Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Politiska Ideologier

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Politiska Ideologier

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för de olika politiska ideologierna som existerar i Sverige samt deras påverkan på samhället och politiska beslut.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för de olika politiska ideologierna som existerar i Sverige, hur dessa ideologier formar samhället och hur de påverkar politiska beslut. Eleverna kommer att analysera de centrala värden som olika ideologier står för och hur de kan påverka individers och gruppers liv.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala politiska ideologier i Sverige och diskutera deras påverkan på samhälle och politik.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär liberalism?
A) Tradition och stabilitet
B) Jämlikhet och solidaritet
C) Individens frihet och marknadsekonomi
D) Kollektivism och gemenskap

2. Vilken ideologi fokuserar på individens rättigheter?
A) Liberalism
B) Socialism
C) Konservatism
D) Feminism

3. Vilket av följande partier är ett exempel på ett socialistiskt parti?
A) Moderaterna
B) Socialdemokraterna
C) Centerpartiet
D) Liberalerna

4. Vad kännetecknar konservatism?
A) Väldigt öppna och föränderliga värderingar
B) Betydelsen av tradition och familj
C) Extrema ideologiska förändringar
D) Fokus på miljö och klimat

5. Vilka av följande är centrala värden inom socialism?
A) Marknadsekonomi och individuell frihet
B) Frihandel och konkurrens
C) Jämlikhet och solidaritet
D) Tradition och stabilitet

6. Vad innebär feminism som politisk ideologi?
A) En fokusering på arbetsmarknadens regler
B) En strävan efter ekonomisk tillväxt
C) En kamp för jämställdhet mellan könen
D) En kritik av traditionella könsroller

7. Vilken ideologi betonar behovet av att skydda miljön i politiska beslut?
A) Liberalism
B) Socialism
C) Miljöpartism
D) Konservatism

8. Vad handlar kollektivism om?
A) Betydelsen av gemenskap och arbete för helheten
B) Individens suveränitet och marknadens arbete
C) Att omstrukturera samhället radikalt
D) Att avskaffa all form av social politik

9. Vad är typiskt för en konservativ idé?
A) Snabba förändringar
B) Specifika frågor om individens frihet
C) Målet att skapa en jämn fördelning av resurser
D) Förespråkande av stabilitet och tradition

10. Hur påverkar ideologier samhället?
A) Genom att uppmuntra till passivitet
B) Genom att fördöma traditioner
C) Genom att forma partiernas åsikter och prioriteringar
D) Genom att förbjuda politisk debatt

11. Vad innebär miljöpartism?
A) En ideologi som värnar om ekonomisk tillväxt i första hand
B) En reaktion mot socialismen
C) En ideologi som utgår ifrån individens frihet
D) En ideologi med fokus på miljö och hållbarhet

12. Vilka av följande är viktiga frågor för dagens politiska debatt?
A) Enbart ekonomisk tillväxt
B) Klimat och migration
C) Endast utbildning
D) Traditionell familjesyn

13. Vad handlar socialdemokratin främst om?
A) Öka individuella rättigheter
B) Förändringar i statens makt
C) Jämlikhet och social rättvisa
D) Att bevara traditioner

14. Vilket av följande är en konsekvens av ideologiska skillnader?
A) Samhällstillväxt utan kritik
B) Polariserade åsikter i politik
C) Enighet om alla frågor
D) Mindre politisk aktivitet

15. Vilken av följande ideologier förespråkar ofta förändringar i det samhälleliga systemet?
A) Konservatism
B) Liberalism
C) Traditionellism
D) Socialism

Resonerande frågor

1. Diskutera hur liberalism och socialism kan påverka debatten om välfärdspolitik i Sverige.
Syftet är att ge eleverna förmåga att resonera kring olika ideologiers synsätt och argument.

2. Hur kan feminismen bidra till förändring inom politiska partier?
Eleverna ska reflektera över feminismens påverkan och dess relevans i dagens politik.

3. Vilka utmaningar ställs politiska ideologier inför i dagens samhälle?
Genom att besvara denna fråga visar eleverna sin förståelse för ideologiernas dynamik och deras utveckling.

4. På vilka sätt kan ideologier påverka individuella politiska åsikter?
Eleverna ges möjlighet att analysera hur ideologiska ståndpunkter kan forma en persons perspektiv.

5. Velar du för en specifik politisk ideologi och varför?
En chans för eleverna att uttrycka sina egna åsikter och argumentera för dem.

6. Hur kan den politiska debatten i Sverige spegla ideologiska skillnader?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla praktiska exempel till teoretiska kunskaper.

7. Vilken roll har traditionella värderingar i dagens politiska landskap?
Eleverna reflekterar över och diskuterar traditionernas påverkan på nutida politik.

8. Hur kan olika politiska ideologier närma sig frågor kring klimatförändringar?
Genom denna fråga får eleverna en chans att resonera kring aktuella och relevanta frågor kopplat till ideologier.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor är värda 1 poäng vardera, totalt gäller 15 poäng.
  • Resonerande frågor är värda 3 poäng vardera, totalt gäller 24 poäng.

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng (totalt), varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betygsnivå C krävs minst 12 poäng (totalt), varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betygsnivå A krävs minst 18 poäng (totalt), varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp
×