Mänskliga Rättigheter – Prov
Årskurs: 9
Ämne: SO
Tema: Mänskliga rättigheter
Syfte
Att bedöma elevernas förståelse av mänskliga rättigheter samt deras förmåga att reflektera över och diskutera dessa rättigheter i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar: “Mänskliga rättigheter, deras historia och betydelse.” samt “Diskussioner kring hur mänskliga rättigheter kan hotas och hur de kan skyddas.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar:
- Förmåga att diskutera och argumentera kring viktiga samhällsfrågor, inklusive mänskliga rättigheter.
- Förmåga att resonera kring och ge exempel på hur mänskliga rättigheter kan hotas.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
A) Att skydda alla människors rättigheter
B) Att ge makt till länder
C) Att skapa lagar för företag
D) Att definiera mänskliga rättigheter - Vilken av följande rättigheter ingår inte i de mänskliga rättigheterna?
A) Rätt till utbildning
B) Rätt att äga en bil
C) Rätt till yttrandefrihet
D) Rätt till liv - Vilken organisation grundades för att främja och skydda mänskliga rättigheter?
A) FN
B) EU
C) WHO
D) NATO - Vilken artikel i FN:s deklaration handlar om rätten till liv?
A) Artikel 1
B) Artikel 3
C) Artikel 5
D) Artikel 15 - Vad handlar barnkonventionen främst om?
A) Barns rätt till utbildning
B) Barns rättigheter och skydd
C) Barns rätt att leka
D) Barns rätt till arbete - Vilken rättighet skyddas av artikel 19 i FN:s deklaration?
A) Rätten till frihet
B) Rätten till yttrandefrihet
C) Rätten till utbildning
D) Rätten till skydd - Vad är en av de vanligaste orsakerna till att mänskliga rättigheter hotas?
A) Utbildning
B) Krig och konflikt
C) Högköp
D) Teknologisk utveckling - Enligt mänskliga rättigheter, vilket av följande är alltid förbjudet?
A) Arbeta
B) Delta i politik
C) Tortyr
D) Rösta - Vad handlar rätten till ett rättvist förfarande om?
A) Att alla ska ha rätt till en rättvis rättegång
B) Att åklagaren ska vinna
C) Att brottslingen ska straffas hårt
D) Att domaren ska vara snäll - Varför är det viktigt att skydda mänskliga rättigheter for barn?
A) Barn är sårbara och behöver skydd
B) Barn är framtiden
C) Barn kan inte fatta beslut
D) Barn har fler rättigheter än vuxna - Vilket land har ett särskilt ansvar för att skydda mänskliga rättigheter?
A) Ditt eget land
B) Alla länder
C) Bara EU-länder
D) Ingen har något ansvar - Hur kan vi som individer skydda mänskliga rättigheter?
A) Genom att utbilda oss och andra
B) Genom att vara tysta
C) Genom att ignorera problemen
D) Genom att skapa lagar - När antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
A) 1945
B) 1948
C) 1960
D) 1975 - Vad är en av de viktigaste syftena med mänskliga rättigheter?
A) Att skydda varje individs värdighet
B) Att ge människor mer makt
C) Att begränsa frihet
D) Att skapa konflikt - Vilken aspekt av mänskliga rättigheter är särskilt verkställbar för barn?
A) Rätt till liv och utveckling
B) Rätt till arbete
C) Rätt till vuxenliv
D) Rätt till straff
Resonerande frågor
- Diskutera hur mänskliga rättigheter kan hotas i dagens samhälle.
Syftet är att eleverna ska reflektera över aktuella frågor kopplade till mänskliga rättigheter och göra egna observationer. - Ge exempel på hur ni kan bidra till att skydda mänskliga rättigheter i er vardag.
Frågan syftar till att uppmuntra eleverna till aktiva handlingar för mänskliga rättigheter. - Analysera skillnader i hur olika länder skyddar mänskliga rättigheter.
Denna fråga ger möjlighet att visa djupare analys och förståelse för globala skillnader. - Vad anser ni om balansen mellan individens rättigheter och samhällsskydd?
Här får eleverna möjlighet att resonera kring komplexa etiska dilemman. - Vilka konsekvenser kan det få om mänskliga rättigheter inte respekteras?
Genom att diskutera konsekvenser kan eleverna visa på förståelse för vikten av rättigheter. - Hur kan sociala medier påverka mänskliga rättigheter?
Frågan syftar till att eleven ska kunna koppla moderna teknologier till mänskliga rättigheter. - Diskutera betydelsen av utbildning i skyddet av mänskliga rättigheter.
Här får eleverna möjlighet att reflektera över hur utbildning kan påverka samhället. - Reflektera över er egen syn på mänskliga rättigheter.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa personlig insikt och djupare reflektion.
Bedömning
Faktafrågor ger högst 15 poäng och resonerande frågor ger högst 15 poäng. För att nå betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav 5 poäng från resonerande frågor.