Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Globalisering – Ekonomisk, politisk och kulturell globalisering samt dess effekter.
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper kring begreppet globalisering och dess olika dimensioner samt att de ska kunna diskutera och reflektera över dess effekter på samhällen och individer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar begreppet globalisering, dess olika aspekter (ekonomisk, politisk och kulturell) samt de effekter som globaliseringen har på samhällen och individer. Eleverna kommer att få insikt i hur globalisering påverkar ekonomiska relationer, kulturutbyte och politiska beslut.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara begreppen globalisering och dess dimensioner, samt diskutera dess effekter på samhällen, kulturer och individer. Dessutom ska eleven kunna ge exempel på aktuella frågor kopplade till globalisering.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på ekonomisk globalisering?
A) Kulturell utbyte mellan länder
B) Internationell handel
C) Politisk samverkan
D) Spridning av traditioner
2. Vilket av följande internationella organ är involverat i politisk globalisering?
A) Världshälsoorganisationen
B) FN
C) Internationella Röda Korset
D) Världsnaturfonden
3. Kulturell globalisering kan leda till:
A) Ökad lokal tradition
B) Spridning av populär kultur
C) Minskad mediekonsumtion
D) Avskärmning av kulturer
4. Vad innebär uttrycket “global by” i samband med globalisering?
A) Att världen blir mer sammanlänkad
B) Ökad isolering av olika kulturer
C) Minska internationell handel
D) Ökad nationalism
5. Vilken effekt har ekonomisk globalisering på arbetsmarknaden?
A) Endast positiva effekter
B) Både positiva och negativa effekter
C) Inga effekter
D) Minskar arbetslöshet överallt
6. Vad kännetecknar kulturell globalisering?
A) Avskildhet mellan kulturer
B) Utbyte av idéer och värderingar
C) Ökad lokal kultur
D) Förlust av traditioner
7. Vilken av följande är en nackdel med globalisering?
A) Ökad ekonomisk ojämlikhet
B) Ökad kulturell förståelse
C) Magisk spridning av innovationer
D) Tillgång till nya marknader
8. Vilken av dessa faktorer bidrar till globalisering?
A) Teknologisk utveckling
B) Avskerming av ekonomier
C) Minska internationalisering
D) Ökad byråkrati
9. Vilken av följande påståenden beskriver bäst politisk globalisering?
A) Uteslutning av länder från internationellt samarbete
B) Samarbete mellan länder i globala frågor
C) Nationella beslut utan påverkan från omvärlden
D) Minska gemensamma regelverk
10. Hur påverkar globalisering lokala kulturer?
A) Genom att introducera nya influenser
B) Genom att stärka traditionella värden
C) Genom att avskärma dem
D) Inga påverkningar
11. Vad menas med kulturell imperialism?
A) Dominerande kulturers påverkan på andra kulturer
B) Bevarande av lokala kulturer
C) Erövrande av andra länder
D) Lokal kultur som center för alla värderingar
12. Hur har sociala medier bidragit till globalisering?
A) Genom att öka ensamhet
B) Genom att möjliggöra global kommunikation
C) Genom att begränsa informationsflödet
D) Genom att förhindra kulturutbyte
13. Vilken av följande är en positiv effekt av globalisering?
A) Tillgång till nya marknader
B) Ökad arbetslöshet
C) Minska hälsa och säkerhet
D) Förlust av identitet
14. Vilken organisation jobbar för ekonomisk globalisering?
A) Världshandelsorganisationen (WTO)
B) FN
C) EU
D) UNESCO
15. Vad innebär begreppet “glokalisering”?
A) Lokalanpassning av globala trender
B) Minska globala influenser
C) Total avskärmning av lokal kultur
D) Ingen relevans för globalisering
Resonerande frågor
1. Diskutera hur globalisering påverkar din lokala kultur. Hur ser du på förändringar som kan uppstå?
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera och analysera sina egna erfarenheter av globalisering.
2. Ge exempel på både positiva och negativa effekter av globalisering i ditt liv. Vilka aspekter tycker du är viktigast?
Syftet är att lyfta fram elevens personliga upplevelser och kritiskt tänkande kring globalisering.
3. Hur anser du att internationella organisationer som FN påverkar globalisering? Ge konkreta exempel.
Frågan syftar till att uppmana eleven att fördjupa sin förståelse för internationella relationer och deras roll i globalisering.
4. I vilken utsträckning kan man säga att globalisering hotar lokala identiteter? Diskutera med exempel.
Syftet är att få eleverna att resonera om balansen mellan globalisering och kulturell identitet.
5. Hur kan ekonomisk globalisering bidra till hållbar utveckling? Ge exempel på verksamheter eller initiativ.
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kreativt kring lösningar inom globalisering.
6. På vilket sätt kan du som medborgare påverka globaliseringens effekter? Diskutera möjliga åtgärder.
Denna fråga syftar till att engagera eleverna i aktiva medborgarskap och deras roll i en globaliserad värld.
7. Vilken roll spelar media i att forma uppfattningar om globalisering? Ge exempel.
Syftet är att reflektera över mediernas makt och påverkan på allmänna åsikter.
8. Hur tror du att framtidens globalisering kommer att se ut? Kommer det att finnas nya aspekter som påverkar globaliseringen?
Frågan öppnar för framtidsorienterade tankar och stimulerar kreativitet kring ämnet.
Bedömning
Bedömningen av provet sker genom poängsättning där faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar), och de resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (där minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).