Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Oregelbundna verb i presens
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda oregelbundna verb i presens, samt att kunna konjugera dessa verb i olika exempel och meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att täcka oregelbundna verb i presens, där fokus ligger på verbens olika konjugationer och deras tillämpning i språket.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda och förstå vanligt förekommande oregelbundna verb i presens och kunna konjugera dessa i en enklare mening, med rimlig förståelse för grammatiska strukturer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb är ett oregelbundet verb? Tener, Hablar, Comer, Vivir
2. Hur konjugeras verbet “ser” för “jag”? Soy, Eres, Es, Somos
3. Vad betyder verbet “tener”? Att ha, Att vara, Att gå, Att se
4. Vilken av följande verbformer är korrekt för “ir” i första person plural? Vamos, Voy, Va, Vas
5. Vilket pronomen används oftast för andra person singular i spanskan? Tu, Yo, Él, Ella
6. Vad betyder verbet “hacer”? Att göra, Att ha, Att gå, Att komma
7. Hur konjugeras “tener” för “vi”? Tenemos, Tienen, Tiene, Tienes
8. Vilken form av “ser” används för tredje person singular? Es, Soy, Somos, Eres
9. Vilket av följande verb är det oregelbundna verbet för “att gå”? Ir, Caminante, Andar, Volar
10. Vad är korrekta böjningen av “ser” för “vi”? Somos, Es, Son, Eres
11. Vilken form av “tener” används för tredje person plural? Tienen, Tengo, Tiene, Tenemos
12. Vilket av följande är ett exempel på oregelbunden konjugation? Voy, Hablamos, Comí, Miráis
13. Vad betyder verbet “ir” i presens? Att gå/åka, Att bli, Att se, Att ha
14. Hur konjugeras verbet “hacer” för “jag”? Hago, Haces, Hace, Hacemos
15. Vilken av följande är en korrekt användning av “tener”? Jag har en bok, Jag ser en bok, Jag går till boken, Jag åker en bok
Resonerande frågor
1. Diskutera varför oregelbundna verb är viktiga i det spanska språket. Syftet är att förstå deras roll i kommunikationen.
2. Beskriv hur du kan använda oregelbundna verb i en vardaglig situation. Detta visar på praktisk tillämpning av kunskapen.
3. Förklara skillnaden i betydelse mellan de oregelbundna verben “ser” och “estar”. Detta uppvisar djupare förståelse för verbens funktioner.
4. Resonera kring hur konjugationen av oregelbundna verb kan påverka meningens betydelse. Här framhävs vikten av grammatiska strukturer.
5. Vilken strategi anser du vara mest effektiv för att lära sig oregelbundna verb? Det ger insikt i elevens inlärningsmetoder.
6. Reflektera över din egen användning av oregelbundna verb i skriftlig kommunikation. Detta visar på medvetenhet om pågående processer.
7. Hur skulle du förklara konjugationen av ett oregelbundet verb för någon som är nybörjare? Här demonstreras pedagogiska färdigheter.
8. Diskutera vilken påverkan oregelbundna verb har på språkinlärning generellt. Detta ger en bredare kontext och samband.
Bedömning
Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng per svar. Totalt 31 poäng att erhålla.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.