Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Miljö och hållbar utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Miljö och hållbar utveckling – Klimatfrågor, hållbar utveckling och Sveriges miljöpolitik.

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om klimatfrågor, hållbar utveckling och Sveriges miljöpolitik samt deras förmåga att relatera dessa frågor till sin egen vardag.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till det centrala innehållet som berör “klimatfrågor och hållbar utveckling, samt hur dessa frågor hanteras i Sverige genom nationell och lokal miljöpolitik”.

Kunskapskrav

Provet kommer att utvärdera elevernas förmåga att “beskriva och förklara centrala begrepp kring hållbar utveckling och klimatfrågor, samt ge exempel på Sveriges miljöpolitik och hur den påverkar både nationellt och globalt”.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är klimatförändringar?
A) En kortsiktig förändring av temperatur
B) En förändring av nederbördsmönster
C) En långsiktig förändring av temperatur och vädermönster på jorden
D) Ingen av ovanstående

2. Vad innebär hållbar utveckling?
A) Att förstöra miljön för framtida generationer
B) Att tillgodose dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers möjlighet att tillgodose sina behov
C) Endast ekonomisk tillväxt
D) Att bevara naturresurser oavsett behov

3. Vilken av följande är en dimension av hållbar utveckling?
A) Ekologisk hållbarhet
B) Politisk hållbarhet
C) Tekniskt hållbarhet
D) Social rättvisa

4. Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
A) Syre
B) Koldioxid
C) Helium
D) Metan

5. Vilket av följande är en effekt av klimatförändringar?
A) Ökat antal träd
B) Extrema väderförhållanden
C) Minskning av havsnivåer
D) Stabilare klimat

6. Varför är biologisk mångfald viktig?
A) Den har ingen betydelse
B) Den bidrar till ekosystemens stabilitet
C) Den ökar koldioxidutsläpp
D) För att öka konkurrensen mellan arter

7. Vad är Parisavtalet?
A) Ett avtal för att öka fossilbränsleproduktionen
B) Ett avtal för att minska utsläpp av växthusgaser globalt
C) Ett avtal mellan länder för att motverka klimatförändringar
D) Ett avtal för att skydda haven

8. Vad är en oåterkallelig förändring inom klimatfrågor?
A) Förlust av is i Arktis
B) Ökning av antalet träd
C) Stabilisering av havsnivåer
D) Minskning av befolkningstillväxt

9. Vilka förespråkar förnybar energi?
A) Bara regeringen
B) Många miljöorganisationer och forskare
C) Endast företag
D) Ingen bryr sig om det

10. Vilken av följande är ett sätt att minska koldioxidutsläpp?
A) Använda cykel istället för bil
B) Köpa mer plastprodukter
C) Använda mer fossila bränslen
D) Öka flygresor

11. Vad innebär ekologisk hållbarhet?
A) Att använda resurser utan att tänka på miljön
B) Att bevara naturresurser för framtida generationer
C) Att endast fokusera på ekonomisk tillväxt
D) Att minska sociala program

12. Hur kan unga bidra till hållbar utveckling?
A) Genom att engagera sig i miljöfrågor
B) Genom att ignorera frågorna
C) Genom att öka konsumtion
D) Genom att bara titta på TV

13. Vad är skillnaden mellan återvinning och nedskräpning?
A) Återvinning bidrar till minskad miljöpåverkan, medan nedskräpning skadar miljön
B) Nedskräpning är alltid positivt
C) Återvinning är dyrare än nedskräpning
D) Återvinning kan inte genomföras

14. Vad är ett exempel på ett lokalt initiativ för hållbar utveckling?
A) En ny bilfabrik
B) En skräpkampanj i kommunen
C) En cykelplan för staden
D) En ökning av bilskatter

15. Vilken instans ansvarar för att följa upp klimatmålen i Sverige?
A) Regeringen
B) Enskilda medborgare
C) Internationella organisationer
D) Enbart kommunerna

Resonerande frågor

1. Diskutera de tre dimensionerna av hållbar utveckling och ge exempel på hur de hänger ihop.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för det komplexa samspelet mellan ekologiska, ekonomiska och sociala faktorer.

2. Reflektera över hur Sveriges miljöpolitik kan påverka den globala miljön.
Genom denna fråga kan eleverna demonstrera sin förmåga att koppla lokala åtgärder till globala konsekvenser.

3. Analysera hur individer kan påverka miljön genom sina konsumentval.
Denna fråga examinerar elevernas insikt i hur personliga beslut bidrar till hållbarhet.

4. Diskutera varför internationellt samarbete är viktigt i klimatfrågor.
Eleverna får möjlighet att resonera kring betydelsen av gemensamma insatser mellan länder.

5. Hur kan skolor och utbildningsinstitutioner spela en roll i att främja hållbar utveckling?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på utbildningens betydelse för hållbarhetsarbete.

6. Reflektera över egna livsstilsval och hur de kan bidra till ett mer hållbart samhälle.
Eleverna ges en chans att fundera över sin personliga påverkan och ansvar.

7. Analysera effekterna av klimatförändringar på olika geografiska regioner.
Denna fråga testar elevernas förmåga att koppla klimatfrågor till specifika miljöutmaningar.

8. Diskutera hur ny teknologi kan bidra till att lösa klimathotet.
Eleverna uppmanas att tänka innovativt kring framtida lösningar.

Bedömning

Provet bedöms med en total poängsumma på 30 poäng, där:

För betyg E krävs minst 8 poäng,
för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng från resonerande frågor),
och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp