Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att utvärdera och arbeta kritiskt med information relaterad till internationell ekonomi, med fokus på källkritik och informationssökning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Verktyg för källkritik och förmågan att söka och utvärdera information inom internationell ekonomi.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda källor kritiskt och analysera information i relation till ekonomiska frågor. De ska också kunna redogöra för hur ekonomiska data kan påverka beslut på olika nivåer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en princip för källkritik?
A) Aktualitet
B) Trovärdighet
C) Objektivitet
D) Äkthet
2. Vad betyder det att vara källkritisk?
A) Att inte lita på några källor
B) Att alltid använda Internet för att söka information
C) Att kritiskt granska källor för att bedöma deras trovärdighet
D) Att acceptera all information utan ifrågasättande
3. Vilken typ av källa skulle vara mest tillförlitlig för ekonomisk forskning?
A) Blogginlägg
B) Sociala medier
C) Vetenskapliga artiklar
D) Personliga åsikter
4. Vilken av följande faktorer är INTE relevant i källkritik?
A) Äkthet
B) Objektivitet
C) Aktualitet
D) Ödets påverkan
5. Vad innebär det att jämföra flera källor?
A) Att bara använda en källa för referens
B) Att få en mer komplett bild av informationen
C) Att öka risken för förvirring
D) Att acceptera motsägelsefull information som sann
6. Vad är en av riskerna med att använda oreflekterade data?
A) Felaktiga beslut kan fattas
B) Det gör att man kan bli mer kreativ
C) Det förenklar argumenteringen
D) Det sparar tid
7. Vilken typ av källa kan innehålla både fakta och åsikter?
A) Vetenskapliga artiklar
B) Nyhetsartiklar
C) Officiell statistik
D) Ekonomiska rapporter
8. Vilket påstående stämmer?
A) Källor är alltid objektiva
B) Källor ska alltid granskas för äkthet
C) Källor kan vara influerade av skribentens åsikter
D) Källor har ingen betydelse i forskning
9. Vilken metod är viktig för att sträva efter pålitlig information?
A) Att förlita sig på enkäter
B) Att endast använda Internet
C) Att använda databaser och vetenskapliga artiklar
D) Att alltid följa trender
10. Vad påverkar pålitligheten hos en källa?
A) Författarens personliga åsikter
B) Författarens expertis inom ämnet
C) Källans popularitet
D) Antal citat som används
11. Vad behandlar källkritik främst?
A) Hur man bedömer informationens trovärdighet
B) Hur man väljer ämnesområden
C) Hur man skriver ekonomiska rapporter
D) Hur man undervisar i ekonomi
12. Vilken av följande är en faktor att överväga vid utvärdering av en källa?
A) Objektivitet
B) Kostnad
C) Tillgänglighet
D) Popularitet
13. Hur kan felaktig information påverka ekonomiska beslut?
A) Det kan leda till investeringar i ogynnsamma projekt
B) Det gör inget, bara man tycker rätt
C) All information är alltid korrekt
D) Det skapar fler möjligheter
14. Vad innebär analys av ekonomiska data?
A) Att bara titta på siffror
B) Att tolka och förstå vad siffrorna betyder
C) Att sprida information oavsett sanningshalt
D) Att samla data utan reflektion
15. Vad bör man ofta göra när man arbetar med flera källor?
A) Lita på en källa
B) Ignorera de som inte stämmer med varandra
C) Jämföra och kontrastera informationen
D) Skriva ett snabbreferat
Resonerande frågor
1. Beskriv hur källkritik kan påverka ett företags beslut i en ekonomisk fråga.
Syftet är att eleverna ska visa på djup förståelse för vikten av källkritik i en affärskontext.
2. Reflektera över hur man kan identifiera pålitliga källor inom internationell ekonomi.
Frågan syftar till att eleverna ska kunna förklara metoder för att säkerställa källors trovärdighet.
3. Diskutera skillnaden mellan fakta och åsikter i ekonomiska rapporter.
Eleverna får möjligheten att analysera och kritiskt granska skillnaderna mellan objektiv och subjektiv information.
4. Hur kan felaktiga ekonomiska data påverka allmänhetens uppfattning om en viss fråga?
Frågan ger utrymme för eleverna att tänka på konsekvenserna av missvisande information.
5. Ge exempel på hur sociala medier kan påverka källkritik.
Syftet är att låta eleverna resonera kring moderna informationskällor och deras trovärdighet.
6. Diskutera vikten av att citera sina källor inom akademisk och professionell ekonomi.
Eleverna ges möjlighet att fundera över etik och ansvar i informationsanvändning.
7. Resonera kring hur historisk data kan användas i nutida ekonomiska analyser.
Frågan uppmanar till djupare reflektion över hur tidigare data fortfarande påverkar nutida beslut.
8. Hur kan man lära sig att bli bättre på att utvärdera källor inom internationell ekonomi?
Elever får chansen att reflektera över sitt eget lärande och utveckling av källkritiska förmågor.
Bedömning
Provet bedöms på en poängskala där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Totalt 15 poäng kan uppnås.
För betygsnivå E krävs minst 8 poäng.
För betygsnivå C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).