Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Samhällskunskap – Sociala och Ekonomiska Frågor kopplade till Hållbar Utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Sociala och Ekonomiska Frågor kopplade till Hållbar Utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar hållbar utveckling, samt deras förmåga att resonera kring lösningar för att främja social och ekonomisk rättvisa.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar hållbar utveckling. Fokus ligger på att diskutera sambanden mellan ekonomi, social rättvisa och miljömässig hållbarhet, samt att analysera hur vi kan skapa en mer rättvis och hållbar värld.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar hållbar utveckling, samt resonera kring möjliga lösningar för att främja social och ekonomisk rättvisa.

Prov

Faktafrågor

  • Vad menas med social hållbarhet?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Tillgång till resurser för alla
    • C) Att alla människor har rätt till en god livskvalitet
    • D) Ökad ojämlikhet
  • Vilken av följande faktorer påverkar hållbar utveckling?
    • A) Utbildning
    • B) Ojämlikhet
    • C) Långsiktig planering
    • D) Ingen påverkan
  • Vad innebär ekonomisk hållbarhet?
    • A) Att tillverka billiga varor
    • B) Att ekonomiska system ska kunna fortgå utan att skada miljön
    • C) Att öka konsumtion
    • D) Att maximera vinster
  • Hur kan ojämlikhet påverka hållbar utveckling?
    • A) Genom att begränsa tillgången till resurser för vissa grupper
    • B) Genom att öka tillgång till utbildning
    • C) Genom att förbättra hälsa
    • D) Ingen påverkan
  • Vilken faktor är viktig för social hållbarhet?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Jämlikhet
    • C) Ojämlikhet
    • D) Kortsiktiga beslut
  • Varför är hållbara beslut viktigt?
    • A) För att maximera vinsten
    • B) För att bevara resurser för framtida generationer
    • C) För att uppnå kortsiktiga mål
    • D) För att öka produktionen
  • Vad innebär cirkulär ekonomi?
    • A) En ekonomi utan resurser
    • B) En ekonomi där resurser återanvänds
    • C) En marknadsorienterad ekonomi
    • D) Ekonomisk tillväxt utan tanke på miljön
  • Vilken är en viktig del av social rättvisa?
    • A) Ökad ojämlikhet
    • B) Tillgång till utbildning
    • C) Begränsad tillgång till resurser
    • D) Ekonomisk elitism
  • Hur kan lokalsamhället bidra till hållbar utveckling?
    • A) Genom att engagera sig i lokala initiativ
    • B) Genom att ignorera sociala frågor
    • C) Genom att prioritera kortsiktiga vinster
    • D) Genom att förlita sig på externa aktörer
  • Vilken roll spelar klimatförändringar i hållbar utveckling?
    • A) Ingen roll
    • B) De hotar både social och ekonomisk stabilitet
    • C) Endast ekonomisk roll
    • D) Endast social roll
  • Vad är en social faktor i hållbar utveckling?
    • A) Ökad produktion av varor
    • B) Tillgång till sjukvård
    • C) Miljöskydd
    • D) Finansmarknader
  • Vad innebär ekonomiska beslut på lång sikt?
    • A) Att fokusera på kortsiktiga vinster
    • B) Att överväga miljömässiga och sociala konsekvenser
    • C) Att ignorera hållbarhet
    • D) Att maximera produktionen
  • Vilken aspekt är central i diskussionen om hållbar utveckling?
    • A) Endast ekonomiska faktorer
    • B) Sambandet mellan ekonomi, miljö och social rättvisa
    • C) Användning av resurser utan begränsningar
    • D) Kortsiktigt perspektiv
  • Hur kan utbildning främja social hållbarhet?
    • A) Genom att skapa fler ojämlikheter
    • B) Genom att ge alla tillgång till kunskap och resurser
    • C) Genom att fokusera på elitutbildningar
    • D) Ingen påverkan
  • Vad är en viktig komponent i en hållbar ekonomi?
    • A) Ökad konsumtion
    • B) Cirkulär ekonomi och resursåtervinning
    • C) Kortsiktiga vinster
    • D) Ingen reglering
  • Vilken är en långsiktig lösning för arbetslöshet?
    • A) Ingen utbildning
    • B) Investeringar i utbildning och träning
    • C) Preskription av arbetslöshetsdefinitioner
    • D) Ingen lösning

Resonerande frågor

  • Diskutera hur ojämlikhet påverkar miljön och samhället. Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över komplexa samband.
  • Ge exempel på hur lokalsamhället kan engagera sig för att främja hållbar utveckling. Eleverna ska visa på initiativ och handlingsplaner.
  • Argumentera för varför hållbar utveckling är viktigt för framtida generationer. Frågan ger möjlighet att framhäva ansvarstagande.
  • Diskutera olika ekonomiska modeller och deras effekter på social rättvisa. Här ges möjlighet till analys av olika system.
  • Reflektera över vad som krävs för att uppnå social och ekonomisk rättvisa. Syftet är att få eleverna att tänka på lösningar.
  • Hur kan globala frågor kopplas till lokala lösningar? Eleverna ska få möjlighet att se sambandet mellan nivåer av samhällsengagemang.
  • Diskutera roll av utbildning i att främja social hållbarhet. Här ges möjlighet att relatera personlig erfarenhet till teori.
  • Vilken roll spelar företag i att bidra till hållbar utveckling? Eleverna ska undersöka ansvar och initiativ som företag kan ta.

Bedömning

Faktafrågor är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp