Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Rättvisa och jämlikhet – Jämställdhet mellan könen, diskriminering och lagstiftning kring jämlikhet.

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för begreppen rättvisa och jämlikhet samt deras förmåga att diskutera och analysera jämställdhet och diskriminering i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska kunna beskriva och förklara begrepp som rättvisa och jämlikhet, diskutera olika former av diskriminering och analysera hur lagstiftning görs för att främja rättvisa och skydda mot diskriminering.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva begrepp kopplade till rättvisa och jämlikhet, ge exempel på diskriminering och förklara relevanta lagar som främjar dessa värden. Provets utformning kommer att fokusera på att bedöma kunskap kring dessa aspekter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär begreppet rättvisa?
    • A) Jämlik behandling av alla människor
    • B) Enbart fördelning av resurser
    • C) Att alla får det de förtjänar
    • D) Ingen relevant betydelse
  2. Vilken lag skyddar mot diskriminering i Sverige?
    • A) Diskrimineringslagen
    • B) Arbetsmiljölagen
    • C) Båda dessa lagar
    • D) Ingen lag gäller
  3. Vad menas med jämställdhet?
    • A) Likadana rättigheter och möjligheter för alla
    • B) Allas rätt att vara sig själva
    • C) Att kvinnor och män ska behandlas lika i alla situationer
    • D) Ingen av ovanstående
  4. Vilken form av diskriminering handlar om kön?
    • A) Rasdiskriminering
    • B) Ködiskriminering
    • C) Åldersdiskriminering
    • D) Inga av dessa
  5. Vad syftar lagar kring jämlikhet till?
    • A) Att skapa lagar för att skydda individers rättigheter
    • B) Att säkerställa rättvis fördelning av ekonomiska resurser
    • C) Att förhindra diskriminering
    • D) Att ge alla samma yrkespositioner
  6. Vilken aspekt är viktig för ett rättvist samhälle?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Social rättvisa
    • C) Monopol och oligopol
    • D) Ingen skillnad mellan klasser
  7. Hur definieras diskriminering enligt lagen?
    • A) Enbart skada mot en individ
    • B) Ogynnsam behandling baserat på vissa grupper
    • C) Behandling baserat på väder
    • D) Ingen definition i lagen
  8. Vilken av följande frågor handlar om jämställdhet på arbetsmarknaden?
    • A) Hur mycket man tjänar
    • B) Olika lön för män och kvinnor
    • C) Arbetsplatsens popularitet
    • D) Kollektivavtal
  9. Vilka konsekvenser kan diskriminering leda till?
    • A) Inga konsekvenser
    • B) Sociala och ekonomiska ojämlikheter
    • C) Ökad jämställdhet
    • D) Bara känslomässiga reaktioner
  10. Vad är ett exempel på materiell jämlikhet?
    • A) Likadana kläder för alla
    • B) Lika löner för lika arbete
    • C) Att alla får samma jobb
    • D) Ingen jämlikhet alls
  11. Vilket av följande är en aktuell lag för att främja jämlikhet?
    • A) Diskrimineringslagen
    • B) Föräldraledighetslagen
    • C) Arbetsmiljölagen
    • D) Ingen av dessa
  12. Vad innebär formell jämlikhet?
    • A) Att alla har samma rättigheter i lagar
    • B) Att alla ser likadana ut
    • C) Att alla får samma språklektioner
    • D) Inga betydelsefulla förändringar
  13. Vad kan ett exempel på diskriminering vara?
    • A) En arbetsplats med många anställda
    • B) En person nekas jobb på grund av sitt kön
    • C) Att ingen gör något
    • D) Att alla får lika mycket semester
  14. Vilka rättigheter skyddar kvinnor enligt lag?
    • A) Ingen specifik rättighet
    • B) Rätt till lika lön
    • C) Rätten att ha barn
    • D) Att arbeta med vad man vill

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur diskriminering kan påverka individens liv och möjligheter.

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över de personliga och sociala konsekvenserna av diskriminering.

  2. Ge exempel på situationer där rättvisa och jämlikhet hotas i dagens samhälle.

    Frågan uppmuntrar till att identifiera aktuella samhällsfrågor och reflektera över deras påverkan.

  3. Analys av en specifik lag som syftar till att främja jämlikhet. Vad är dess effekter och brister?

    Denna fråga ger eleverna chans att kritiskt granska lagstiftningens roll och effektivitet.

  4. Hur kan samhället arbeta för att uppnå större jämlikhet och rättvisa?

    Eleverna ges här möjlighet att diskutera lösningar och strategier för att förbättra jämlikheten.

  5. Vilken är din personliga uppfattning kring jämställdhet? Är du optimistisk eller pessimistisk?

    Ge eleverna möjlighet att dela sina egna åsikter och känslor angående jämställdhet.

  6. Hur kan utbildning bidra till att motverka diskriminering?

    Frågan handlar om att belysa utbildningens roll i att forma attityder och kunskap om diskriminering.

  7. Reflektera över betydelsen av att följa lagar om jämlikhet.

    Uppmana eleverna att diskutera effekterna av lagbrott och vikten av rättsligt skydd.

  8. Analysera skillnaden mellan formell och materiell jämlikhet och dess betydelse.

    Frågan hjälper eleverna att förstå olika nivån av jämlikhet och deras konsekvenser.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För att uppnå följande betyg krävs följande poäng:

  • För betyg E krävs totalt 8 poäng.
  • För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).