En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Spanska – Sammanfattning och repetition av grammatik

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Sammanfattning och repetition av grammatik

Syfte

Syftet med provet är att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina kunskaper om spansk grammatik i praktiska sammanhang. Provets uppgifter kommer att hjälpa eleverna att demonstrera sin förståelse för verbkonjugationer, adjektiv, pronomen och satsstrukturer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kommer att återge det centrala innehållet som säger: “Eleven ska kunna tillämpa kunskaperna om grammatiken i praktiska sammanhang genom att formulera och förstå korrekta meningar, samt visa förståelse för språkliga strukturer.”

Kunskapskrav

Provet kommer att omfatta följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna tillämpa kunskaperna om grammatiken i praktiska sammanhang”, “formulera korrekta meningar” och “visa förståelse för språkliga strukturer.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verb är oregelbundet i preteritum?
A) Comer
B) Hablar
C) **Ser**
D) Vivir

2. Vad används subjunktiv för?
A) Att beskriva fakta
B) Att uttrycka önskningar
C) **Att uttrycka tvivel**
D) Att berätta historier

3. Vilken mening innehåller ett korrekt pronomen?
A) **Ella come manzanas.**
B) El come manzanas.
C) Yo como manzanas.
D) Nosotros comemos manzanas.

4. Vilken böjning är korrekt i futurum?
A) Yo hable
B) **Yo hablaré**
C) Yo habló
D) Yo hablando

5. Hur böjs adjektivet “grande” i plural?
A) Grande
B) **Grandes**
C) Granden
D) Grandez

6. Vilket av följande ord är en bisats?
A) El perro
B) **Que lleva el perro**
C) Yo como
D) Ella estudia

7. Vilken form används för att beskriva något som pågår?
A) Preteritum
B) **Imperfekt**
C) Futurum
D) Subjunktiv

8. Hur översätter man “Det är viktigt att vi studerar”?
A) Es importante que estudiamos.
B) **Es importante que estudiemos.**
C) Es importante estudiar.
D) Es importante que estudiando.

9. Vilket pronomen används för att referera till “jag”?
A) Ustedes
B) Ellos
C) **Yo**
D) Tú

10. Vilken mening visar en korrekt satsstruktur?
A) Yo creo que él vendrá.
B) **Ella piensa que él viene.**
C) Él corriendo en el parque.
D) Nosotros comer pizza.

11. Vilket av följande verb är i presens?
A) **Yo como**
B) Yo comí
C) Yo voy a comer
D) Yo comía

12. Vad är den korrekta böjningen av adjektivet “feliz” i plural?
A) Felizes
B) **Felices**
C) Feliz
D) Felize

13. Vilket av följande är en korrekt formulering med ett reflexivt verb?
A) **Me lavo las manos.**
B) Lavo las manos.
C) Lavamos las manos.
D) Lava las manos.

14. Vad är den korrekta formen av “ir” i första person preteritum?
A) He ido
B) **Fui**
C) Voy
D) Iba

15. Vilket av följande alternativ är en korrekt användning av preposition?
A) **Voy a la escuela.**
B) Voy escuela.
C) En la escuela
D) A escuela

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan preteritum och imperfekt och ge exempel på när du skulle använda varje. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för tidsformer.)

2. Diskutera varför det är viktigt att använda subjunktiv i spanska och ge exempel på situationer där det är relevant. (Genom denna fråga kan elever visa djupare kunskap om språkliga strukturer.)

3. Reflektera över hur användningen av pronomen kan underlätta kommunikationen i språk. Ge konkreta exempel. (Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera språkliga komponenter.)

4. Diskutera hur satsstruktur påverkar meningsbyggnaden i spanska. Ge exempel på komplexa meningar. (Denna fråga syftar till att stimulera djupare resonerande och strukturell förståelse.)

5. Resonera kring vanliga misstag som elever gör vid verbkonjugation och hur man kan undvika dem. (Möjlighet att visa förståelse för språkinlärning och felkällor.)

6. Analysera hur olika adjektiv förändrar betydelsen av substantiv i spanska. Ge exempel. (En chans att diskutera språkets nyanser och adjektivens roll.)

7. Reflektera över din personliga erfarenhet av att lära dig spanska grammatik och hur det kan tillämpas i praktiska situationer. (Elever uppmanas att koppla teori till praktik.)

8. Diskutera vad som fostrar en djup förståelse för spansk grammatik och ge rekommendationer för andra elever. (Möjlighet att visa mognad och insikter relativt språkstudier.)

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×