Prov
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Att göra skillnad – individuell påverkan i samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma hur väl eleverna kan redogöra för och diskutera individuell påverkan i samhället, samt deras insikter om medborgarrättigheter och demokratiska processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Studier av hur individen kan påverka samhällsutvecklingen, samt analys av demokratins funktion och medborgarrättigheter.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven kan redogöra för och diskutera hur individer och grupper kan utöva inflytande och delta i demokratiska processer.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilken rättighet är grundläggande för medborgarskapet?
A. Yttrandefrihet
B. **Röstberättigande**
C. Social trygghet
D. Utbildning - Vad kallas en organiserad aktivitet för social eller politisk förändring?
A. Opinionsbildning
B. **Aktivism**
C. Medborgarskap
D. Röstberättigande - Vilket av följande begrepp handlar om att påverka folks åsikter?
A. Samhällsengagemang
B. **Opinionsbildning**
C. Demokratisk process
D. Aktivism - Vad behöver medborgaren göra för att delta i ett val?
A. Betala skatt
B. **Registrera sig som röstberättigad**
C. Besöka kommunhuset
D. Skriva en insändare - Vilken typ av rättigheter skyddar medborgarnas frihet i en demokrati?
A. Ekonomiska rättigheter
B. **Medborgerliga rättigheter**
C. Sociala rättigheter
D. Kulturella rättigheter - Vad har störst påverkan på samhällsutveckling?
A. Traditioner
B. **Engagerade medborgare**
C. Lagstiftning
D. Utbildning - Vad kan medborgarrättighet leda till?
A. Minskade rättigheter
B. **Ökat medborgerligt engagemang**
C. Mindre inflytande
D. Ingen skillnad på samhället - Vilken roll spelar aktivism i samhällsutveckling?
A. Minskar deltagandet
B. **Påverkar politiska beslut**
C. Ökar konflikten
D. Inga tydliga effekter - En medborgarrörelse syftar ofta till att:
A. **Påverka samhället i positiv riktning**
B. Bevara traditioner
C. Förändra sociala normer
D. Ingen specifik mål - Vilket av följande är ett exempel på medborgarrättsaktivism?
A. Att betala skatt
B. **Protester**
C. Att skriva lagar
D. Att följa lagar - Vad är syftet med demokratisk påverkan?
A. Maktfördelning
B. **Deltagande i beslutsprocesser**
C. Ökad byråkrati
D. Att begränsa röster - Medborgarskap ger rätt att:
A. Ingen rättighet
B. **Deltaga i val**
C. Dela sin åsikt
D. Betala skatt - I en demokrati är medborgarna:
A. **Maktens källa**
B. Verktyg för staten
C. Passiva åskådare
D. Uteblivna deltagare - Vilken typ av engagemang förbättrar samhällen?
A. Passivt lyssnande
B. **Aktivt deltagande**
C. Osynligt arbete
D. Isolation - Vad betyder röstberättigande?
A. **Rätt att rösta**
B. Ingen rättighet
C. Att dela sin åsikt
D. Att organisera kampanjer
Resonerande frågor
- Hur kan individens inflytande förändra samhällets riktning?
Syftet är att låta eleverna utforska individualitet i samhällspåverkan. - Vilken roll spelar sociala medier i modern aktivism?
Detta ger utrymme för att diskutera nutida teman och elevernas insikter. - Varför är det viktigt att försvara medborgarrättigheter?
Elever kan argumentera för värdet av att skydda individs rättigheter. - Ge exempel på hur unga människor kan påverka sociala frågor idag.
Denna fråga utforskar ungdomars aktiva roll i påverkan. - Hur har historiska exempel på protester format samhället vi lever i idag?
Ger elever möjlighet att göra historiska kopplingar. - Beskriv ett initiativ du skulle vilja driva för samhällsförändring.
Låter elever formulera personliga åtaganden i fråga om social påverkan. - Hur ser framtiden ut för demokratisk påverkan bland unga?
Främjar reflektion över framtida engagemang i samhällsprocesser. - Vilken roll tror du att utbildning spelar i att stärka medborgarrättigheter?
Ger ett tillfälle att diskutera utbildningens vikt i medborgartankar.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor, där varje korrekt svar ger 1 poäng, och 8 resonerande frågor, där varje korrekt utförd resonering kan ge upp till 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).