Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper om samhällsfrågor och kunna diskutera dessa från olika perspektiv, samt att förstå hur olika aktörer påverkar och påverkas av dessa frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få insikter om aktuella samhällsfrågor och lära sig att se dem från olika perspektiv. Undervisningen ska fokusera på att diskutera och analysera frågor samt att reflektera över hur olika aktörer påverkar och påverkas av dessa frågor.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva en samhällsfråga och diskutera den från olika perspektiv. Eleven kan också ge exempel på hur olika aktörer påverkar samhällsfrågor och reflektera över sina egna åsikter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en samhällsfråga?
A) En fråga om ekonomi
B) En fråga som påverkar samhället och dess medborgare
C) En fråga om kultur
D) En fråga om teknologi
B
2. Vilken aktör kan påverka samhällsfrågor?
A) Politiker
B) Datorer
C) Månen
D) Filmer
A
3. Vad kan vara en aktuell samhällsfråga?
A) Arkeologi
B) Jämlikhet
C) Historiska händelser
D) Species utrotning
B
4. Vilken av följande är en konsekvens av miljöfrågor?
A) Ökad utbildning
B) Förändringar i klimatet
C) Större kulturell förståelse
D) Ökad teknologisk innovation
B
5. Vilken av följande faktorer kan påverka hur vi ser på samhällsfrågor?
A) Matvanor
B) Personliga erfarenheter
C) Vädersituationer
D) Klädkod
B
6. Vad innebär det att diskutera en samhällsfråga från olika perspektiv?
A) Att ha en enda åsikt
B) Att lyssna endast på experter
C) Att förstå olika ståndpunkter
D) Att ignorera andras åsikter
C
7. Vad handlar samhällsfrågor oftast om?
A) Individuella framgångar
B) Frågor som berör hela samhället
C) Frågor som är personliga
D) Teoretiska koncept
B
8. Hur kan en samhällsfråga påverka olika grupper?
A) Ingen påverkan
B) Uteslutande för vissa
C) Olika konsekvenser för olika grupper
D) Positiva konsekvenser för alla
C
9. Varför är det viktigt att förstå samhällsfrågor?
A) För att kunna engagera sig i samhället
B) För att kunna fördjupa sig i sport
C) För att kunna leka med vänner
D) För att undvika problem
A
10. Vilket av följande är inte en samhällsaktör?
A) Politiker
B) Medborgare
C) Natur
D) Organisationer
C
11. Vad är en metod för att analysera en samhällsfråga?
A) Att lista alla konflikter
B) Att reflektera över olika perspektiv
C) Att titta på underhållning
D) Att samla poäng i spel
B
12. Hur kan vi som medborgare påverka samhällsfrågor?
A) Genom att vara passiva
B) Genom att delta i diskussioner
C) Genom att undvika sociala medier
D) Genom att stänga dörrar
B
13. Vad är syftet med reflektion kring samhällsfrågor?
A) Att undervärdera andra
B) Att öka förståelsen
C) Att få fler argument för en åsikt
D) Att isolera tankar
B
14. Vilket av följande är en viktig del av demokratin?
A) Ensidighet
B) Mångfald av åsikter
C) Tystnad
D) Monarki
B
15. Hur kan vi beskriva en samhällsfråga?
A) Genom att jämföra den med historiska faktorer
B) Enbart baserat på känslor
C) Endast genom statistik
D) Genom att ignorera den
A
Resonerande frågor
1. Vad innebär det att se samhällsfrågor från olika perspektiv, och varför är detta viktigt?
Syftet är att undersöka elevens förmåga att reflektera och argumentera.
2. Hur kan individers erfarenheter påverka deras syn på samhällsfrågor?
Syftet är att stimulera tankar kring personlig påverkan i samhällsfrågor.
3. Vilken roll spelar medierna i att forma opinionen kring samhällsfrågor?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera mediers påverkan.
4. Hur kan olika aktörer (politiker, organisationer, medborgare) samarbeta för att lösa samhällsfrågor?
Syftet är att utvärdera tankar kring samarbete för samhällslösningar.
5. Ge exempel på en samhällsfråga som engagerar dig och beskriv varför.
Syftet är att se elevernas förmåga att koppla ämnet till egna erfarenheter.
6. Reflektera över hur kommande generationer kan påverka samhällsfrågor.
Syftet är att uppmuntra till framtidsorienterat tänkande.
7. Hur kan utbildning påverka vårt sätt att se på samhällsfrågor?
Syftet är att undersöka utbildningens fundamentala roll.
8. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka vår värdering av samhällsfrågor.
Syftet är att utforska kulturens betydelse i samhällssammanhang.
Bedömning
Faktafrågorna kan ge upp till 15 poäng (1 poäng per fråga).
De resonerande frågorna kan ge upp till 16 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).