En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Migration och Integration



Prov – Migration och Integration

Prov – Migration och Integration

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Migration och Integration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Denna prov syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för migrationsprocesser, orsaker till migration och hur integration äger rum i det svenska samhället. Fokus ligger på hur samhället hanterar migration och vilka utmaningar och möjligheter som finns för både migranter och det mottagande samhället.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration kan ske, samt resonera kring hur migration påverkar både migranter och samhället i stort.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder migration?
    • A) Stanna kvar på samma plats
    • B) Rörelsen av människor från en plats till en annan
    • C) En form av turistresande
    • D) Inga av ovanstående
  2. Vilken av följande är en typ av migration?
    • A) Miljöflykt
    • B) Arbetskraftsmigration
    • C) Socialisation
    • D) Utbildning
  3. Vilken av följande är en push-faktor för migration?
    • A) Bättre jobbmöjligheter
    • B) Krig
    • C) Familjemedlemmar
    • D) Utbildning
  4. Vad är en pull-faktor?
    • A) Faktorer som lockar människor till ett land
    • B) Faktorer som tvingar människor att lämna sitt land
    • C) Socialt engagemang
    • D) Nya lagar för migrationsstyrning
  5. Vilka av följande kan vara utmaningar för migranter vid integration?
    • A) Språkbarriärer
    • B) Kulturella skillnader
    • C) Bristande arbetsmöjligheter
    • D) Alla ovanstående
  6. Vilket av följande stöd kan samhället erbjuda migranter?
    • A) Asylprocess
    • B) Informationskampanjer
    • C) Språkkurser
    • D) Inga av ovanstående
  7. Vilken av följande händelser kan påverka migrationsmönster?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Klimatförändringar
    • C) Krig
    • D) Både B och C
  8. Vad innebär termen “integration”?
    • A) Att leva skilt från andra kulturer
    • B) Enbart ekonomiska transaktioner
    • C) Processen där migranter blir en del av värdlandets samhälle
    • D) Att förändra sin kultur helt
  9. Vad handlar “samhällsengagemang” om i integrationsprocessen?
    • A) Att vara passiv
    • B) Att delta i samhället aktivt
    • C) Att alltid befinna sig i sitt eget kans
    • D) Att avstå från att involvera sig i samhället
  10. Vad är en “flykting”?
    • A) Någon som flyttar för jobb
    • B) Någon som söker asyl på grund av förföljelse
    • C) Någon som tvingas lämna sitt hemland
    • D) Någon som reser för semester
  11. Vad betyder termen “asyl”?
    • A) En plats för semester
    • B) Skydd för personer som förföljs
    • C) En typ av arbete
    • D) En lag om migration
  12. Vilken instans ansvarar för migration i Sverige?
    • A) Utbildningsdepartementet
    • B) Migrationsverket
    • C) Socialtjänsten
    • D) Arbetsförmedlingen
  13. Vad är en viktig aspekt av lyckad integration?
    • A) Segregation
    • B) Isolation
    • C) Gemenskap och delaktighet
    • D) Utanförskap
  14. Vilka konsekvenser kan migration ha för mottagarländer?
    • A) Enbart negativa
    • B) Både positiva och negativa
    • C) Inga konsekvenser
    • D) Ekonomisk stagnation
  15. Vilken roll spelar språket i integrationsprocessen?
    • A) Ingen roll
    • B) En avgörande roll för kommunikation och delaktighet
    • C) Enbart en kulturell aspekt
    • D) En aspekt av utbildning
  16. Hur kan samhället bidra till en lyckad integration?
    • A) Genom att involvera migranter i beslutsfattande
    • B) Genom diskriminering
    • C) Genom språkkurser och sociala program
    • D) Genom att öka segregation

Resonerande frågor

  1. Diskutera tre orsaker till migration som är aktuella idag. Det ger elever möjlighet att visa förståelse för komplexiteten bakom migrationsbeslut.
  2. Hur påverkar migration den svenska kulturen? Eleverna redogör för kulturella utbyten som kan uppstå.
  3. Reflektera över hur politiska beslut påverkar migrationsmönster. Här får eleverna utrymme att resonera om politiska faktorer.
  4. Vilka utmaningar har migranter mött historiskt och hur kan dessa relateras till dagens situation? Frågan uppmanar elever att dra paralleller mellan då och nu.
  5. Hur kan vi i samhället motverka negativa fördomar kring migranter? Eleverna får möjlighet att diskutera sociala och kulturella lösningar.
  6. Beskriv en framgångsrik integrationshistoria. Denna fråga ger utrymme för elever att diskutera positiva exempel.
  7. Vad betyder det att vara en del av ett samhälle i dagens globaliserade värld? Här kan elever resonera om globaliseringens inverkan på identitet.
  8. Diskutera hur migration kan ses som en möjlighet för samhället. Denna fråga uppmuntrar elever att se det positiva i migration.

Bedömning

Provets poängfördelning är följande:

  • Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: 8 poäng (1 poäng per fråga)

För betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonernade frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonernade frågor).