Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Slöjd – Skapande av personligt projekt i trä






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Skapande av personligt projekt i trä

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i att planera, genomföra och reflektera över egna projekt i trä, samt att identifiera och tillämpa tekniker och material relevant för deras skapande process.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion syftar till att testa: “Den arbetsprocess som omfattar både praktiskt och teoretiskt arbete som är knutet till framställning av olika former av produkter.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innefattar:

  • Eleven kan planera och genomföra ett projekt i trä.
  • Eleven kan reflektera över arbetsprocessen och resultats påverkan av val av tekniker och material.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är mest vanligt att använda i träslöjd?

A. Plast

B. Metall

C. **Trä**

D. Läder

2. Vilken teknik används typiskt för att forma trä?

A. Smide

B. **Sågning**

C. Strykning

D. Limning

3. Vad är syftet med att göra skisser innan man börjar arbeta?

A. För att slösa tid

B. **För att planera arbetet**

C. För att få mer material

D. För att visa för andra

4. Vilken av följande verktyg används för att slipa träytor?

A. Borrmaskin

B. **Slipmaskin**

C. Hammare

D. Såg

5. Vilken säkerhetsåtgärd är viktigt när man arbetar med verktyg?

A. Att vara tyst

B. **Att använda skyddsglasögon**

C. Att arbeta snabbt

D. Att lyssna på musik

6. Vad gör en planhyvel?

A. Den smoothar ytan

B. **Den gör ytan jämn**

C. Den skär ner i träet

D. Den mäter träets tjocklek

7. Vilket av följande är en träbearbetningsteknik?

A. Torkning

B. **Värmebehandling**

C. Frysning

D. Tyngdlyftning

8. Vad innebär trepunktsmåttning?

A. Att mäta bara en gång

B. **Att säkerställa noggrannhet genom tre måttpunkter**

C. Att mäta med ögat

D. Att bara använda linjal

9. Vad undviker man genom att följa riktlinjer för säkerhet i slöjd?

A. Att arbeta snabbt

B. **Skador och olyckor**

C. Att få slut på material

D. Att engagera sig

10. Vilken typ av trä används ofta för möbler?

A. Barrträ

B. **Lövträ**

C. MDF

D. Plywood

11. Vad kallas processen där man skapar en design för ett träprojekt?

A. Rissande

B. **Designprocess**

C. Planering

D. Prototyping

12. Vilken faktor påverkar valet av trätyp för ett projekt mest?

A. Utseende

B. **Användningsområde**

C. Vikt

D. Kostnad

13. Vad innebär det att “utvärdera” ett projekt?

A. Att börja om från början

B. **Att bedöma kvalitet och lärdomar**

C. Att sälja projektet

D. Att visa upp det för andra

14. Vad är en fördel med att använda återvunnet trä?

A. **Miljöfördelar**

B. Dyrare

C. Mindre hållbart

D. Mindre estetik

15. Varför är reflektion viktig i slöjd?

A. För att få mer tid

B. **För att förbättra framtida projekt**

C. För att glömma misstag

D. För att öka stress

Resonerande frågor

1. Beskriv hur valet av material påverkar resultatet av ditt projekt och ge exempel från ditt arbete.

Syftet är att värdera vikten av materialval i praktiskt arbete.

2. Reflektera över hur din design har utvecklats under projektets gång och vad som har förändrats.

Frågan ger utrymme för att diskutera kreativitet och förändring under processen.

3. Hur har dina tidigare erfarenheter inom slöjd påverkat detta projekt och dess utfall?

Genom att knyta an till tidigare lärdomar kan eleverna visa djup förståelse.

4. Vilka säkerhetsåtgärder anser du vara mest kritiska under hela processen och varför?

Denna fråga uppmanar till kritisk reflektion kring säkerhet och arbetsmetoder.

5. Diskutera vilka utmaningar du stött på och hur du har löst dem.

Ger möjlighet att visa problemlösning och kreativitet.

6. Vilken feedback har du fått under projektet och hur har du använt den för att förbättra ditt arbete?

Frågan fokuserar på vikten av feedback och utveckling.

7. Beskriv hur du har samarbetat med andra under projektet och vilken roll detta har spelat.

Genom att reflektera över samarbete kan eleverna visa på sociala färdigheter.

8. Vad har du lärt dig om träbearbetning som du tror kommer att hjälpa dig i framtiden?

Denna fråga öppnar upp för att diskutera långsiktig tillämpning av kunskaper.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 3 från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 från resonerande frågor.



Modern Tillbaka-knapp
×