En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Slöjd – Träslöjd, andra praktiska övningar






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Träslöjd, andra praktiska övningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom träslöjd, med fokus på deras förmåga att använda olika tekniker och verktyg, samt deras förståelse för säkerhetsmetoder vid träbearbetning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Arbete med handverktyg, materialhantering och skapande av föremål med olika syften och funktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan utföra olika praktiska träarbeten och använda flera olika tekniker och verktyg. Eleven kan också beskriva och använda säkerhetsmetoder under träbearbetning.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket verktyg används främst för att mäta längd?
A) Sax
B) Linjal
C) Hammare
D) Måttband

2. Vilken teknik används för att forma trä med hjälp av snurrande verktyg?
A) Lappteknik
B) Drejning
C) Snickeri
D) Sågning

3. Vad är syftet med att använda säkerhetsglasögon?
A) För att se bättre
B) För att skydda ögonen
C) För att hålla borta damm
D) För att se mer professionell ut

4. Vilket material är vanligast att använda för att göra möbler?
A) Plast
B) Trä
C) Metall
D) Glas

5. Vad kallas den teknik där man fogar samman två träbitar?
A) Skruvning
B) Limning
C) Spikning
D) Sågning

6. Vilken typ av såg används för att göra kurviga snitt?
A) Cirkelsåg
B) Bandsåg
C) Handsåg
D) Fogsvans

7. Vad är det första steget i en träbearbetningsprocess?
A) Målning
B) Mätning och markering
C) Montering
D) Sandning

8. Vilke av följande verktyg är bäst för att göra exakta snitt?
A) Cirkelsåg
B) Handsåg
C) Skruvmejsel
D) Kniv

9. Vad är viktigt att tänka på när man arbetar med elektriska verktyg?
A) Att vara snabb
B) Att stå stilla
C) Att följa säkerhetsföreskrifter
D) Att använda dem utan skydd

10. Vilket av följande material används för att skapa en hållfastare struktur i snickeri?
A) Tvång
B) Papp
C) Plast
D) Gummi

11. Vad används oftast för att fästa två träbitar tillsammans?
A) Lim
B) Spik
C) Tejp
D) Snöre

12. Vilken term beskriver processen att forma trä genom att ta bort material?
A) Bearbetning
B) Snickeri
C) Drejning
D) Montering

13. Vilken säkerhetsåtgärd är viktig när man använder en såg?
A) Att använda handskar
B) Att använda skyddsglasögon
C) Att ha på sig korta ärmar
D) Att arbeta ensam

14. Vad är en vanlig utmaning när man snickrar?
A) Att göra snabba beslut
B) Att få rätt vinkel
C) Att hålla rent
D) Att arbeta i grupper

15. Vilket av följande verktyg används för att se till att ytan är jämn?
A) Mejsel
B) Hyvel
C) Såg
D) Skruvdragare

Resonerande frågor

1. Diskutera hur valet av material påverkar resultatet av ett träslag.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och förstå materialens egenskaper.

2. Reflektera över vikten av säkerhetsmetoder när man arbetar i träslöjd.
Eleverna kan visa förståelse för hur säkerhet påverkar arbetsmiljön.

3. Beskriv hur du skulle gå tillväga för att lösa en utmaning du stött på under en övning.
Detta ger eleverna en chans att visa sina problemlösningsförmågor.

4. Redogör för hur olika tekniker kan kombineras i ett projekt.
Eleverna får möjlighet att visa på kreativ och kritisk tänkande.

5. Reflektera över hur gruppdynamik påverkar arbetet i en slöjdundervisning.
Eleverna får möjlighet att undersöka interaktioner och samarbetsformer.

6. Vilken teknik skulle du vilja lära dig mer om och varför?
Detta engagerar eleverna att tänka på framtida lärande.

7. Hur påverkar val av verktyg kvaliteten på det utförda arbetet?
Eleverna kan analysera betydelsen av det verktyg som används.

8. Diskutera hur träslöjd kan bidra till att utveckla kreativitet och tekniskt kunnande.
Detta uppmuntrar eleverna att reflektera över det övergripande syftet med slöjdämnet.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med en poäng för varje rätt svar, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng var, vilket ger maximalt 24 poäng totalt.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).