Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Framtidens Sverige – visioner och utmaningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av samhälleliga och politiska förändringar, och vad dessa förändringar kan innebära för framtiden. Provets frågor kommer att ge eleverna möjlighet att reflektera över individens roll i dessa processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Förståelse för hur samhälleliga och politiska förändringar kan påverka framtiden, samt betydelsen av individens roll i dessa processer.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven kan resonera om och diskutera samhällsinformation med hänsyn till framtida utmaningar.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande faktorer är en viktig utmaning för framtidens Sverige?
A. Förändrad befolkning
B. **Hållbarhet**
C. Ökad teknologisk utveckling
D. Minskad utbildning
2. Vad menas med “hållbar utveckling”?
A. Utveckling som gynnar nuvarande generationer
B. **Utveckling som tillfredsställer nutida behov utan att kompromissa med framtida generationers behov**
C. Utveckling utan några begränsningar
D. Utveckling som enbart fokuserar på ekonomi
3. Vilken del av samhället handlar om att främja delaktighet och jämlikhet?
A. Teknologisk utveckling
B. **Integration**
C. Utbildning
D. Migration
4. Vilket begrepp beskriver framtidsbilder i samhället?
A. Problematik
B. **Visioner**
C. Strategier
D. Förutsägelser
5. Vilken metod används för att samla in idéer kring utmaningar i ett samhälle?
A. Individuell forskning
B. **Brainstorming**
C. Enkäter
D. Opinionsundersökningar
6. Vad krävs för att skapa ett “idealsamhälle”?
A. **Planering med aspekter som ekonomi, miljö och social rättvisa**
B. Enbart fokus på ekonomi
C. Ignorera sociala frågor
D. En stor teknologisk utveckling
7. Vilken roll har individen i samhällsförändringar?
A. Ingen roll
B. **En viktig roll i att påverka och driva förändringar**
C. Enbart en passiv observatör
D. Ingen information finns
8. Vilken av följande strategier kan användas för att bekämpa framtida utmaningar?
A. **Att arbeta tillsammans för gemensamma lösningar**
B. Att agera ensam
C. Att ignorera utmaningarna
D. Att endast fokusera på långsiktiga lösningar
9. Vad är en framtidsfråga?
A. En fråga om nutiden
B. **En fråga om framtiden och dess möjligheter**
C. En fråga utan betydelse
D. En fråga som inte påverkar Sverige
10. Vad är en viktig aspekt för att uppnå hållbart samhälle?
A. Att enbart fokusera på kortsiktiga vinster
B. **Att uppnå en balans mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga hänsyn**
C. Att ignorera miljöfrågor
D. Att endast förbättra utbildningsnivåer
11. Vad innebär teknologi i samhällsssamhället?
A. Teknologi har ingen relevans
B. **Teknologi kan förändra liv och arbetssätt**
C. Teknologi är alltid negativ
D. Teknologi är bara för företag
12. Vilket av följande begrepp omfattar utbildningens betydelse?
A. **Att förbereda individer för framtida utmaningar**
B. Att ge information som inte tillämpas
C. Att enbart fokusera på teori
D. Att hindra kreativitet
13. Vad gör en individ för att påverka sitt samhälle?
A. Ingenting
B. **Engagera sig och göra sin röst hörd**
C. Endast följa med strömmen
D. Att ignorera samhällsfrågor
14. Vad är viktigt i skolans undervisning kring framtidsfrågor?
A. **Att utveckla kritiskt tänkande och problemlösning**
B. Att bara ge fakta
C. Att inte inkludera diskussioner
D. Att fokusera på historia
15. Vilken roll har diskussioner i klassrummet kring framtiden?
A. Ingen roll
B. **Främjar förståelse och delaktighet**
C. Gör undervisningen tråkig
D. Är tidskrävande
Resonerande frågor
1. Vilken är din vision för framtidens Sverige och hur kan denna vision implementeras? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera på djupare nivå och beskriva konkreta steg för att implementera sin vision.)
2. Hur tror du att teknologiska framsteg kommer att påverka utbildning och arbetsmarknad i framtiden? (Frågan möjliggör att eleverna får resonera kring idéer om framtiden och hur dessa förändringar hänger ihop.)
3. Vilka personliga åtgärder tror du kan bidra till ett mer hållbart samhälle? (Denna fråga bjuder in eleverna att koppla sina egna erfarenheter och handlingar till större samhällsfrågor.)
4. Vad ser du som de största utmaningarna som Sverige kommer att stå inför de kommande 20 åren? (Ger möjlighet för eleverna att analysera och resonera kring potentiella framtidsfrågor och utmaningar.)
5. Hur kan man engagera fler ungdomar i samhällsfrågor och framtidsdebatten? (Syftar till att ge eleverna möjlighet att komma med innovativa idéer och reflektioner.)
6. Vilken roll spelar media i att forma och påverka våra visioner för framtiden? (Här ges eleverna chansen att tänka kritiskt kring mediepåverkan och dess konsekvenser.)
7. Hur kan individuella handlingar leda till samhällsförändringar? (Frågan uppmuntrar elever att reflektera över kopplingar mellan individ och samhälle.)
8. Diskutera hur olika kulturer kan påverka synen på framtiden och samhällsfrågor. (Denna fråga uppmanar till reflektion kring kulturella perspektiv och deras betydelse i samhällsdiskurser.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 40 poäng. Av dessa utgör faktafrågorna 30 poäng och de resonerande frågorna 10 poäng. För att nå betygsnivåerna krävs följande poäng:
- E-nivå: minst 8 poäng
- C-nivå: minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)