäng kan ges, där:
För betyg E krävs minst 8 poäng,
För betyg C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor),
För betyg A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).