Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Praktiska övningar inom metallbearbetning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom metallbearbetning samt deras förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultatet av sina skapelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av metallbearbetning, där de får tillämpa de tekniker och metoder de lärt sig. Centralt innehåll omfattar olika bearbetningstekniker och hur metaller hanteras och formas för att skapa funktionella och estetiska produkter.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra enkla metallbearbetningar och använda olika tekniker och verktyg på ett korrekt och säkert sätt. Eleven kan också reflektera över sin arbetsprocess och resultatet av sitt arbete.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande metaller är vanligt förekommande inom metallbearbetning?
A) Plast
B) **Aluminium**
C) Glas
D) Trä
2. Vad är det viktigaste att tänka på när man hanterar en svets?
A) Att svetsa med hög hastighet
B) **Att använda skyddsutrustning**
C) Att svetsa utan att läsa instruktionerna
D) Att alltid svetsa i mörka rum
3. Vilket verktyg används för att klippa metall?
A) Penna
B) **Bågfil**
C) Hammer
D) Skruvmejsel
4. Vilken typ av svets används för att svetsa ihop tunn metall?
A) Gasolsvets
B) **TIG-svets**
C) MIG-svets
D) Punktsvets
5. Vilken är en viktig säkerhetsåtgärd när man arbetar med metall?
A) Att arbeta i grupper
B) **Att bära skyddsglasögon**
C) Att använda lätta kläder
D) Att vara tyst
6. Vad ska du göra om du råkar skada dig?
A) Ignorera det
B) **Säga till läraren**
C) Fortsätta arbeta
D) Köra hem
7. Vad innebär “metallbockning”?
A) Att smälta metall
B) Att bearbeta metall med en hammare
C) **Att forma metall genom att böja den**
D) Att måla metall
8. Vilket av följande material är lättast att bearbeta?
A) Stål
B) **Aluminium**
C) Guld
D) Titan
9. Vilket verktyg används för att mäta längd?
A) Svets
B) **Måttband**
C) Såg
D) Fil
10. Vad är en viktig egenskap hos en bra svets?
A) **Styrka**
B) Färg
C) Vikt
D) Storlek
11. Vad skapar en säker arbetsmiljö?
A) **Ordning och reda**
B) Högt ljud
C) Otydlig kommunikation
D) Stress
12. Vilket ämne är viktigt för att få goda svetsresultat?
A) Matlagning
B) **Kemi**
C) Historia
D) Biologi
13. När bör man använda handskar?
A) **När man hanterar heta eller vassa objekt**
B) När man arbetar med papper
C) När man pratar med klasskamrater
D) När man dricker vatten
14. Vad är det viktigaste syftet med att reflektera över sitt arbete?
A) Att klaga på läraren
B) **Att lära sig och förbättra sig**
C) Att visa att man är duktig
D) Att få mer tid på lektionen
15. Vad bör du göra när du är klar med ditt projekt?
A) Slänga allt skräp på golvet
B) **Städa upp arbetsområdet**
C) Gå direkt hem
D) Prata med kompisar
Resonerande frågor
1. Beskriv en utmaning du stötte på under ditt projekt och hur du löste den.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa problemlösning och reflektion.
2. Hur skulle du förbättra din arbetsprocess i framtiden baserat på dina erfarenheter?
Syftet är att uppmuntra kreativa tankar kring arbetsmetoder och förbättringar.
3. Diskutera betydelsen av samarbetet i din grupp och hur det påverkat resultatet av ert projekt.
Syftet är att ge eleverna en plattform för att reflektera över samarbete och dess påverkan.
4. Vilken teknik var mest tillfredsställande att genomföra och varför?
Syftet är att låta eleverna uttrycka sina känslor kring arbetsprocessen.
5. Hur har du använt feedback från läraren för att förbättra ditt arbete?
Syftet är att uppmuntra elever att tänka på hur feedback påverkar deras lärande.
6. Vad tycker du är det mest spännande med metallbearbetning?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sin passion för ämnet.
7. I vilken utsträckning tycker du att säkerhetsåtgärderna är viktiga i metallbearbetning?
Syftet är att elever ska kunna resonera om vikten av säkerhet in i arbetet.
8. Reflektera över hur den praktiska färdigheten att arbeta med metall kan vara till nytta i andra sammanhang.
Syftet är att ge eleverna en större förståelse för ämnets tillämpningar.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 2 poäng var.
För betyget E krävs totalt minst 8 poäng.
För betyget C krävs totalt minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs totalt minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).