En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Slöjd – Metallslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Metallslöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande tekniker och koncept inom metallslöjd, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion omfattar “materialkunskap, verktygshantering, och säkerhetsmetoder vid arbete med metall.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav inkluderar att “eleven kan genomföra enkla arbeten i metall och använda grundläggande tekniker och verktyg” samt “kan redogöra för säkerhetsaspekter och riktlinjer vid metallbearbetning.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande metaller används oftast i byggkonstruktioner?
A) Aluminium
B) **Stål**
C) Koppar
D) Zink

2. Vilket verktyg används för att skära metallplåtar?
A) Skruvmejsel
B) **Bultsax**
C) Hammar
D) Tång

3. Vilken av följande tekniker används för att sammanfoga två metallbitar?
A) Smidning
B) **Svetsning**
C) Slipning
D) Bockning

4. Vad bör man alltid ha på sig när man arbetar med metallverktyg?
A) Vanliga kläder
B) **Skyddsglasögon**
C) Ingen skyddsutrustning
D) Slippers

5. Vilken metall har bäst korrosionsbeständighet?
A) Järn
B) **Koppar**
C) Aluminium
D) Stål

6. Vad är en av de vanligaste användningarna för aluminium?
A) Smedja
B) **Flygplansdelar**
C) Byggnadsstolar
D) Takpannor

7. Vad innebär det att “skärma” i metallslöjd?
A) Att svetsa vårt arbete
B) **Att bearbeta och forma metall**
C) Att måla metallen
D) Att plana ut metallen

8. Vilket av följande är en säkerhetsåtgärd vid arbete med svetsmaskin?
A) Arbeta utan skydd
B) **Använda skyddshandskar**
C) Tända gasen när maskinen är igång
D) Svetsa utan ventilering

9. Vad kan hända om man inte följer säkerhetsföreskrifterna?
A) Ingenting
B) **Skador eller olyckor**
C) Snabbare arbete
D) Bättre resultat

10. Vilken typ av metall är lämplig för elektriska ledningar?
A) Stål
B) **Koppar**
C) Aluminium
D) Zink

11. Vilken av följande metaller är lättast?
A) **Aluminium**
B) Stål
C) Koppar
D) Blykam

12. Vad är det första steget innan man börjar arbeta med en ny metall?
A) Börja direkt
B) **Läsa säkerhetsregler**
C) Packa ihop verktygen
D) Fråga en kompis

13. Vilken teknik används för att forma metall utan att värma den?
A) Smidning
B) **Bockning**
C) Sågning
D) Skärning

14. Vilket av följande verktyg används för att slipa metall?
A) Spik
B) **Slipmaskin**
C) Bultsax
D) Hammar

15. Vad kallas det när man sammanfogar två metallbitar genom upphettning?
A) Klippning
B) **Svetsning**
C) Bockning
D) Slipa

Resonerande frågor

1. Beskriv de olika metaller som du lärde dig om och deras egenskaper. (Syftet är att förstå skillnader och användningsområden för metaller.)

2. Vilka säkerhetsåtgärder anser du är viktigast vid metallbearbetning och varför? (Här får eleverna möjlighet att reflektera över säkerhet och ansvar.)

3. Berätta om en utmaning du stötte på under den praktiska övningen och hur du löste den. (Denna fråga uppmuntrar problem lösning och reflektion över arbetsmetoder.)

4. Hur kan du använda metallslöjd i framtida projekt eller yrken? (Eleverna ges möjlighet att se kopplingar till framtiden.)

5. Förklara hur de verktyg du använde påverkade ditt arbete med metall. (Eleverna reflekterar över verktygens betydelse.)

6. Diskutera vikten av kvalitet i metallslöjd och hur det kan påverka det slutliga resultatet. (Eleverna får möjlighet att analysera kvalitetens betydelse.)

7. Hur kan återvinning av metall bidra till en mer hållbar värld? (Frågan syftar till att få eleverna att tänka på miljöaspekter.)

8. Vilken metall skulle du välja för ett framtida projekt och varför? (Eleverna får utrymme att diskutera sina kreativa tankar.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välmotiverat svar ger 2 poäng, totalt 16 poäng möjliga.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).