En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Lagstiftning och rättigheter inom socialt arbete

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för lagstiftning och rättigheter inom socialt arbete samt hur dessa regler påverkar arbetsmetoder och relationer i professionen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på de lagar och rättigheter som styr socialt arbete i Sverige, inklusive socialtjänstlagen och andra relevanta lagar. Eleverna ska få insikt i hur dessa lagar påverkar både professionella inom området och de individer som är föremål för socialt arbete.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala lagar och rättigheter inom socialt arbete. Eleven kan ge exempel på hur lagstiftning påverkar arbetet med brukare och samhället i stort.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken lag reglerar den sociala välfärden i Sverige?

  • A) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
  • B) Barnkonventionen
  • C) Socialtjänstlagen
  • D) Arbetsmiljö-lagen

2. Vad är syftet med socialtjänstlagen?

  • A) Att ge ekonomiskt stöd till arbetslösa
  • B) Att säkerställa social omsorg och stöd för individer i behov
  • C) Att reglera skolgång för barn
  • D) Att definiera rättigheterna för anställda

3. Vilken av följande grupper omfattas av LSS?

  • A) Personer med funktionsnedsättning
  • B) Pensionärer
  • C) Arbetslösa
  • D) Utlandsfödda

4. Vilket organ har ansvar för att se till att socialtjänstlagen följs?

  • A) Försäkringskassan
  • B) Skolverket
  • C) Socialstyrelsen
  • D) Arbetsförmedlingen

5. Vad är en central del av Barnkonventionen?

  • A) Att reglera skolgång
  • B) Att definiera vuxnas rättigheter
  • C) Att skydda barns rättigheter och intressen
  • D) Att ge information till föräldrar

6. Hur påverkar lagarna socialarbetares arbetsförutsättningar?

  • A) De skapar otydlighet
  • B) De ger riktlinjer och stöd för arbetet
  • C) De minskar arbetstillfällen
  • D) De påverkar klienters egen makt

7. Vilken rättighet har individer enligt socialtjänstlagen?

  • A) Att få en lägre skatt
  • B) Att få stöd och hjälp utifrån sina behov
  • C) Att välja arbetsplats
  • D) Att få medicinsk vård

8. Vad innebär rättssäkerhet i socialt arbete?

  • A) Att inga lagar tillämpas
  • B) Att alla individer behandlas rättvist och enligt lag
  • C) Att socialarbetare har full frihet
  • D) Att myndigheter kan agera utan regler

9. Vilka fördelar finns det med att ha lagar inom socialt arbete?

  • A) Att försvåra arbetet för socialarbetare
  • B) Att skydda svaga grupper och säkerställa rättigheter
  • C) Att öka antalet regler
  • D) Att minska ansvar

10. Vilken av följande är en viktig åtgärd enligt socialtjänstlagen?

  • A) Att ge stöd vid konflikter
  • B) Att säkerställa trygghet för utsatta individer
  • C) Att sänka skatter
  • D) Att utbilda personal

11. Vilken lag kan skydda en person med dyslexi?

  • A) Lagen om offentlig upphandling
  • B) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
  • C) Socialstyrelsens lagar
  • D) Barnkonventionen

12. Vad innebär individens rättigheter inom socialt arbete?

  • A) Att individer kan göra som de vill
  • B) Att individer har rätt till stöd och hjälp som är anpassad efter deras behov
  • C) Att det inte finns något krav på hjälp
  • D) Att erfarenhet är det enda kravet

13. Enligt Barnkonventionen, vad är en grundläggande rättighet för barn?

  • A) Rätt till utbildning
  • B) Rätt till skydd och omvårdnad
  • C) Rätt till arbete
  • D) Rätt att hjälpa vuxna

14. Vad krävs för att en individualiserad plan ska göras enligt socialtjänstlagen?

  • A) Att en person önskar det
  • B) Att behovet av stöd och hjälp identifieras
  • C) Att familjen begär det
  • D) Att tjänstemannen anser det lämpligt

15. Vilken myndighet har ofta roll i att utvärdera socialtjänstens arbete?

  • A) Länsstyrelsen
  • B) Försäkringskassan
  • C) Socialstyrelsen
  • D) Skolverket

Resonerande frågor

1. Hur påverkar socialtjänstlagen individers liv och rättigheter?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över lagens påverkan på individer.

2. Diskutera hur LSS kan förbättra livsvillkoren för personer med funktionsnedsättning.

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på lagens praktiska tillämpning.

3. Hur kan socialarbetare säkerställa att de följer lagarna i sitt dagliga arbete?

Eleverna får reflektera över ansvaret och de etiska aspekterna i yrket.

4. Diskutera vikten av rättssäkerhet i socialt arbete.

Frågan ställer krav på djupare reflektion och analys kring rättssäkerhetens betydelse.

5. Vilka utmaningar kan uppstå i tillämpningen av Barnkonventionen?

Eleverna ges möjlighet att diskutera praktiska och teoretiska hinder i tillämpningen av konventionen.

6. Hur kan socialt arbete bidra till att förändra lagar och riktlinjer?

Genom att reflektera över socialarbetarens roll i samhällsförändring ges eleverna chans att tänka vidare.

7. Hur kan en ökad medvetenhet om lagar och rättigheter påverka socialarbetares arbete?

Syftet är att få eleverna att se samband mellan medvetenhet och yrkespraktik.

8. På vilket sätt kan en lagstiftning förbättras för att bättre skydda individens rättigheter?

Frågan ger utrymme för kreativt och kritiskt tänkande kring lagstiftningens brister.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För betyg krävs följande poäng: E: min. 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).