Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Rättigheter och skyldigheter som medborgare – Vad innebär det att vara svensk medborgare?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sina rättigheter och skyldigheter som medborgare, samt deras förmåga att diskutera medborgarskapets roll i det svenska samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll berör rättigheter och skyldigheter för medborgare i Sverige, inklusive medborgerliga rättigheter, mänskliga rättigheter och hur dessa regleras i lagar och grundlagar. Eleverna kommer att få förståelse för vad det innebär att vara medborgare och deras roll i samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för sina rättigheter och skyldigheter som medborgare, beskriva hur medborgarskap påverkar deras liv och diskutera hur medborgare kan delta i det demokratiska samhället.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär medborgarskap?
    • A) Att vara medborgare i ett land och ha rättigheter och skyldigheter.
    • B) Att bo i ett land utan medborgerliga rättigheter.
    • C) Att ha en ålder över 18 år.
    • D) Att vara medborgare i ett land och ha både rättigheter och skyldigheter.

  2. Nämn en medborgerlig rättighet.
    • A) Yttrandefrihet.
    • B) Skyldighet att betala skatt.
    • C) Att följa lagarna.
    • D) Att deltaga i val.

  3. Vad är en grundläggande skyldighet för svenska medborgare?
    • A) Att rösta vid val.
    • B) Att följa lagarna.
    • C) Att skriva under en petition.
    • D) Att betala sin hyra.

  4. Vad skyddar yttrandefrihet i Sverige?
    • A) Riksdagens beslut.
    • B) Grundlagar.
    • C) Lokala myndigheter.
    • D) EU-lagstiftning.

  5. Vilket organ ansvarar för att skydda mänskliga rättigheter i Sverige?
    • A) Kommunfullmäktige.
    • B) Justitiedepartementet.
    • C) Diskrimineringsombudsmannen.
    • D) Statskontoret.

  6. Vad kan medborgare göra för att delta i det demokratiska samhället?
    • A) Betala skatt.
    • B) Rösta i val.
    • C) Delta i politiska diskussioner.
    • D) Arbeta utan anställningsavtal.

  7. Vilket av följande är en mänsklig rättighet?
    • A) Rättigheten att få anställning.
    • B) Rätten till liv.
    • C) Att få betalt för arbete.
    • D) Rättigheten till gratis utbildning.

  8. Vad innebär medborgerliga skyldigheter?
    • A) Att följa lagar och regler i samhället.
    • B) Att alltid vara överens med myndigheter.
    • C) Att inte protestera mot beslut.
    • D) Att betala alla skatter.

  9. Vilken rätt gäller för medborgare i Sverige vid en rättslig prövning?
    • A) Rätten att överklaga.
    • B) Rätten till en rättvis rättegång.
    • C) Rätten att ställa frågor till domaren.
    • D) Rätten att vara oskyldig tills dess att bevisar annat.

  10. Vad skyddar lagen för medborgare i Sverige?
    • A) Enbart ekonomiska rättigheter.
    • B) Både mänskliga och medborgerliga rättigheter.
    • C) Endast politiska rättigheter.
    • D) Inga specifika rättigheter.

  11. Vilken process måste genomföras för att bli medborgare i Sverige?
    • A) Att betala en avgift.
    • B) Att ansöka om medborgarskap.
    • C) Att bo i Sverige i tre månader.
    • D) Ingen process krävs, man föds med medborgarskap.

  12. Vad innebär det att vara aktiv medborgare?
    • A) Att endast följa lagen.
    • B) Att delta i demokratiska processer.
    • C) Att bo i ett land i mer än fem år.
    • D) Att ha en anställning.

  13. Vad är en av de största fördelarna med medborgarskap?
    • A) Att ha rätt att bo i utlandet.
    • B) Att ha rättigheter och möjligheter i sitt hemland.
    • C) Att bli befriad från skatt.
    • D) Att kunna flytta när som helst.

  14. Vad kan hända om man bryter mot sina medborgarskyldigheter?
    • A) Man kan bli straffad av lagen.
    • B) Man kan få diplomatiskt skydd.
    • C) Ingenting, det finns inga konsekvenser.
    • D) Man kan få sin medborgare avskuren.

  15. Vad innebär det att vara en ansvarig medborgare?
    • A) Att alltid följa majoritetens åsikt.
    • B) Att delta aktivt i samhället och ta ansvar.
    • C) Att alltid vara neutral i politiska frågor.
    • D) Att enbart betala skatter.

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur medborgarskap påverkar ditt liv.
  2. Syftet är att eleverna ska reflektera över sin identitet och sin plats i samhället.

  3. Hur kan medborgare påverka lagar och regler i Sverige?
  4. Eleverna ges möjlighet att resonera kring medborgarens aktiva roll i utvecklingen av samhället.

  5. Vad tror du är viktigt för att alla ska känna sig som medborgare i Sverige?
  6. Frågan uppmuntrar till diskussion om inkludering och samhällsengagemang.

  7. Är det alltid en rättighet att rösta i val? Varför (inte)?
  8. Eleverna ges chansen att utforska och ifrågasätta vad medborgerliga rättigheter innebär.

  9. Vilken roll spelar utbildning för att förstå medborgarskap?
  10. Denna fråga uppmuntrar till värdering av utbildningens betydelse i samhället.

  11. Hur har medborgarskapets betydelse förändrats över tid i Sverige?
  12. Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över historiska och nutida aspekter av medborgarskap.

  13. Vilka konsekvenser kan det få för samhället om människor inte känner sig som medborgare?
  14. Syftet är att undersöka sambanden mellan medborgarskap och samhällsutveckling.

  15. Vad kan individer göra för att stärka sina rättigheter som medborgare?
  16. Eleverna får möjlighet att diskutera strategier för att bevaka sina rättigheter.

Bedömning

Provet kan bedömas med poängsystem där faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor 2 poäng per korrekt och insiktsfull reflektion. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).