Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Socialdemokrati och välfärdsstaten

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för socialdemokratins grundprinciper, dess historiska utveckling och dess inverkan på välfärdsstaten i Sverige, samt att utveckla deras förmåga att analysera och resonera kring samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Centrala innehåll som provet ämnar testa: “socialdemokratins grundprinciper, dess historiska utveckling och hur den har format den svenska välfärdsstaten.” Eleverna kommer att undersöka socialdemokratins inverkan på samhällsekonomi, feminism och social rättvisa.

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskrav:

  • Redogöra för och förklara centrala samhällsfrågor.
  • Diskutera och analysera socialdemokratins principer och deras inverkan på samhället och politiken, särskilt i Sverige.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en central idé inom socialdemokratin?
A) Ekonomisk liberalism
B) **Jämlikhet**
C) Individuell frihet
D) Konservatism

2. Vilket år bildades Socialdemokratiska arbetarepartiet?
A) 1900
B) **1889**
C) 1917
D) 1945

3. Vilken svensk politiker är mest känd för sina insatser inom socialdemokratin?
A) Olof Lundh
B) **Olof Palme**
C) Ingvar Carlsson
D) Göran Persson

4. Vad syftar socialdemokratisk politik till att uppnå?
A) **Ekonomisk rättvisa**
B) Marknadsliberalism
C) Social ojämlikhet
D) Ökad privat sektor

5. Vilket av följande är en grundläggande värdering inom socialdemokratin?
A) Individualism
B) **Solidaritet**
C) Konservatism
D) Anarki

6. Vilket område har socialdemokratin främst påverkat i Sverige?
A) Teknologi
B) **Välfärdssystemet**
C) Utanförskap
D) Miljöpolitik

7. Vad kännetecknar den svenska välfärdsstaten?
A) Brist på socialt skydd
B) **Social trygghet**
C) Helt privat sjukvård
D) Ingen beskattning

8. Vad har varit en utmaning för välfärdsstaten i Sverige?
A) För mycket skatteintäkter
B) **Demografiska förändringar**
C) För hög jämlikhet
D) Ingen politisk opposition

9. Vad menas med kollektiva ansvar?
A) Varje individ ansvarar för sig själv
B) **Sammanhållning för gemensamma mål**
C) Ansvar utanför samhället
D) Ingen ansvarighet

10. Vilken reform genomfördes av en socialdemokratisk regering?
A) Privatisering av vården
B) **Införandet av allmän sjukförsäkring**
C) Avskaffande av pensioner
D) Ingen reform

11. Vilken aspekt av socialdemokratin fokuserar på att minska ojämlikhet?
A) **Social rättvisa**
B) Individuell framgång
C) Marknadsfria lösningar
D) Traditionsbevarande

12. Vem av följande kan betraktas som grundaren av den svenska modellen?
A) **Hjalmar Branting**
B) Carl Bildt
C) Stefan Löfven
D) Lars Løkke Rasmussen

13. Hur påverkar socialdemokratin feminism?
A) Genom att förneka jämlikhet
B) **Genom att främja kvinnors rättigheter**
C) Genom att reducera kvinnors roller i samhället
D) Ingen påverkan

14. Vilket ämne berör frågor kring välfärdsstaten?
A) Ingenjörsvetenskap
B) **Samhällsekonomi**
C) Datavetenskap
D) Filosofi

15. Vilken är en konsekvens av ökad beskattning i välfärdsstaten?
A) Ökad fattigdom
B) **Finansiering av sociala tjänster**
C) Minska statens ansvar
D) Lägre livskvalitet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur socialdemokratins värderingar kan påverka individers liv och samhällsstruktur. (Syftet är att låta eleverna reflektera djupt över värderingarnas påverkan.)

2. Analysera skillnaderna mellan socialdemokratiska idéer och liberalism. (Syftet är att eleverna ska kunna göra en jämförelse och se de ideologiska skillnaderna.)

3. Reflektera över hur historiska händelser har format socialdemokratins utveckling i Sverige. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla teori till historiska kontexter.)

4. Beskriv utmaningarna som den svenska välfärdsstaten står inför idag och ge förslag på hur dessa kan övervinnas. (Syftet är att utveckla elevers förmåga att tänka kritiskt.)

5. Diskutera hur socialdemokratin kan svara på moderna utmaningar såsom klimatförändringar. (Syftet är att få eleverna att tänka på kopplingen mellan politik och samhällsutmaningar.)

6. Utvärdera effekten av socialdemokratins politiska beslut på välfärdssystemet i Sverige. (Syftet är att eleverna ska kunna analysera och bedöma politiska effekter.)

7. Resonera kring betydelsen av solidaritet för socialdemokratins åtagande mot välfärdsstaten. (Syftet är att låta eleverna reflektera över sociala värderingar.)

8. Vad anser du bör vara nästa steg för socialdemokratin för att förbättra det svenska välfärdssystemet? (Syftet är att uppmuntra elevernas kritiska tänkande och kreativa förslag.)

Bedömning

Provets totala poäng sätts samman av faktafrågor och resonerande frågor. Varje korrekt svar på faktafrågor ger 1 poäng, och resonerande frågor bedöms med 2 poäng.
– För betyg E krävs minst 8 poäng.
– För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
– För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).