Prov: Huvudsats och bisats
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Satsstrukturer: Huvudsats och bisats
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av huvudsatser och bisatser i den spanska grammatiken, samt deras förmåga att konstruera komplexa meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll syftar till att täcka hur huvudsatser och bisatser fungerar i spanska språket. Eleverna lär sig hur man bygger komplexa meningar genom att kombinera dessa två strukturer.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna konstruera meningar med både huvudsatser och bisatser och förstå deras funktion i kommunikationen, vilket innebär att de skall kunna formulera sig korrekt i skrift och tal.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande meningar innehåller en huvudsats?
- A. Cuando llegué, el sol brillaba.
- B. **Yo estudio español.**
- C. Quiero que vengas.
- D. Mientras comía, escuché música.
2. Vad är en bisats?
- A. **En sats som inte kan stå för sig själv.**
- B. En självständig mening.
- C. En fråga.
- D. En mening som alltid börjar med “y”.
3. Vilken konjunktion kan förena en huvudsats och en bisats?
- A. O.
- B. **Que.**
- C. Y.
- D. Pero.
4. Vilken av följande meningar är en bisats?
- A. **Porque necesito leche.**
- B. Voy a la tienda.
- C. Me gusta la música.
- D. Estudio todos los días.
5. Vilken av följande konjunktioner används för att introducera en bisats?
- A. **Cuando.**
- B. Ella.
- C. Todos.
- D. Nunca.
6. Vad kännetecknar en huvudsats?
- A. **Att den alltid kan stå för sig själv.**
- B. Att den alltid börjar med “que”.
- C. Att den alltid beskriver en känsla.
- D. Att den alltid har två verb.
7. Vilken mening innehåller både en huvudsats och en bisats?
- A. **Voy al cine porque quiero ver una película.**
- B. Me gusta leer.
- C. El perro corre rápidamente.
- D. Ella estudia para el examen.
8. I vilken mening används en bisats korrekt?
- A. **Si hace frío, me pongo un abrigo.**
- B. Compré frutas y verduras.
- C. Salí de casa.
- D. Todos están aquí.
9. Vad syftar en bisats oftast till att förklara?
- A. **Omständigheterna kring huvudsatsen.**
- B. Huvudsatsen.
- C. En annan bisats.
- D. En fråga.
10. Vilken av de följande meningarna är felaktig i sin struktur?
- A. **Si tengo tiempo, iré al cine.**
- B. Me dijo que vendría.
- C. No sé si vendrá.
- D. Ella llega tarde porque se perdió.
11. Vilken mening har en bisats?
- A. Yo soy feliz.
- B. **Cuando estudio, aprendo más.**
- C. Él vive en Madrid.
- D. Ella tiene un gato.
12. Vad är syftet med att använda konjunktioner i meningar?
- A. Att få meningen att låta bättre.
- B. **Att binda ihop huvudsatser och bisatser.**
- C. Att ställa frågor.
- D. Att göra meningar kortare.
13. Vilken konjunktion använder vi för att uttrycka orsak?
- A. Y.
- B. **Porque.**
- C. Cuando.
- D. Mientras.
14. I vilken av meningsbyggnaderna används en bisats rätt?
- A. **Aunque estaba cansado, fui a la fiesta.**
- B. El gato corre.
- C. Ella canta bien.
- D. Me gusta mucho el chocolate.
15. Vad kallas en mening som har både en huvudsats och en bisats?
- A. **Sammansatt mening.**
- B. Kort mening.
- C. Enkel mening.
- D. Fråga.
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan en huvudsats och en bisats och ge exempel. Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för grammatik.
2. Hur kan användningen av huvudsatser och bisatser påverka meningsbyggnaden i en text? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om skrivande och struktur.
3. Reflektera över betydelsen av konjunktioner i det spanska språket och deras roll i att binda samman idéer. Eleverna kan visa sina insikter i språklig struktur.
4. Ge exempel på hur missförstånd kan uppstå vid felaktig användning av huvudsatser och bisatser. Eleverna får möjlighet att visa på praktiska tillämpningar av deras kunskap.
5. Diskutera varför det är viktigt att kunna identifiera och konstruera meningar med både huvudsatser och bisatser. Detta ger en insikt i språklärande och kommunikation.
6. Hur kan du använda huvudsatser och bisatser för att förbättra din skrift? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på praktiska tillämpningar av grammatiska regler.
7. Ge exempel på litterära verk där användningen av bisatser skapar djupare mening. Eleverna kan ansöka sina kunskaper om språk och litteratur.
8. Reflektera över hur kulturer kan ha olika sätt att använda huvudsatser och bisatser i kommunikation. Detta öppnar för diskussion om språk och kultur.
Bedömning
Provet poängsätts med faktafrågor som ger 1 poäng vardera och resonerande frågor som ger 3 poäng vardera. För följande poängnivåer krävs:
E-nivå: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).