Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Progressivism och social förändring
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för progressivismens grundprinciper, dess historiska utveckling och dess inverkan på social förändring och reformer i samhället. Provets mål är också att uppmuntra eleverna att reflektera över progressivismens betydelse i dagens samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på progressivismens grundprinciper, dess historiska utveckling och dess roll i social förändring och reformer i samhället. Eleverna kommer att undersöka hur progressivismen har påverkat aktuella frågor och politiska rörelser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för och förklara centrala samhällsfrågor samt analysera hur progressivism har bidragit till sociala förändringar och reflektera över dess betydelse i nutida samhällsdebatter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett centralt syfte med progressivismen?
A) Att bevara traditioner
B) Att främja ekonomisk elit
C) Att skapa social rättvisa
D) Att motverka politiska reformer
2. Vilken tidsepok är mest kännetecknande för progressivismens framväxt?
A) 1700-talet
B) Tidigt 1900-tal
C) Senaste decenniet
D) Medeltiden
3. Vilken fråga är ett exempel på en aktuell progressiv rörelse?
A) Befolkningstillväxt
B) Traditionsbevarande
C) Klimatförändringar
D) Arbetsrättsliga reformer
4. Vilken ideologi skiljer sig främst från progressivismen på grund av sitt fokus på status quo?
A) Socialism
B) Konservatism
C) Liberalism
D) Anarkism
5. Vad anser progressivismen om statens roll?
A) Staten bör vara aktiv för att uppnå social rättvisa
B) Staten bör vara passiv och undvika intervention
C) Staten bör styras av ekonomiska intressen
D) Staten bör enbart fokusera på militär försvar
6. Vilket reformresultat är en viktig del av progressivismens historia?
A) Bevarande av traditionella värderingar
B) Införande av rösträtt för kvinnor
C) Minskning av social lagstiftning
D) Ökad statlig kontroll av näringsliv
7. Vad innebär “social reform” i kontexten av progressivismen?
A) Bevara existerande samhällsstrukturer
B) Förändra lagar för att öka jämlikhet
C) Stärka oligarkin
D) Minska medborgarnas rättigheter
8. Vilken av följande är inte en central idé inom progressivismen?
A) Jämlikhet
B) Autokrati
C) Deltagande
D) Social rättvisa
9. Hur bidrog progressivismen till utvecklingen av arbetarrätt?
A) Genom lagstiftning som skyddade arbetstagares rättigheter
B) Genom att motverka fackföreningar
C) Genom att undvika regleringar av arbetsmarknaden
D) Genom stöd till företagsintressen
10. Vilken fråga diskuterades vanligtvis inom ramen för progressivism?
A) Bevarande av monarki
B) Jämställdhet mellan könen
C) Expansion av kolonier
D) Upprätthållande av traditionerna
11. Vad var en av de stora målen för progressiva rörelser?
A) Öka skillnader mellan klasser
B) Främja social rättvisa
C) Bevara det gamla samhällssystemet
D) Förstärka elitens makt
12. Hur definieras progressivism inom politisk teori?
A) En anti-statlig ideologi
B) En rörelse för social förändring och reformer
C) En traditionell ideologi
D) En ideologi som syftar till att bevara status quo
13. Vilken stor social rörelse är kopplad till progressivismen?
A) Konservativa partiet
B) Kvinno- och arbetarrörelsen
C) Nationalism
D) Fackliga motståndsrörelser
14. Vad innebär progressivismen för individens rättigheter?
A) Att stärka individens rättigheter och inflytande
B) Att begränsa individens friheter
C) Att prioritera statens intressen över individens
D) Att dölja sociala orättvisor
15. Vad karakteriserar en progressiv reform?
A) Att bevara det som fungerar
B) Att initiera förändringar för att förbättra samhället
C) Att öka skatterna för eliten
D) Att minska medborgarrättigheter
Resonerande frågor
1. Hur har progressivismen förändrat synen på social rättvisa i dagens samhälle? (Syftet är att låta eleverna analysera hur progressivismen har evolutionerat genom tiden.)
2. Diskutera betydelsen av progressivismen i relation till nutida miljörörelser. (Denna fråga syftar till att koppla historiska idéer till moderna frågor.)
3. Vilka begränsningar ser du i progressivismen när det gäller att nå fullständig jämlikhet? (Eleven får reflektera över och kritiskt analysera progressivismens begränsningar.)
4. Hur skulle du förklara skillnaden mellan progressivism och konservatism utifrån deras syn på förändring? (Frågan ger elever möjlighet att uppvisa djup förståelse för ideologier.)
5. Vilket ansvar har staten enligt progressivismen för att stödja sociala reformer? (Eleven ska kunna resonera kring statens roll och ansvar.)
6. Hur kan progressivismen anses vara relevant i dagens digitala samhälle? (Frågan låter eleverna koppla gammal idé till moderna koncept.)
7. Kan progressivismen leda till negativa konsekvenser? Resonera kring detta. (Frågan ger utrymme för kritisk reflektion och analys.)
8. Vilka strategier kan progressiva rörelser använda för att öka sitt inflytande i samhället? (Eleven får möjlighet att tänka kreativt och strategiskt kring förändringsarbete.)
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket totalt ger 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).