Prov: EU och Sveriges roll i EU
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: EU och Sveriges roll i EU – Hur EU fungerar och Sveriges roll i det europeiska samarbetet.
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om EU:s struktur, funktion, samt Sveriges roll och interaktioner inom den Europeiska unionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till det centrala innehållet: “Europeiska unionens struktur, funktion och mål, samt hur Sverige som medlem interagerar med EU.”
Kunskapskrav
Provet bedömer följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna beskriva EU:s institutioner, deras roller och hur beslutsfattande sker inom unionen. Eleven ska också kunna redogöra för Sveriges roll inom EU och diskutera aktuella frågor som rör EU-samarbetet.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande institutioner är inte en del av EU?
- A) Europaparlamentet
- B) Europakommissionen
- C) FN
- D) Ministerrådet
- Vad är syftet med EU?
- A) Att öka arbetslösheten
- B) Att främja fred och samarbete
- C) Att förbjuda handel mellan medlemsländer
- D) Att skapa en europeisk armé
- Hur många medlemsländer finns det i EU (2023)?
- A) 22
- B) 27
- C) 15
- D) 30
- Vilken institution ansvarar för att föreslå lagar inom EU?
- A) Europaparlamentet
- B) Ministerrådet
- C) Europakommissionen
- D) Revisionsrätten
- Vad innebär det att Sverige är medlem i EU?
- A) Sveriges lagar har inget att göra med EU
- B) Sverige kan inte påverka beslut inom EU
- C) Sverige deltar i beslutsprocesser och samarbeten
- D) Sverige är helt självständigt
- Vilken av följande är en fördel med EU-medlemskap?
- A) Högre skatter
- B) Ökad isolering från andra länder
- C) Fri rörlighet för människor och varor
- D) Mindre kulturell utbyte
- Vad handlar “Schengenavtalet” om?
- A) Ekonomiska sanktioner
- B) Fri rörlighet över gränserna
- C) Gemensam valuta
- D) Europeiska domstolen
- Vilken institution i EU representerar medlemsländerna på regeringsnivå?
- A) Europaparlamentet
- B) Ministerrådet
- C) Europakommissionen
- D) Europadomstolen
- Vad är en “lagstiftningsprocess”?
- A) Processen för att anta EU-lagar
- B) Processen för att utse EU:s ledare
- C) Processen för att avskaffa medlemskap
- D) Processen för att förhandla om handelsavtal
- Vad är en av nackdelarna med EU-medlemskap?
- A) Fler möjligheter till internationella samarbeten
- B) Förlust av viss nationell suveränitet
- C) Ökad tillgång till arbetsmarknaden
- D) Större kulturell utbyte
- Vilket av följande är en uppgift för Europaparlamentet?
- A) Fatta beslut om budgeten
- B) Granska och anta lagförslag
- C) Representera EU:s medlemsländer
- D) Farligt beslutande
- Vad är en av de grundläggande värdena i EU?
- A) Arbetslöshet
- B) Mänskliga rättigheter
- C) Segregation
- D) Isolationism
- Hur kan medborgare påverka EU:s beslutsfattande?
- A) Genom att rösta i lokalval
- B) Genom att delta i EU-val och opinionsbildning
- C) Genom att bo i EU
- D) Genom att avstå från att rösta
- Vilket av följande är ett exempel på en aktuell fråga som rör EU-samarbetet?
- A) Lokala skolfrågor
- B) Klimatförändringar
- C) Inrikes politik
- D) Ingenjörsutbildningar
- Vad innebär det att Sverige har inflytande inom EU?
- A) Sverige kan inte påverka något
- B) Sverige kan delta i beslutsprocesser
- C) Sverige måste följa alla beslut utan att påverka
- D) Sverige kan agera självständigt i alla frågor
Resonerande frågor
- Diskutera vilken betydelse EU har haft för Sverige som nation.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över och analysera EU:s påverkan på Sverige.
- Hur påverkar EU:s lagar det svenska samhället?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska och diskutera konkreta exempel på hur EU:s lagar har inverkat i Sverige.
- Vilka fördelar och nackdelar ser du med Sveriges medlemskap i EU?
Frågan uppmanar eleverna att resonera och väva in sina egna åsikter om europeiskt samarbete.
- Hur kan medborgare engagera sig i EU:s beslutsprocess?
Denna fråga syftar till att ge eleverna möjlighet att undersöka olika sätt att delta i det demokratiska beslutandet inom EU.
- Diskutera hur EU:s politik kan påverka ungdomar i Sverige.
Denna fråga ger eleverna utrymme att analysera och reflektera över EU:s påverkan på deras liv.
- Vilka aktuella frågor bedömer du att Sverige borde driva inom EU?
Frågan uppmanar till kritiskt tänkande och att identifiera viktiga frågor för Sverige i EU-samarbetet.
- På vilket sätt tror du att EU kan svara på globala utmaningar?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kreativt och strategiskt kring EU:s roll i globala frågor.
- Hur skulle du beskriva EU:s framtid de kommande tio åren?
Frågan ger eleverna frihet att spekulera och analysera framtida utmaningar för EU och dess medlemsländer.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger 3 poäng vardera (max 24 poäng totalt). För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).