Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Preteritum: Regelbundna och oregelbundna verb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att konjugera och använda både regelbundna och oregelbundna verb i preteritum korrekt samt att använda dem i meningsfulla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att täcka konjugationen av både regelbundna och oregelbundna verb i preteritum, med fokus på deras användning och betydelse i det spanska språket.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna konjugera vanliga regelbundna och oregelbundna verb i preteritum och använda dessa korrekt i meningar, vilket visar förståelse för grammatiken och språkliga strukturer.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är korrekt konjugation av verbet “hablar” i preteritum, första person singular?
- A) Habló
- B) Hablo
- C) Hablé
- D) Habló
- Vad är konjugation av verbet “comer” för tredje person plural i preteritum?
- A) Comieron
- B) Comí
- C) Comíamos
- D) Comía
- Vilket av följande verb är oregelbundet i preteritum?
- A) Hablar
- B) Ser
- C) Comer
- D) Vivir
- Vilken pronomen är korrekt med verbet “ir” i preteritum?
- A) Fui
- B) Fuimos
- C) Fuiste
- D) Fueron
- Vad kännetecknar preteritum i spanskan?
- A) Det beskriver avslutade handlingar
- B) Det används för att beskriva pågående handlingar
- C) Det används för framtida händelser
- D) Det används bara i skriftliga texter
- Vilken är den korrekta konjugationen av “vivir” i första person singular i preteritum?
- A) Viví
- B) Vive
- C) Viví
- D) Viven
- Hur konjugeras verbet “hacer” för tredje person singular i preteritum?
- A) Hizo
- B) Hace
- C) Hacía
- D) Hacía
- Vilken av följande verbformer är korrekt för verbet “estar” i preteritum, tredje person plural?
- A) Estuvimos
- B) Estuvieron
- C) Estaba
- D) Estaste
- Hur konjugeras verbet “leer” i andra person singular i preteritum?
- A) Leíste
- B) Leíste
- C) Leía
- D) Leyó
- Vilken är den korrekta konjugationen av verbet “tener” i första person singular i preteritum?
- A) Tiene
- B) Tuve
- C) Tenía
- D) Tuvieron
- Vilken av följande är oregelbunden konjugation av “ver” i preteritum, första person singular?
- A) Vi
- B) Vi
- C) Vimos
- D) Veía
- Vilken pronomen konjugeras verbet “ir” till “de” i preteritum?
- A) Fueron
- B) Fuimos
- C) Fui
- D) Fuiste
- Vilken av följande är korrekt konjugation av “caminar” i tredje person singular i preteritum?
- A) Caminó
- B) Caminó
- C) Caminábamos
- D) Camina
- Hur används preteritum i berättande?
- A) För att beskriva pågående handlingar
- B) För att beskriva avslutade handlingar
- C) För att tala om framtida händelser
- D) För att redogöra för känslor
- Vilken är korrekt konjugation av verbet “comprar” i första person singular i preteritum?
- A) Compré
- B) Compré
- C) Compramos
- D) Compran
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan preteritum och imperfekt i spanskan.
Syftet är att förstå hur olika tidsformer påverkar meningsbyggnad. - Ge exempel på en situation där preteritum är mer lämpligt att använda än imperfekt.
Syftet är att kunna applicera kunskapen i praktiska situationer. - Diskutera hur du kan använda både regelbundna och oregelbundna verb i en berättelse.
Syftet är att uppmuntra kreativt skrivande och formulering av kompletta meningar. - Hur kan du använda konjugation av verb i preteritum för att förbättra din muntliga kommunikation på spanska?
Syftet är att ge en förståelse för betydelsen av grammatik i praktiska tillämpningar. - Vilka utmaningar kan du ställas inför när du använder oregelbundna verb i preteritum?
Syftet är att identifiera vanliga svårigheter och hur man kan övervinna dem. - Reflektera över hur du kan förbättra din förmåga att använda preteritum i tal och skrift.
Syftet är att identifiera konkreta steg för att förbättra språkförmågan. - Vilka metoder kan bistå i inlärningen av preteritum hos andra?
Syftet är att dela strategier för att underlätta lärande av spanska verbformer. - Diskutera varför det är viktigt att lära sig preteritum i det spanska språket.
Syftet är att skapa en djupare förståelse för språkets struktur och användning.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Totalt antal frågor: 15 faktafrågor (1 poäng vardera) och 8 resonerande frågor (3 poäng vardera).
- För betyg E krävs totalt 8 poäng.
- För betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).