Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Slöjdövergripande aktiviteter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och färdigheter inom slöjdövergripande aktiviteter, inklusive deras förmåga att kombinera olika slöjdtekniker, samarbeta i projekt och reflektera över sin egen arbetsprocess.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på slöjdövergripande aktiviteter, där eleverna får möjlighet att integrera kunskaper och tekniker från både trä- och metallslöjd. Centralt innehåll omfattar kreativt samarbete, problemlösning och tillämpning av olika material och metoder i samordnade projekt.

Kunskapskrav

Eleven kan kombinera olika slöjdtekniker och material för att skapa ett fungerande och estetiskt tilltalande resultat. Eleven kan också reflektera över arbetsprocesser och samarbeta med andra.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material används ofta inom träslöjd?
A) Plast
B) **Trä**
C) Keramiker
D) Stål

2. Vad innebär kreativt samarbete inom slöjd?
A) Att arbeta ensam på sina projekt
B) **Att samarbeta med andra i ett gemensamt projekt**
C) Att alltid följa mönster точно
D) Att bara fokusera på metallslöjd

3. Vilken teknik används vanligtvis för att sammanfoga träbitar?
A) Svetsning
B) **Skruvning**
C) Klistra
D) Stansning

4. Vilket verktyg används ofta för att mäta innan man sågar?
A) Hammare
B) **Måttband**
C) Skruvmejsel
D) Rasp

5. Vad är ett av syftena med att göra prototyper i slöjd?
A) **Att testa och förbättra designen innan den slutgiltiga produkten görs**
B) Att bara ha något att visa för läraren
C) Att alltid börja om från början
D) Att samla material som ska kastas

6. Vilken av följande material är inte lämpligt för metallslöjd?
A) **Papper**
B) Aluminium
C) Stål
D) Koppar

7. Vad är viktigt när man arbetar med både trä och metall i ett projekt?
A) Att undvika matematik
B) **Att förstå hur materialen interagerar med varandra**
C) Att alltid använda lim
D) Att inte använda verktyg

8. Vad kallas processen att skära i metall?
A) Snittning
B) **Bockning**
C) Svarvning
D) Klippning

9. Hur kan man reflektera över sin arbetsprocess?
A) Genom att inte tänka på det
B) **Genom att skriva ner sina erfarenheter och vad som kunde göras bättre**
C) Genom att leta efter misstag
D) Genom att dela sina tankar med andra för första gången

10. Vilken typ av färg är bäst att använda på trä?
A) Vattenfärg
B) **Lackfärg**
C) Sprayfärg
D) Bläck

11. Vilken funktion har en skruvmejsel?
A) Att såga
B) Att klippa
C) **Att dra åt skruvar**
D) Att limma

12. Vilken av följande metoder är oftast använd i produktutveckling?
A) **Prototyping**
B) Marknadsföring
C) Budgetering
D) Distribution

13. Vad är en av de största utmaningarna med samarbete i slöjd?
A) **Kommunikation och koordinering av idéer**
B) Att bygga med material
C) Att hantera verktyg
D) Att välja rätt färger

14. Varför är reflektion viktig i slöjd?
A) För att klaga på andras arbete
B) **För att lära av sina misstag och framgångar**
C) För att undvika problem
D) För att bygga större projekt

15. Vilket av följande är inte en del av den kreativa processen i slöjd?
A) Idégenerering
B) Reflektion
C) **Rutinmässigt arbete utan tanke**
D) Prototypframställning

Resonerande frågor

1. Reflektera över ditt val av slöjdprojekt. Vilka faktorer har påverkat dina beslut kring material och teknik?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och motivera sina val utifrån sina kunskaper.

2. Diskutera utmaningarna du stött på i samarbetet med dina gruppmedlemmar. Hur har ni löst dessa?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska interpersonella färdigheter och problemhantering.

3. Hur har du använt innovation i ditt projekt? Vilka nya tekniker eller idéer har du inkluderat?
Syftet är att bedöma de kreativa tänkandet och tillämpningen av nya metoder.

4. På vilket sätt har ditt slöjdprojekt blivit en lärande upplevelse? Vilka insikter har du fått om slöjdtekniker?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över sin egen utveckling och lärandeprocess.

5. Diskutera hur miljön där du arbetar påverkar ditt projekt. Finns det något du skulle ändra?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt på externa faktorer som påverkar deras arbete.

6. Hur skulle du beskriva din arbetsprocess från början till slut? Vilka steg har varit mest avgörande?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att beskriva sina arbetsmetoder och organisering.

7. Vad har varit den mest givande delen av att arbeta med detta projekt?
Syftet är att få eleverna att reflektera på positiva aspekter av deras lärande och skapande.

8. På vilket sätt har feedback från andra spelat en roll i ditt projekt? Ge exempel.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka över värdet av feedback i lärandeprocessen.

Bedömning

Provet bedöms enligt följande poängsystem:

  • Faktafrågor ger högst 15 poäng, varje korrekt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor ger högst 9 poäng, varje korrekt och relevant beskrivning ger 1 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).