“`
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Regelbundna verb i presens
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i konjugation av regelbundna verb i presens samt deras förmåga att använda dessa verb i meningsfulla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll kring “språklig strukturer och verbböjningar.”
Kunskapskrav:
Provet kommer att fokusera på följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna använda och förstå några vanliga verb i presens och kunna konjugera regelbundna verb i en enkel mening, med rimlig förståelse för grammatiska regler.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande verb är ett AR-verb?
- A. Comer
- B. Hablar
- C. Escribir
- D. Beber
- Hur konjugeras verbet “comer” i första person singular?
- A. Come
- B. Como
- C. Comemos
- D. Comes
- Vilken av följande är en korrekt konjugation av verbet “vivir”?
- A. Vivo
- B. Viven
- C. Vives
- D. Vivimos
- Vad betyder verbet “escribir”?
- A. Att skriva
- B. Att läsa
- C. Att äta
- D. Att prata
- Vilken av följande verbböjning är korrekt för “trabajar” i tredje person plural?
- A. Trabaja
- B. Trabajan
- C. Trabajo
- D. Trabajamos
- Vilket av följande är ett ER-verb?
- A. Comer
- B. Hablar
- C. Vivir
- D. Escribir
- Vad är korrekt konjugation av verbet “leer” i andra person singular?
- A. Lee
- B. Leemos
- C. Lees
- D. Leo
- Vad betyder “nosotros” på svenska?
- A. Vi
- B. De
- C. Du
- D. Jag
- Vilken av följande meningar är korrekt?
- A. Yo como unas manzanas.
- B. Yo como una manzana.
- C. Yo comer una manzana.
- D. Yo comiendo una manzana.
- Vilken av följande konjugationer av “escribir” är korrekt för första person plural?
- A. Escribes
- B. Escribimos
- C. Escribo
- D. Escriben
- Hur konjugeras verbet “beber” i andra person plural?
- A. Bebéis
- B. Bebe
- C. Bebo
- D. Beben
- Vilken av följande är inte en typ av regelbundet verb?
- A. AR
- B. VR
- C. ER
- D. IR
- Vad betyder “comemos”?
- A. Ni äter
- B. Vi äter
- C. Jag äter
- D. Du äter
- Vilken av följande verbböjningar är korrekt för verbet “hablar” i första person singular?
- A. Habla
- B. Hablo
- C. Hablamos
- D. Hablan
- Vad betyder “nosotros escribimos”?
- A. Vi skriver
- B. Ni skriver
- C. De skriver
- D. Du skriver
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan de tre typerna av regelbundna verb (AR, ER, IR).
Syfte: Att utforska elevens förmåga attidentifiera och förklara de olika mönstren i verbkonjugation. - Ge exempel på en mening som använder ett regelbundet verb i presens.
Syfte: Att visa elevens förståelse kring meningsbyggnad och verbkonjugation. - Hur påverkar verbets ändelse dess konjugation?
Syfte: Att möjliggöra djupare insikter om strukturen i spanska verb. - Diskutera hur du kan använda regelbundna verb i ett samtal.
Syfte: Att uppmuntra till reflektion kring praktisk användning av språket i kommunikativa sammanhang. - Resonera kring vikten av att förstå verbkonjugation för att kunna uttrycka sig korrekt på spanska.
Syfte: Att bedöma elevens analytiska förmåga och insikt i språkets struktur. - Skapa en kort dialog mellan två personer där ni använder olika regelbundna verb.
Syfte: Att uppvisa förmåga att använda verb i praktiska situationer. - Varför är det viktigt att kunna konjugera verb i presens i vardagligt tal?
Syfte: Att låta eleven utforska relevansen av grammatisk kunskap i kommunikation. - Hur skulle du förklara verbkonjugation till någon som aldrig har lärt sig spanska?
Syfte: Att utvärdera elevens förmåga att förklara och sammanfatta språklig kunskap.
Bedömning
Provet betygsätts utifrån följande poängsystem:
- Faktafrågor: Totalt 15 poäng, 1 poäng per fråga.
- Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, 1 poäng per fråga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`