Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Internationella Relationer och Globala Utmaningar

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Internationella Relationer och Globala Utmaningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för internationella relationer och globala utmaningar samt deras förmåga att analysera och resonera kring dessa frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för hur länder interagerar på en internationell nivå, inklusive frågor som rör diplomati, handel, säkerhet och globala utmaningar som klimatförändringar och migration. Fokus ligger på att diskutera olika aktörers roller och den påverkan dessa har på globala frågor.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur internationella relationer fungerar samt resonera om globala utmaningar och deras påverkan på samhällen och individer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar internationella relationer om?

A. Studiet av inhemska frågor

B. Hur länder interagerar på en global nivå

C. Diplomati och handel mellan stater

D. Ekonomisk politik inom ett land

2. Vilken av följande är en global utmaning?

A. Inhemska skatter

B. Klimatförändringar

C. Migration

D. Lokal politik

3. Vilken aktör kan påverka internationella relationer?

A. Stater

B. Enbart NGO:er

C. Företag, men inte stater

D. Endast mellanstatliga organisationer

4. Vad är syftet med diplomati?

A. Att leda krig

B. Att förhandla och förebygga konflikter

C. Att isolera länder

D. Att förbise internationella lagar

5. Hur påverkar internationella relationer säkerhet?

A. Genom kulturella utbyten

B. Genom att undvika diplomati

C. Genom diplomatiska avtal och militärt samarbete

D. Enbart genom konflikten mellan länder

6. Vad är en NGO?

A. En icke-statlig organisation

B. En regeringsinstitution

C. En internationell domstol

D. Ett företag

7. Vilken organisation arbetar med globala frågor som klimatförändringar?

A. EU

B. NATO

C. FN

D. WHO

8. Vilket exempel på en aktuell konflikt påverkar globala relationer?

A. Inhemska val

B. Ekonomisk tillväxt

C. Kriget i Ukraina

D. Lokala protester

9. Vad kan vara en konsekvens av globala utmaningar?

A. Sänkta skatter

B. Ökad migration

C. Minskat internationellt samarbete

D. Fler inkompetenta ledare

10. Vad innebär kollektiv säkerhet?

A. Att länder samarbetar för att säkra varandras säkerhet

B. Att varje land tar hand om sin egen säkerhet

C. Att inga stater kan involveras i varandras problem

D. Att stater alltid ska agera ensamma

11. Vilken av följande faktorer är central för hur stater samarbetar?

A. Diplomati

B. Enbart handel

C. Maktutövning

D. Kulturell dominans

12. Vad är syftet med att förstå globala utmaningar?

A. För att delta i inhemsk politik

B. För att förbise globala frågor

C. För att kunna delta i samhällsdebatten och förstå hur världen fungerar

D. För att klara prov bättre

13. Vilka organisationer är involverade i hantering av globala problem?

A. Endast statliga myndigheter

B. FN och EU

C. Ingen organisation

D. Företag enbart

14. Hur påverkas migration av globala utmaningar?

A. Genom krig, klimatförändringar och ekonomiska faktorer

B. Enbart genom ekonomiska faktorer

C. Endast genom kulturella aspekter

D. Genom nedsatt handel

15. Vad innebär det att en aktör är involverad i internationella relationer?

A. De ska bo i flera länder

B. De påverkar eller är involverade i internationella frågor

C. De är bara medborgare i ett land

D. De jobbar endast med lokal politik

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Sverige kan påverka globala frågor.

Syftet är att bedöma elevens förmåga att identifiera och analysera Sveriges roll i globala frågor.

2. Hur kan internationella relationer påverka en individs liv?

Eleven ges möjlighet att reflektera över de personliga konsekvenserna av internationella relationer.

3. Vilken betydelse har internationella organisationer i krissituationer?

Eleven får chansen att resonera kring roll och effektivitet hos internationella organisationer.

4. Analysera hur konflikter påverkar migration.

Frågan ger möjlighet att sammanfoga resonemang kring konflikter och migration.

5. Vilka olika perspektiv finns på klimatförändringar och dess påverkan?

Eleven kan visa djup förståelse för olika åsikter och diskussioner kring klimatfrågor.

6. Hur kan länder samarbeta för att lösa globala utmaningar?

Detta öppnar för diskussion om samarbete och dess praktiska exempel.

7. Vilka hinder finns det för internationellt samarbete?

Ger elever möjlighet att kritiskt granska begränsningar av internationellt samarbete.

8. Reflektera över framtidens globala utmaningar och möjliga lösningar.

Eleven får utforska framtiden och hur de olika utmaningarna kan hanteras.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor (15 frågor): 1 poäng per korrekt svar.

Resonerande frågor (8 frågor): 2 poäng per korrekt och välgrundad beskrivning.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×