Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Slöjd – Träslöjd, praktisk introduktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Träslöjd, praktisk introduktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i träslöjd, särskilt deras förståelse av olika träslag, verktyg och säkerhetsaspekter vid arbete med trä. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina kunskaper praktiskt och teoretiskt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion syftar till att testa “materialkunskap, verktygshantering och grundläggande träbearbetning.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven handlar om att eleven ska kunna “välj och använda olika träslag och verktyg för att utföra enklare träarbeten” samt “redogöra för säkerhetsaspekter och riktlinjer vid arbete med trä.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket träslag är känt för sin hållbarhet och används ofta för utomhusmöbler?

A) Gran

B) Furu

C) **Ek**

D) Björk

2. Vilket av följande verktyg används främst för att skära trä?

A) Hantlar

B) **Såg**

C) Hyvel

D) Sandpapper

3. Vad är en viktig säkerhetsregel när du arbetar med trä?

A) Att alltid ha på sig smycken.

B) **Att ha skyddsglasögon på sig.**

C) Att använda trasiga verktyg.

D) Att aldrig be om hjälp.

4. Vad används en hyvel till?

A) **För att jämna till ytor.**

B) För att såga trä.

C) För att mäta längder.

D) För att förborra hål.

5. Vilket verktyg använder man för att mäta längden på en bräda?

A) Malm

B) Sandpapper

C) **Måttband**

D) Hyvel

6. Vilket av följande är ett mjukt träslag?

A) **Furu**

B) Ek

C) Bok

D) Lärk

7. Vad heter den teknik som används för att forma trä genom att ta bort material?

A) Sågning

B) **Skärning**

C) Slipning

D) Limning

8. Vilket träslag är vanligt i möbeltillverkning på grund av sin fina yta?

A) **Bok**

B) Gran

C) Furu

D) Lärk

9. När bör man använda skyddsglasögon?

A) **Alltid när man arbetar med verktyg.**

B) Endast när man sågar.

C) När man slipar.

D) Aldrig.

10. Vad är det första steget innan du börjar arbeta med ett nytt träprojekt?

A) Att börja såga.

B) **Att göra en skiss.**

C) Att köpa material.

D) Att städa arbetsytan.

11. Vilket av följande är ett exempel på en handverktyg?

A) Borrmaskin

B) Såg

C) **Hyvel**

D) Slipmaskin

12. Vilket av följande material bör användas för utomhusprojekt?

A) Björk

B) **Teak**

C) Furu

D) Plywood

13. Vad är syftet med att slipa träytor?

A) **För att få en jämn yta.**

B) För att öka träets styrka.

C) För att måla bättre.

D) För att förstöra träytan.

14. Vilket av följande verktyg kan användas för att borra hål i trä?

A) Såg

B) Hyvel

C) **Borr**

D) Sandpapper

15. Vad är en viktig aspekt av säkerhet när du använder elektriska verktyg?

A) Att vea dem snabbt.

B) **Att alltid läsa bruksanvisningen.**

C) Att använda verktyget på egen hand.

D) Att undvika skyddsglasögon.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle välja rätt träslag för ett specificerat projekt. (Denna fråga ger möjlighet att visa förståelse för materialkunskap.)

2. Diskutera vikten av säkerhet i slöjd och ge exempel på hur du kan säkerställa en säker arbetsmiljö. (Eleven kan få möjlighet att visa djup förståelse för säkerhetsaspekter.)

3. Analysera hur olika träbearbetningstekniker kan påverka det slutliga resultatet av ett projekt. (Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande.)

4. Reflektera över en utmaning du stött på under träslöjdsarbete och hur du övervann den. (Ger möjlighet att visa insikt och problemlösningsförmåga.)

5. Beskriv hur verktygens rätta vård kan påverka både trivsel och kvalitet i ditt slöjdarbete. (Ökar medvetenheten om långsiktig hållbarhet och kvalitet.)

6. Vilka olika metoder kan användas för att förbättra träets egenskaper innan det används i ett projekt? (Ger eleverna möjlighet att visa djupare kunskap om material.)

7. Resonera kring hur kreativitet kan påverka slutprodukten i träslöjd. (Denna fråga ger elever möjlighet att uttrycka kreativa tankar.)

8. Diskutera i vilken utsträckning du anser att traditionell träslöjd är relevant i dagens samhälle. (Ger eleverna en chans att tänka kritiskt och reflektera över kulturella aspekter.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, inklusive 0 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp