En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Spanska – Regelbundna verb i presens

“`

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Regelbundna verb i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i konjugation av regelbundna verb i presens samt deras förmåga att använda dessa verb i meningsfulla sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll kring “språklig strukturer och verbböjningar.”

Kunskapskrav:

Provet kommer att fokusera på följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna använda och förstå några vanliga verb i presens och kunna konjugera regelbundna verb i en enkel mening, med rimlig förståelse för grammatiska regler.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande verb är ett AR-verb?
    • A. Comer
    • B. Hablar
    • C. Escribir
    • D. Beber
  2. Hur konjugeras verbet “comer” i första person singular?
    • A. Come
    • B. Como
    • C. Comemos
    • D. Comes
  3. Vilken av följande är en korrekt konjugation av verbet “vivir”?
    • A. Vivo
    • B. Viven
    • C. Vives
    • D. Vivimos
  4. Vad betyder verbet “escribir”?
    • A. Att skriva
    • B. Att läsa
    • C. Att äta
    • D. Att prata
  5. Vilken av följande verbböjning är korrekt för “trabajar” i tredje person plural?
    • A. Trabaja
    • B. Trabajan
    • C. Trabajo
    • D. Trabajamos
  6. Vilket av följande är ett ER-verb?
    • A. Comer
    • B. Hablar
    • C. Vivir
    • D. Escribir
  7. Vad är korrekt konjugation av verbet “leer” i andra person singular?
    • A. Lee
    • B. Leemos
    • C. Lees
    • D. Leo
  8. Vad betyder “nosotros” på svenska?
    • A. Vi
    • B. De
    • C. Du
    • D. Jag
  9. Vilken av följande meningar är korrekt?
    • A. Yo como unas manzanas.
    • B. Yo como una manzana.
    • C. Yo comer una manzana.
    • D. Yo comiendo una manzana.
  10. Vilken av följande konjugationer av “escribir” är korrekt för första person plural?
    • A. Escribes
    • B. Escribimos
    • C. Escribo
    • D. Escriben
  11. Hur konjugeras verbet “beber” i andra person plural?
    • A. Bebéis
    • B. Bebe
    • C. Bebo
    • D. Beben
  12. Vilken av följande är inte en typ av regelbundet verb?
    • A. AR
    • B. VR
    • C. ER
    • D. IR
  13. Vad betyder “comemos”?
    • A. Ni äter
    • B. Vi äter
    • C. Jag äter
    • D. Du äter
  14. Vilken av följande verbböjningar är korrekt för verbet “hablar” i första person singular?
    • A. Habla
    • B. Hablo
    • C. Hablamos
    • D. Hablan
  15. Vad betyder “nosotros escribimos”?
    • A. Vi skriver
    • B. Ni skriver
    • C. De skriver
    • D. Du skriver

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaden mellan de tre typerna av regelbundna verb (AR, ER, IR).

    Syfte: Att utforska elevens förmåga attidentifiera och förklara de olika mönstren i verbkonjugation.
  2. Ge exempel på en mening som använder ett regelbundet verb i presens.

    Syfte: Att visa elevens förståelse kring meningsbyggnad och verbkonjugation.
  3. Hur påverkar verbets ändelse dess konjugation?

    Syfte: Att möjliggöra djupare insikter om strukturen i spanska verb.
  4. Diskutera hur du kan använda regelbundna verb i ett samtal.

    Syfte: Att uppmuntra till reflektion kring praktisk användning av språket i kommunikativa sammanhang.
  5. Resonera kring vikten av att förstå verbkonjugation för att kunna uttrycka sig korrekt på spanska.

    Syfte: Att bedöma elevens analytiska förmåga och insikt i språkets struktur.
  6. Skapa en kort dialog mellan två personer där ni använder olika regelbundna verb.

    Syfte: Att uppvisa förmåga att använda verb i praktiska situationer.
  7. Varför är det viktigt att kunna konjugera verb i presens i vardagligt tal?

    Syfte: Att låta eleven utforska relevansen av grammatisk kunskap i kommunikation.
  8. Hur skulle du förklara verbkonjugation till någon som aldrig har lärt sig spanska?

    Syfte: Att utvärdera elevens förmåga att förklara och sammanfatta språklig kunskap.

Bedömning

Provet betygsätts utifrån följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng, 1 poäng per fråga.
  • Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, 1 poäng per fråga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


×