Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Imperfekt och Preteritum
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda preteritum och imperfekt korrekt i olika sammanhang, samt att kunna beskriva händelser i det förflutna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att täcka skillnaderna mellan imperfekt och preteritum samt deras respektive användning i språket, vilket är centralt för att förstå berättelser och beskriva händelser i det förflutna.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skilja mellan och använda preteritum och imperfekt och förstå deras olika syften i olika sammanhang, vilket innebär att de ska kunna använda dessa former i meningar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken tid används för att beskriva bakgrundshändelser?
A. Preteritum
B. Futurum
C. **Imperfekt**
D. perfekt - Vad innebär preteritum?
A. En vana
B. **En avslutad händelse**
C. En pågående handling
D. En ospecifik händelse - När bör man använda imperfekt istället för preteritum?
A. **När man beskriver vana eller ospecifik handling**
B. Vid specifika händelser
C. När man berättar en historia
D. När man använder oregelbundna verb - Vilka är de två formerna av oregelbundna verb du lärde dig?
A. Comer och beber
B. Estar och tener
C. **Hacer (hice) och ir (fui)**
D. Hablar och escuchar - Vad är en vanlig fälla elever går i när de använder preteritum och imperfekt?
A. Att glömma att böja verb
B. **Att blanda ihop dem i samma mening**
C. Att använda fel verbformer
D. Att skriva för korta meningar - Vilken av följande meningar är korrekt i preteritum?
A. Yo como un helado.
B. **Yo comí un helado.**
C. Yo estaba comiendo un helado.
D. yo comía un helado. - Vilken av följande användningar är typisk för imperfekt?
A. Avslutade handlingar
B. **Bakgrundsinformation**
C. Specifika händelser
D. Egna åsikter - Vad beskriver vanligtvis preteritum?
A. **Specifika händelser**
B. Pågående händelser
C. Vanor
D. Bakgrundshändelser - Vad kännetecknar imperfekt?
A. **Oavslutade eller återkommande handlingar**
B. Avslutade händelser
C. Förfluten tid
D. Futuristiska händelser - I vilket av följande exempel är “comía” i imperfekt?
A. Hice un examen.
B. **Comía en casa.**
C. Fui a la tienda.
D. Leí un libro. - Vilken tidsform används oftast i berättelser?
A. Futurum
B. **Imperfekt**
C. Oregelbundna
D. Presens - Korrekt form av verbet “hablar” i presens för “yo”?
A. **hablo**
B. hablé
C. hablaba
D. hablé yo - Vilket av följande verb är oregelbundet i preteritum?
A. Comer
B. **Ir**
C. Hablar
D. Escribir - Vad beskriver en handling i dåtid?
A. **Imperfekt**
B. Presens
C. Futurum
D. Perfekt - Vilken av följande handlingar är ett exempel på preteritum?
A. **Ayer fui al cine.**
B. Todos los días iba al parque.
C. En la tarde, jugaba con amigos.
D. Cada verano viajábamos a la playa.
Resonerande frågor
- Diskutera varför det är viktigt att kunna skilja mellan imperfekt och preteritum i ett språk.
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets struktur och betydelsefulla skillnader. - Ge exempel på situationer där en felaktig användning av imperfekt och preteritum kan förändra meningen.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på kontext och nyans i språkbruk. - Hur påverkar kulturella aspekter valet av tidsform i spanska berättelser?
Eleverna kan visa djupare förståelse för språkets koppling till kultur och tradition. - Förklara hur du skulle lära någon nybörjare skillnaderna mellan imperfekt och preteritum.
Här får eleverna möjlighet att visa sin pedagogiska förståelse och engagemang för ämnet. - Beskriv en personlig erfarenhet där du använt både imperfekt och preteritum i en berättelse. Hur kan dessa tidsformer användas för att förtydliga din upplevelse?
Frågan uppmanar till självreflektion och konkretisering av begreppen. - Vilka är de största utmaningarna du stött på när du använde preteritum och imperfekt?
Elever får möjlighet att identifiera och diskutera sina egna inlärningsprocesser. - Vilka strategier kan du använda för att komma ihåg de oregelbundna verbformerna i preteritum?
Frågan stimulerar till strategisk tänkande och kreativitet i inlärningen. - Hur skulle du beskriva en karaktär i en berättelse med hjälp av imperfekt och preteritum? Ge ett exempel.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin kreativa förmåga och förståelse av språket.
Bedömning
Provet bedöms efter följande poängsystem:
Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga).
Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).