En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Feministisk teori och dess inriktningar



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Feministisk teori och dess inriktningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om feministisk teori, dess inriktningar och påverkan på samhällsnormer samt att ge eleverna möjlighet att diskutera och analysera dessa frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på olika inriktningar inom feministisk teori, deras historiska utveckling och hur dessa teorier utmanar traditionella normer och influenser i samhällsdebatter. Eleverna kommer att studera hur feministiska teorier har bidragit till frågor om genus, makt och identitet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för och förklara centrala begrepp och teorier inom feminismen samt diskutera och analysera hur dessa påverkar aktuella samhällsfrågor och normer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande inriktningar inom feminismen fokuserar på lagstiftning och rättigheter?
    A) Radikal feminism
    B) Liberal feminism
    C) Socialistisk feminism
    D) **Svart feminism**
  2. Vilken våg av feminismen handlar om kvinnors rösträtt?
    A) Tredje vågen
    B) **Första vågen**
    C) Andra vågen
    D) Fjärde vågen
  3. Vilken teori kritiserar patriarkala strukturer mer än andra?
    A) Queer feminism
    B) Liberal feminism
    C) **Radikal feminism**
    D) Socialistisk feminism
  4. Vad handlar queer feminism om?
    A) Endast om homosexuella rättigheter
    B) **Kritik mot normer kring kön och sexualitet**
    C) Endast om kvinnors rättigheter
    D) Ekonomiska frågor
  5. Vilken fråga har feministisk teori belyst i dagens samhälle?
    A) **Löneskillnader**
    B) Klimatförändringar
    C) Teknologisk utveckling
    D) Urbanisering
  6. Vilken inriktning inom feminismen fokuserar på gruppers olika erfarenheter?
    A) Liberal feminism
    B) **Svart feminism**
    C) Radikal feminism
    D) Queer feminism
  7. Vad har feministisk teori bidragit till inom utbildning?
    A) **Medvetenhet om genus och makt**
    B) Enbart tjejer får gå i skolan
    C) Män ska utbildas i jämställdhet
    D) Ingen påverkan
  8. Vad utmärker den andra vågen av feminismen?
    A) Fokuserar på rösträtt
    B) **Kamp för jämställdhet och rättigheter**
    C) Sociala medier
    D) Ingen våg
  9. Vad är ett exempel på en feministisk rörelse?
    A) **#MeToo-rörelsen**
    B) Miljörörelsen
    C) Arbetarrörelsen
    D) Medborgarrättsrörelsen
  10. Vilken aspekt av feminismen kritiseras av radikal feminism?
    A) Ekonomi
    B) **Patriarkatet**
    C) Utbildning
    D) Religion
  11. Vilken teori föreslår att genusskillnader är socialt konstruerade?
    A) Liberal feminism
    B) **Queer feminism**
    C) Socialistisk feminism
    D) Svart feminism
  12. Vad syftar feministisk teori till att förändra?
    A) Ekonomiska strukturer
    B) Historiska perspektiv
    C) **Traditionella normer**
    D) Teknologiska framsteg
  13. Vilken inriktning inom feminismen fokuserar på klass och ekonomi?
    A) **Socialistisk feminism**
    B) Queer feminism
    C) Radikal feminism
    D) Liberal feminism
  14. Vad innebär begreppet “genus”?
    A) Enbart biologiskt kön
    B) **Skillnader i sociala och kulturella roller mellan könen**
    C) Specifika yrken
    D) Ingen innebörd
  15. Vad präglade den tredje vågen av feminismen?
    A) Fokus på rösträtt
    B) **Mångfald och inkludering**
    C) Diskussioner om kroppsideal
    D) Historisk analys

Resonerande frågor

  1. Hur har feministisk teori utvecklats genom de olika vågorna och vad har varje våg bidragit med?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera den historiska utvecklingen av feminismen.
  2. Reflektera över vilken feministisk inriktning du tycker har haft störst påverkan på dagens samhälle och varför.
    Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att bilda egna åsikter baserade på lektionens innehåll.
  3. Hur kan feministisk teori tillämpas för att förstå aktuella samhällsdebatter?
    Eleverna ges möjlighet att visa sin förståelse för hur teorin är relevant i dagens kontext.
  4. Diskutera skillnaderna och likheterna mellan liberal feminism och radikal feminism.
    Syftet är att utmana eleverna att tänka kritiskt kring olika perspektiv inom feminismen.
  5. På vilket sätt kan feministisk teori bidra till att motverka könsdiskriminering i arbetslivet?
    Frågan uppmanar till insikter om praktiska tillämpningar av teorin.
  6. Vilken roll spelar män i kampen för jämställdhet enligt feministisk teori?
    Denna fråga uppmuntrar till diskussioner om inkludering och ansvar.
  7. Hur kan vi se spår av feministisk teori i dagens media och populärkultur?
    Eleverna ges möjlighet att analysera och ge exempel från deras egen erfarenhet.
  8. Vad innebär det att utmana traditionella könsnormer och vilket syfte har denna utmaning?
    Frågan ger möjlighet att resonera kring teori och praktik inom feministisk teori.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng var. Sammanlagt kan eleverna få 15 poäng från faktafrågorna och 1-3 poäng från de resonerande frågorna. För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).