En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Slöjd – Skapande av eget metallprojekt

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Skapande av eget metallprojekt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och praktiska färdigheter inom metallslöjd, specifikt hur de planerar, genomför och reflekterar över sitt eget skapande av metallprojekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar hela arbetsprocessen från idéutveckling och design till praktiskt utförande och utvärdering av sina metallskapelser.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav inriktar sig på att eleven kan planera, genomföra och avsluta ett eget projekt i metall, använda lämpliga tekniker och verktyg samt reflektera över sin arbetsprocess och resultat.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är vanligast att använda inom metallslöjd?
A) Plast
B) **Metall**
C) Papp
D) Trä

2. Vad är en viktig säkerhetsåtgärd när man arbetar med metallverktyg?
A) Använda handskar
B) **Använda skyddsglasögon**
C) Arbeta utan tillsyn
D) Lyssna på musik

3. Vilken teknik används främst för att sammanfoga metallstycken?
A) **Svetsning**
B) Limning
C) Sömning
D) Klippning

4. Vad innebär designprocessen i metallslöjd?
A) Att bara rita
B) **Att planera, skissa och utveckla idéer**
C) Att endast arbeta med färdiga mallar
D) Att använda datorprogram

5. Vilket verktyg används för att böja metall?
A) Såg
B) **Böjningsverktyg**
C) Hammare
D) Skruvmejsel

6. Vad bör man göra om man skadar sig när man arbetar?
A) Ignorera det
B) **Söka hjälp omedelbart**
C) Fortsätta arbeta
D) Skratta åt det

7. Vilken av följande är en metod för ytbehandling av metall?
A) Överhettning
B) **Lackering**
C) Klippning
D) Bockning

8. Vad är syftet med att reflektera över sitt projekt efter avslut?
A) Att strunta i det
B) **Att förbättra sina framtida projekt**
C) Att få bättre betyg
D) Att förlora tid

9. Vilken typ av metall används oftast för att tillverka smycken?
A) Koppar
B) **Silver**
C) Aluminium
D) Stål

10. Vad menas med feedback i projektarbete?
A) Att inte säga något
B) **Att ge konstruktiv kritik och råd**
C) Att berömma utan anledning
D) Att ignorera andras arbete

11. Vilka av följande verktyg är inte lämpliga för metallarbete?
A) Tänger
B) **Köksknivar**
C) Fil
D) Skruvdragare

12. Vad ska man alltid tänka på när man använder elektriska verktyg?
A) Använda dem utan manual
B) **Säkerhetsinställningar**
C) Låna ut dem till andra
D) Använda dem för första gången utan instruktion

13. Hur bör man förbereda sig inför ett metallprojekt?
A) BARA rita en skiss
B) **Göra en plan och samla material**
C) Vänta på inspiration
D) Inte förbereda sig alls

14. Vilken är en vanlig uppgift efter att ett metallprojekt har avslutats?
A) **Utvärdering av resultatet**
B) Att börja ett nytt projekt
C) Att slänga bort allt material
D) Att visa det för ovänner

15. Vad kan man göra för att förbättra sin teknik inom metallslöjd?
A) Arbeta ensam
B) **Praktisera och ta emot feedback**
C) Skriva ner sina tankar
D) Bara läsa böcker om det

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du utvecklade din projektidé och vad som inspirerade dig.
(Syftet är att bedöma elevens förmåga att tänka kritiskt kring sin egen skapandeprocess.)

2. Reflektera över de tekniker du använde under arbetet och deras påverkan på resultatet.
(Gives the student an opportunity to analyze the effectiveness of their chosen methods.)

3. Vad har du lärt dig om materials egenskaper genom ditt projekt?
(Att ge insikt om elevens förståelse för materialval och deras relevans.)

4. Hur försäkrade du dig om att säkerhetsåtgärder följdes under arbetet?
(Syftet är att se elevens medvetenhet om säkerhetsprocedurer.)

5. Vilka förändringar gjorde du i din ursprungliga plan och varför?
(Bedöma elevens förmåga att anpassa sig och vara flexibel under processen.)

6. Hur skulle du tänka kring ett framtida projekt baserat på de erfarenheter du fått?
(Syftet är att se elevens förmåga att använda sina erfarenheter för framtida arbete.)

7. Diskutera vikten av feedback från lärare och elever i projektprocessen.
(Bedöma elevens insikt kring det kollektiva lärandet och utvecklingen.)

8. Beskriv hur du kan använda det du lärt dig i detta projekt i framtida projekt eller andra sammanhang.
(Syftet är att ge elevarbete en bredare och mer långsiktig kontext.)

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng på följande sätt:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan man få 15 poäng från faktafrågorna.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välnyanserad reflektion ger 3 poäng. Totalt kan man få 24 poäng från de resonerande frågorna.

För betyget E krävs 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).


×