Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Individuell påverkan i samhället

Prov

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Att göra skillnad – individuell påverkan i samhället

Syfte

Syftet med provet är att bedöma hur väl eleverna kan redogöra för och diskutera individuell påverkan i samhället, samt deras insikter om medborgarrättigheter och demokratiska processer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Studier av hur individen kan påverka samhällsutvecklingen, samt analys av demokratins funktion och medborgarrättigheter.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]

Betygskriterier

“Eleven kan redogöra för och diskutera hur individer och grupper kan utöva inflytande och delta i demokratiska processer.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken rättighet är grundläggande för medborgarskapet?
    A. Yttrandefrihet
    B. **Röstberättigande**
    C. Social trygghet
    D. Utbildning
  2. Vad kallas en organiserad aktivitet för social eller politisk förändring?
    A. Opinionsbildning
    B. **Aktivism**
    C. Medborgarskap
    D. Röstberättigande
  3. Vilket av följande begrepp handlar om att påverka folks åsikter?
    A. Samhällsengagemang
    B. **Opinionsbildning**
    C. Demokratisk process
    D. Aktivism
  4. Vad behöver medborgaren göra för att delta i ett val?
    A. Betala skatt
    B. **Registrera sig som röstberättigad**
    C. Besöka kommunhuset
    D. Skriva en insändare
  5. Vilken typ av rättigheter skyddar medborgarnas frihet i en demokrati?
    A. Ekonomiska rättigheter
    B. **Medborgerliga rättigheter**
    C. Sociala rättigheter
    D. Kulturella rättigheter
  6. Vad har störst påverkan på samhällsutveckling?
    A. Traditioner
    B. **Engagerade medborgare**
    C. Lagstiftning
    D. Utbildning
  7. Vad kan medborgarrättighet leda till?
    A. Minskade rättigheter
    B. **Ökat medborgerligt engagemang**
    C. Mindre inflytande
    D. Ingen skillnad på samhället
  8. Vilken roll spelar aktivism i samhällsutveckling?
    A. Minskar deltagandet
    B. **Påverkar politiska beslut**
    C. Ökar konflikten
    D. Inga tydliga effekter
  9. En medborgarrörelse syftar ofta till att:
    A. **Påverka samhället i positiv riktning**
    B. Bevara traditioner
    C. Förändra sociala normer
    D. Ingen specifik mål
  10. Vilket av följande är ett exempel på medborgarrättsaktivism?
    A. Att betala skatt
    B. **Protester**
    C. Att skriva lagar
    D. Att följa lagar
  11. Vad är syftet med demokratisk påverkan?
    A. Maktfördelning
    B. **Deltagande i beslutsprocesser**
    C. Ökad byråkrati
    D. Att begränsa röster
  12. Medborgarskap ger rätt att:
    A. Ingen rättighet
    B. **Deltaga i val**
    C. Dela sin åsikt
    D. Betala skatt
  13. I en demokrati är medborgarna:
    A. **Maktens källa**
    B. Verktyg för staten
    C. Passiva åskådare
    D. Uteblivna deltagare
  14. Vilken typ av engagemang förbättrar samhällen?
    A. Passivt lyssnande
    B. **Aktivt deltagande**
    C. Osynligt arbete
    D. Isolation
  15. Vad betyder röstberättigande?
    A. **Rätt att rösta**
    B. Ingen rättighet
    C. Att dela sin åsikt
    D. Att organisera kampanjer

Resonerande frågor

  1. Hur kan individens inflytande förändra samhällets riktning?
    Syftet är att låta eleverna utforska individualitet i samhällspåverkan.
  2. Vilken roll spelar sociala medier i modern aktivism?
    Detta ger utrymme för att diskutera nutida teman och elevernas insikter.
  3. Varför är det viktigt att försvara medborgarrättigheter?
    Elever kan argumentera för värdet av att skydda individs rättigheter.
  4. Ge exempel på hur unga människor kan påverka sociala frågor idag.
    Denna fråga utforskar ungdomars aktiva roll i påverkan.
  5. Hur har historiska exempel på protester format samhället vi lever i idag?
    Ger elever möjlighet att göra historiska kopplingar.
  6. Beskriv ett initiativ du skulle vilja driva för samhällsförändring.
    Låter elever formulera personliga åtaganden i fråga om social påverkan.
  7. Hur ser framtiden ut för demokratisk påverkan bland unga?
    Främjar reflektion över framtida engagemang i samhällsprocesser.
  8. Vilken roll tror du att utbildning spelar i att stärka medborgarrättigheter?
    Ger ett tillfälle att diskutera utbildningens vikt i medborgartankar.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor, där varje korrekt svar ger 1 poäng, och 8 resonerande frågor, där varje korrekt utförd resonering kan ge upp till 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp