En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Spanska – Konversation och praktisk tillämpning

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Spanska

Tema: Konversation och praktisk tillämpning av det lärda

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att använda sina kunskaper i spanska genom konversationsövningar och interaktioner, samt att bedöma deras språkliga färdigheter inför framtida kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att ge eleverna möjlighet att använda sina kunskaper i spanskan genom praktiska samtalsövningar och interaktioner, samt att befästa språkliga färdigheter inför framtida kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner på spanska, ställa frågor, och ge svar med korrekt språklig struktur, vilket visar deras förmåga att tillämpa vad de lärt sig i praktiken.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “¿Cómo te llamas?” på svenska?

A) Hur gammal är du?

B) Vad heter du?

C) Var är du ifrån?

D) Hur mår du?

B) Vad heter du?

2. Vilken av följande fraser används för att beställa mat?

A) Me gustaría un café.

B) ¿Dónde está el baño?

C) ¿Cuánto cuesta eso?

D) Estoy cansado.

A) Me gustaría un café.

3. Hur kan du fråga vilken väg du ska ta till en plats?

A) ¿Cómo estás?

B) ¿Dónde está la tienda?

C) Tengo hambre.

D) ¿Qué hora es?

B) ¿Dónde está la tienda?

4. Vad betyder “gracias” på svenska?

A) Snälla

B) Tack

C) Förlåt

D) Ja

B) Tack

5. Vilket av följande verb betyder “att gå”?

A) Correr

B) Ir

C) Leer

D) Comenzar

B) Ir

6. Vad är det spanska ordet för “vän”?

A) Maestro

B) Amigo

C) Hombre

D) Niña

B) Amigo

7. Hur säger man “Jag förstår inte” på spanska?

A) No sé.

B) No entiendo.

C) No puedo.

D) No quiero.

B) No entiendo.

8. Vilken hälsning är korrekt på spanska?

A) Hola

B) Bonjour

C) Ciao

D) Hello

A) Hola

9. Vad betyder “¿Cuál es tu nombre?” på svenska?

A) Vad heter du?

B) Hur gammal är du?

C) Vad gör du?

D) Varför gråter du?

A) Vad heter du?

10. Vilket av följande alternativ är en vanlig fråga i en konversation?

A) ¿Qué pasa?

B) ¿Dónde está?

C) No quiero.

D) Tengo frío.

A) ¿Qué pasa?

11. Vad betyder “buenas tardes” på svenska?

A) God morgon

B) God kväll

C) God dag

D) God natt

B) God kväll

12. Vilken fras används för att säga farväl?

A) Hola

B) Adiós

C) Bienvenido

D) Buenas noches

B) Adiós

13. Vilken av följande fraser kan användas vid en introduktion?

A) Estoy cansado.

B) Encantado/a de conocerte.

C) Tengo hambre.

D) ¿Cómo estás?

B) Encantado/a de conocerte.

14. Vad betyder “¿Puedes ayudarme?” på svenska?

A) Kan du vänta?

B) Kan du hjälpa mig?

C) Kan du förklara?

D) Kan du ge mig?

B) Kan du hjälpa mig?

15. Hur svarar man om någon frågar “¿Cómo estás?”?

A) Estoy bien, gracias.

B) Estoy feliz.

C) Estoy cansado.

D) Alla ovanstående.

D) Alla ovanstående.

Resonerande frågor

1. Beskriv en situation där du kände att din spanskkunskap var otillräcklig. Vad skulle du ha kunnat göra annorlunda?

Syftet är att låta eleverna reflektera över sina lärdomar och förbättra sina språkliga färdigheter.

2. Vilken del av dagens övningar tyckte du var mest givande och varför?

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på sin lärandeupplevelse och hur den kan tillämpas i verkliga situationer.

3. Hur kan du förbereda dig för att förbättra din spanska innan nästa lektion?

Denna fråga uppmuntrar till självriktad inlärning och utveckling av egna studiemetoder.

4. Diskutera vikten av att praktisera språket utanför klassrummet. Hur kan du göra detta?

Eleverna ges möjlighet att beskriva strategier för att använda spanskan i sin dagliga liv.

5. Välj en fras du lärde dig idag och förklara hur och när du skulle använda den i en konversation.

Denna fråga går djupare i språkanvändning och hjälper eleverna att se praktiska tillämpningar.

6. Hur kan kultur påverka språkinlärning och konversationer?

Frågan hjälper eleverna att se det bredare sammanhanget av språk och kultur i kommunikation.

7. Reflektera över ditt självförtroende när du talar spanska. Har det förändrats efter dagens övningar?

Ett sätt att utvärdera egenutveckling och språkligt självförtroende.

8. Vilka svårigheter stötte du på idag, och hur kommer du att jobba på dem framöver?

Syftar till att främja självanalys och ett fokus på kontinuerlig förbättring.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`