Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sociala Medier och Mediekunskap
Syfte
Syftet med provet är att låta eleverna visa sin förståelse för sociala mediers påverkan på samhället samt deras förmåga att kritiskt värdera information från olika källor. Provets frågor är konstruerade för att bedöma elevernas kunskaper och insikter i ämnet mediekunskap och källkritik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för hur sociala medier påverkar samhället och individens liv, samt vikten av mediekunskap och källkritik i en digital tidsålder. Fokus kommer att ligga på både möjligheterna och riskerna som sociala medier medför.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva sociala mediers roll i samhället och deras påverkan på individers och gruppers åsikter och beteenden. Eleven kan också redogöra för hur man kritiskt värderar information från olika källor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande sociala medier används främst för korta videor?
A) Facebook
B) Instagram
C) Twitter
D) TikTok
2. Vilken av följande effekter är typisk för sociala medier?
A) Enbart positiva effekter
B) Spridning av både information och desinformation
C) Ingen påverkan på samhällsfrågor
D) Ingen kommunikation mellan användare
3. Vad är en viktig aspekt av källkritik?
A) Att alltid lita på första källan
B) Att förstå vem som står bakom informationen
C) Att inte jämföra olika källor
D) Att följa känslomässiga reaktioner
4. Vilken av följande påståenden om sociala medier är korrekt?
A) Sociala medier har ingen påverkan på politik.
B) Sociala medier kan mobilisera samhällsrörelser.
C) Sociala medier är endast underhållning.
D) Sociala medier används endast av ungdomar.
5. Vad innebär “desinformation”?
A) Information som alltid är sann
B) Information utan några källor
C) Medvetet falsk information
D) Njuta av att läsa nyheter
6. Vilken av följande plattformar är känd för att ha begränsningar på innehåll?
A) Facebook
B) Instagram
C) TikTok
D) Twitter
7. Vilken av dessa frågor är en del av källkritik?
A) Vem gillar min post?
B) Vad är syftet med informationen?
C) När postades inlägget?
D) Så många följare har jag.
8. Vilket av följande exempel illustrerar en positiv effekt av sociala medier?
A) Ökat medvetande om samhällsfrågor
B) Konflikter mellan användare
C) Spridning av falska nyheter
D) Cybermobbning
9. Vad kan vara en negativ effekt av sociala medier?
A) Fler människor engagerar sig i diskussioner
B) Förlust av privatliv
C) Ökat utbyte av positiv information
D) Förbättrad kommunikation
10. Hur kan vi identifiera falska nyheter?
A) Genom att dela dem snabbt
B) Genom att verifiera källan och söka andra perspektiv
C) Genom att tro på allt vi ser
D) Genom att lita på känslor
11. Vad är källkritik?
A) Att följa alla uppgifter
B) Att kritiskt granska informationens ursprung och syfte
C) Att dela information utan källor
D) Att vara naiv i sitt förhållande till information
12. Vilken typ av innehåll är oftast mer trovärdigt?
A) Innehåll från okända källor
B) Innehåll som har verifierade källor
C) Innehåll utan källor
D) Innehåll med känslomässiga rubriker
13. Vilken av följande är inte en funktion av sociala medier?
A) Att kommunicera med andra
B) Att dela information
C) Att alltid sprida fakta
D) Att nätverka
14. Syftet med sociala medier kan vara att:
A) Informera och engagera
B) Enbart underhålla
C) Isolera människor
D) Undvika kommunikation
15. Vad kan bidra till en bättre mediekunskap?
A) Att stänga av nyheter
B) Att lära sig om källor och deras syften
C) Att följa sedvanor utan ifrågasättande
D) Att bara söka positiva nyheter
Resonerande frågor
1. Hur påverkar sociala medier din vardag? Beskriv med både positiva och negativa exempel.
Syftet är att låta eleverna reflektera över sina egna erfarenheter och utveckla sin förmåga att resonera.
2. På vilket sätt kan sociala medier användas för att främja samhällsengagemang?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och kreativt om sociala mediers roll i samhället.
3. Vilka är de största riskerna med att vara aktiv på sociala medier? Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att diskutera risker och konsekvenser på ett djupare plan.
4. Hur kan vi bli bättre på att kritiskt granska information på sociala medier?
Därigenom utmanas elever till att utveckla praktiska lösningar för att navigera digitala miljöer.
5. Diskutera vikten av källkritik i din egen användning av sociala medier.
Genom att koppla källkritik till deras vardag uppmanas eleverna att reflektera över sina digitala vanor.
6. Vilken roll spelar sociala medier i dagens samhällsdebatt? Ge exempel på aktuella frågor.
Frågan öppnar för djupare diskussion och analys av samhällsfrågor kopplat till sociala medier.
7. Hur kan aktivism på sociala medier leda till verkliga förändringar?
Eleverna ges möjlighet att undersöka sambandet mellan digital och fysisk aktivism.
8. Reflektera över hur sociala medier kan påverka ungas identitetsutveckling. Ge konkreta exempel.
Syftet är att ge en djupare insikt i sociala mediers påverkan på individers självkänsla och identitet.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt: 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt: 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).